Twoje dziecko się nie wysypia? Oto możliwa przyczyna

2022-01-26 12:38

Nowe badania sugerują, że nawet niewielka ekspozycja na światło na godzinę przed snem może spowodować u dzieci gwałtowny spadek poziomu kluczowego hormonu - melatoniny. Może to zakłócić sen u dziecka na długo po zgaszeniu światła.

śpiące dziecko
Autor: Getty Images

Badanie opublikowane przez National Institutes of Health sugeruje, że dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo podatne na fizjologiczne działanie światła w nocy, a niektóre dzieci mogą być bardziej wrażliwe niż inne.

„Nasza poprzednia praca wykazała, że ​​dość wysoka intensywność jasnego światła przed snem obniża poziom melatoniny u o około 90 proc. małych dzieci” – powiedziała jedna z autorek analiz - Lauren Hartstein, doktorantka w Sleep and Development Lab w CU Boulder. Wyniki analiz zaskoczyły badaczy, ponieważ wskazywały na wysoką supresję melatoniny przy wszystkich natężeniach światła, nawet przy bardzo słabym.

Poradnik Zdrowie: zaburzenia snu

Światło odgrywa ważną rolę w naszym życiu - stanowi swego rodzaju wskazówkę dla organizmu, wpływa na rytm dobowy człowieka, który reguluje wszystko - m.in. to, kiedy czujemy się zmęczeni czy głodni, ma także wpływ na temperatury naszego ciała w ciągu dnia.

Kiedy światło dociera do siatkówki, sygnał przesyłany jest do części mózgu zwanej jądrem nadskrzyżowaniowym, które koordynuje rytmy w całym ciele, w tym nocne wytwarzanie melatoniny. Jeśli ta ekspozycja ma miejsce wieczorem, gdy poziom melatoniny naturalnie wzrasta, może ją spowolnić lub zatrzymać, opóźniając zdolność organizmu do przejścia w stan wyciszenia i znużenia.

Ponieważ oczy dzieci mają większe źrenice i bardziej przezroczyste soczewki niż dorośli, światło wpada do nich swobodniej. Ta podwyższona wrażliwość na światło może sprawić, że będą jeszcze bardziej podatne na rozregulowanie snu i układu dobowego.

Z przeprowadzonych badań wynika, że światło o nawet niewielkim natężeniu powodowało spadek poziomu melatoniny u dzieci średnio aż o 78 proc. Nie oznacza to jednak, że rodzice powinni zrezygnować z nocnej lampki w pokoju dziecięcym. Badania te są szczególnie ważne teraz, gdy spora część dzieci korzysta z elektroniki przed snem. Rodzice powinni zatem mieć świadomość konsekwencji, jakie niesie za sobą korzystanie z telefonu, tabletu czy komputera na około godzinę przed położeniem dziecka spać. Rezygnacja z używania tych sprzętów i ograniczenie ekspozycji na światło przed snem to najlepsze metody praktykowania dobrych nawyków snu u dzieci.