Bezsenność a fazy księżyca. Jaki wpływ na sen ma pełnia księżyca?

Zależność między bezsennością a fazami księżyca znana jest od wieków. Także współczesne badania naukowe potwierdzają, że nasz komfort snu związany jest z położeniem ziemskiego satelity. Jak poszczególne fazy księżyca wpływają na zasypianie?

Wpływ faz księżyca na funkcjonowanie człowieka, w tym na jakość snu, to motyw często obecny w ludowych podaniach i mądrościach. Nasi przodkowie uważali, że podczas pełni światło księżyca budzi ukryte demony, wampiry i czarownice, a człowieka wystawia na działanie złych sił. Wierzono, że w tym czasie potęgują się choroby nerwowe i psychiczne, wzrasta energia seksualna i płodność, ludzie są bardziej agresywni, rozdrażnieni i niespokojni. Księżycowy blask miał zaburzać sen, powodować koszmary i zachęcać lunatyków do nocnych spacerów.

Ile prawdy zawierają ludowe wierzenia i co na ten temat ma do powiedzenia nauka?

Spis treści

  1. Pełnia księżyca obniża jakość snu
  2. Przyczyny zaburzeń snu podczas pełni księżyca
  3. Jak szybciej zasnąć podczas pełni księżyca?

Pełnia księżyca obniża jakość snu

W 2013 roku grupa naukowców z Uniwersytetu w Bazylei postanowiła sprawdzić, jak księżyc wpływa na sen. Przez 3 lata monitorowali oni nocny wypoczynek 33 ochotników, których podzielili na dwie grupy wiekowe: 20-31 i 57-74 lata.

Wyniki eksperymentu pokazały, że w czasie pełni księżyca badani spali gorzej i to niezależnie od wieku. Ich średni czas zasypiania wydłużył się o 5 minut, a długość snu była krótsza o 20 minut.

Odczyty bioelektrycznej czynności mózgu dowiodły, że podczas pełni sen ochotników eksperymentu był płytszy.

Obserwacje te potwierdziły ankiety wypełniane przez nich każdego ranka – opisując swoje samopoczucie po nocy, gdy księżyc świecił najjaśniej, badani narzekali na niewyspanie i zmęczenie.

Z kolei badania hormonalne wykazały, że w czasie pełni ich organizm produkował mniej melatoniny – substancji, która odgrywa najważniejszą rolę w regulowaniu dobowego rytmu snu.

W toku eksperymentu okazało się ponadto, że uczestnicy mieli problemy ze snem nie tylko podczas samej pełni, lecz również na kilka dni przed i po jej ustąpieniu.

Jak dobrze spać? Poznaj 10 przykazań dobrego snu

Przyczyny zaburzeń snu podczas pełni księżyca

Choć korelacja między pełnią księżyca a zaburzeniami snu istnieje, naukowcy wciąż nie znają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaka jest jej przyczyna. Powodem na pewno nie jest autosugestia – uczestnicy szwajcarskiego eksperymentu spali gorzej, mimo że mieli do dyspozycji zaciemnione, ciche pomieszczenia i nie wiedzieli, w jakiej aktualnie fazie znajduje się księżyc.

Niektóre hipotezy mówią o zmianie promieniowania elektromagnetycznego lub oddziaływaniu grawitacyjnym ziemskiego satelity, które miałyby zaburzać uwalnianie hormonów, w tym produkcję melatoniny.

Jeszcze inni wysuwają tezę, że fazy księżyca mają wpływ na gospodarkę wodną organizmu – podobnie jak w przyrodzie, gdzie powodują przypływy i odpływy wody w morzach.

Ten pogląd wydaje się jednak mało prawdopodobny, ponieważ ciało ludzkie zawiera zdecydowanie mniej płynów niż zbiorniki wodne, a tym samym nie może być w takim samym stopniu podatne na oddziaływanie grawitacyjne księżyca.

Jak szybciej zasnąć podczas pełni księżyca?

Bez względu na to, jaka jest przyczyna problemów z zasypianiem podczas pełni, księżyc pozostaje w tej fazie tylko przez 3 dni w miesiącu. Nie jest to na tyle długi okres, aby powoduje trwałe zmiany w rytmie snu i czuwania.

Jeśli jednak bezsenność w tym czasie jest dla nas uciążliwa, można wykorzystać domowe sposoby na szybsze zasypianie:

  • Przed położeniem się do łóżka warto wypić szklankę soku wiśniowego rozcieńczonego z wodą. Udowodniono, że zabieg ten skraca czas zasypiania o 17 minut, a także pogłębia oraz wydłuża sen.
  • Starym sprawdzonym sposobem jest też wypicie szklanki mleka lub kakao. To ostatnie zawiera magnez, który działa uspokajająco.
  • Należy ponadto pamiętać o higienie snu, a więc kłaść się na tyle wcześnie, aby w nocy przespać minimum 7 godzin.
  • Na 2 godziny przed snem nie można nic jeść, ponieważ organizmowi zajętemu trawieniem trudniej będzie przejść w stan spoczynku.
  • Ważne też, aby wieczorem oczy nie były narażone na emisję niebieskiego światła, którego źródła to m.in. ekran telewizora, komputera czy smartfona. Niebieskie światło zwiększa aktywność mózgu i blokuje wydzielanie melatoniny, przez co nie możemy zasnąć. Przed położeniem się do łóżka lepiej więc wyłączyć wszelkie urządzenia i poświęcić ten czas na wyciszenie i relaks.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Mario89
|

Witam akurat obudzilem sie o pierwszej jak jest pelnia ksiezyca to ciagle mam koszmary o duchach masakra jakas

Olga Rudnicka
|

No to juz wiem dlaczego dziś nie spie;)

krakowiak
|

Cześć. Mam podobnie odnosnie bezsenności. Dałem sobie spokój. Załatw melatoninę w tabletkach 5mg, byle nie polską !!! . Może być czeska, ale najlepsza jest z USA. Zażywaj 1 babletkę 5mg na pół godziny przed położeniem się. Melatonina jest bez recepty. Pozdrawiam.

Onaaa
|

Mam podobnie tak jak Ty, czasem niesawadomie, idę spać, staram się zasnąć, męczę się i denerwuje szukając miejsca do snu, po czym spogladam w niebo i wszystko wiadomo. Pełnia jako tako, najgorzej przed.
Pozdrawiam

Eml
|

A jak mogę spać w pełnię. Męczę sie w 5 i 4 dni do pełni. To są najgorsze dni w cyklu. Nie mogę wtedy zasnąć, zasypiam na godzinę, wiercę się i wstaję niewyspany. Jestem jakiś inny niż reszta czy to ktoś jeszcze przeżywa podobnie?

Atena
|

Pełnia była dwa dni, dziś już jej nie ma, a ja nie śpię. Chce spać. Ratunku ! Melisa nie pomaga

Mimi
|

A ja nie spie cala noc . Wierce sie tylko a juz 5 rano jest .... ah ta pelnia

1111111
|

Odnośnie fazy pełni ,jest racją że gorzej siè śpiale trzeba usunàç wszystkie elektroniczne urządzenia z sypialni takie jak ;ładowarki do tel,telewizor,komputery,drukarkè i wszystkie inne ,ja to zastosowałem i śpi się o wiele lepiej naszkodliwszy był telewizor.pozdrawiam wsxystkich