Bezsenność a fazy księżyca. Jaki wpływ na sen ma pełnia księżyca?

2016-04-12 10:45 Aleksandra Urbaniak

Zależność między bezsennością a fazami księżyca znana jest od wieków. Także współczesne badania naukowe potwierdzają, że nasz komfort snu związany jest z położeniem ziemskiego satelity. Jak poszczególne fazy księżyca wpływają na zasypianie?

Wpływ faz księżyca na funkcjonowanie człowieka, w tym na jakość snu, to motyw często obecny w ludowych podaniach i mądrościach. Nasi przodkowie uważali, że podczas pełni światło księżyca budzi ukryte demony, wampiry i czarownice, a człowieka wystawia na działanie złych sił. Wierzono, że w tym czasie potęgują się choroby nerwowe i psychiczne, wzrasta energia seksualna i płodność, ludzie są bardziej agresywni, rozdrażnieni i niespokojni. Księżycowy blask miał zaburzać sen, powodować koszmary i zachęcać lunatyków do nocnych spacerów.

Ile prawdy zawierają ludowe wierzenia i co na ten temat ma do powiedzenia nauka?

Posłuchaj o wpływie faz Księżyca na sen. Jak ułatwić sobie zasypianie w czasie pełni? To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Pełnia księżyca obniża jakość snu

W 2013 roku grupa naukowców z Uniwersytetu w Bazylei postanowiła sprawdzić, jak księżyc wpływa na sen. Przez 3 lata monitorowali oni nocny wypoczynek 33 ochotników, których podzielili na dwie grupy wiekowe: 20-31 i 57-74 lata. Wyniki eksperymentu pokazały, że w czasie pełni księżyca badani spali gorzej i to niezależnie od wieku. Ich średni czas zasypiania wydłużył się o 5 minut, a długość snu była krótsza o 20 minut. Odczyty bioelektrycznej czynności mózgu dowiodły, że podczas pełni sen ochotników eksperymentu był płytszy. Obserwacje te potwierdziły ankiety wypełniane przez nich każdego ranka – opisując swoje samopoczucie po nocy, gdy księżyc świecił najjaśniej, badani narzekali na niewyspanie i zmęczenie. Z kolei badania hormonalne wykazały, że w czasie pełni ich organizm produkował mniej melatoniny – substancji, która odgrywa najważniejszą rolę w regulowaniu dobowego rytmu snu.

W toku eksperymentu okazało się ponadto, że uczestnicy mieli problemy ze snem nie tylko podczas samej pełni, lecz również na kilka dni przed i po jej ustąpieniu.

Jak dobrze spać? Poznaj 10 przykazań dobrego snu

Przyczyny zaburzeń snu podczas pełni księżyca

Choć korelacja między pełnią księżyca a zaburzeniami snu istnieje, naukowcy wciąż nie znają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaka jest jej przyczyna. Powodem na pewno nie jest autosugestia – uczestnicy szwajcarskiego eksperymentu spali gorzej, mimo że mieli do dyspozycji zaciemnione, ciche pomieszczenia i nie wiedzieli, w jakiej aktualnie fazie znajduje się księżyc. Niektóre hipotezy mówią o zmianie promieniowania elektromagnetycznego lub oddziaływaniu grawitacyjnym ziemskiego satelity, które miałyby zaburzać uwalnianie hormonów, w tym produkcję melatoniny. Jeszcze inni wysuwają tezę, że fazy księżyca mają wpływ na gospodarkę wodną organizmu – podobnie jak w przyrodzie, gdzie powodują przypływy i odpływy wody w morzach. Ten pogląd wydaje się jednak mało prawdopodobny, ponieważ ciało ludzkie zawiera zdecydowanie mniej płynów niż zbiorniki wodne, a tym samym nie może być w takim samym stopniu podatne na oddziaływanie grawitacyjne księżyca.

Jak szybciej zasnąć podczas pełni księżyca?

Bez względu na to, jaka jest przyczyna problemów z zasypianiem podczas pełni, księżyc pozostaje w tej fazie tylko przez 3 dni w miesiącu. Nie jest to na tyle długi okres, aby powodował trwałe zmiany w rytmie snu i czuwania.

Jeśli jednak bezsenność w tym czasie jest dla nas uciążliwa, można wykorzystać domowe sposoby na szybsze zasypianie. Przed położeniem się do łóżka warto wypić szklankę soku wiśniowego rozcieńczonego z wodą – udowodniono, że zabieg ten skraca czas zasypiania o 17 minut, a także pogłębia oraz wydłuża sen. Starym sprawdzonym sposobem jest też wypicie szklanki mleka lub kakao – to ostatnie zawiera magnez, który działa uspokajająco. Należy ponadto pamiętać o higienie snu, a więc kłaść się na tyle wcześnie, aby w nocy przespać minimum 7 godzin. Na 2 godziny przed snem nie można nic jeść, ponieważ organizmowi zajętemu trawieniem trudniej będzie przejść w stan spoczynku. Ważne też, aby wieczorem oczy nie były narażone na emisję niebieskiego światła, którego źródła to m.in. ekran telewizora, komputera czy smartfona. Niebieskie światło zwiększa aktywność mózgu i blokuje wydzielanie melatoniny, przez co nie możemy zasnąć. Przed położeniem się do łóżka lepiej więc wyłączyć wszelkie urządzenia i poświęcić ten czas na wyciszenie i relaks.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Mario89
|

Witam akurat obudzilem sie o pierwszej jak jest pelnia ksiezyca to ciagle mam koszmary o duchach masakra jakas

Olga Rudnicka
|

No to juz wiem dlaczego dziś nie spie;)

krakowiak
|

Cześć. Mam podobnie odnosnie bezsenności. Dałem sobie spokój. Załatw melatoninę w tabletkach 5mg, byle nie polską !!! . Może być czeska, ale najlepsza jest z USA. Zażywaj 1 babletkę 5mg na pół godziny przed położeniem się. Melatonina jest bez recepty. Pozdrawiam.

Onaaa
|

Mam podobnie tak jak Ty, czasem niesawadomie, idę spać, staram się zasnąć, męczę się i denerwuje szukając miejsca do snu, po czym spogladam w niebo i wszystko wiadomo. Pełnia jako tako, najgorzej przed.
Pozdrawiam

Eml
|

A jak mogę spać w pełnię. Męczę sie w 5 i 4 dni do pełni. To są najgorsze dni w cyklu. Nie mogę wtedy zasnąć, zasypiam na godzinę, wiercę się i wstaję niewyspany. Jestem jakiś inny niż reszta czy to ktoś jeszcze przeżywa podobnie?

Atena
|

Pełnia była dwa dni, dziś już jej nie ma, a ja nie śpię. Chce spać. Ratunku ! Melisa nie pomaga

Mimi
|

A ja nie spie cala noc . Wierce sie tylko a juz 5 rano jest .... ah ta pelnia

1111111
|

Odnośnie fazy pełni ,jest racją że gorzej siè śpiale trzeba usunàç wszystkie elektroniczne urządzenia z sypialni takie jak ;ładowarki do tel,telewizor,komputery,drukarkè i wszystkie inne ,ja to zastosowałem i śpi się o wiele lepiej naszkodliwszy był telewizor.pozdrawiam wsxystkich