Siedzący tryb życia 5-krotnie zwiększa ryzyko zgonu u pewnej grupy osób

2022-01-18 12:22

Z badań przeprowadzonych przez czasopismo JAMA Oncology wynika, że niski poziom podejmowanej aktywności fizycznej negatywnie wpływa na przeżywalność osób, które wygrały z rakiem.

zbliżenie na młodą kobietę, która korzysta z laptopa
Autor: Getty Images

Spis treści

  1. Badania dotyczące wpływu siedzącego trybu życia na osoby, które wygrały z rakiem
  2. Jak więcej się ruszać?

Badania dotyczące wpływu siedzącego trybu życia na osoby, które wygrały z rakiem

Analizy zostały przeprowadzone w Kanadzie na grupie 1500 osób, które pokonały nowotwory. Prawie jedna trzecia uczestników nie wykonywała żadnych ćwiczeń i spędzała w pozycji siedzącej ponad sześć godzin w ciągu dnia. Również jedna trzecia ochotników biorących udział w badaniach wykonywała ćwiczenia o umiarkowanej lub dużej intensywności przez 150 minut tygodniowo.

Okazało się, że osoby spędzające w pozycji siedzącej ponad 8 godzin dziennie i wykonujące mniej niż 150 minut ćwiczeń w ciągu tygodnia były ponad 5-krotnie bardziej narażone na zgon z powodu nowotworu albo innych przyczyn niż osoby aktywne fizycznie.

- Liczba osób wyleczonych z nowotworów szybko wzrasta, dlatego ważna jest świadomość odpowiednich nawyków i zmian trybu życia – powiedziała autorka analizy Lin Yang z Cancer Care Alberta w Calgary.

W formie 24: regularna aktywność może obniżyć ryzyko rozwoju lęku o prawie 60%

Ekspertka dr Alpa Patel z American Cancer Society podkreśliła także, że „choć powinniśmy dążyć do wykonywania od 150 do 300 minut ćwiczeń tygodniowo o umiarkowanej lub dużej intensywności, technologia bardzo zmienia nasz styl życia, przyczyniając się do mniejszej aktywności fizycznej”.

Specjalistka zauważa, że „nawet jeśli udaje nam się ćwiczyć, jednak jednocześnie zbyt dużo czasu dziennie spędzamy w pozycji siedzącej, będzie to miało negatywny wpływ na zdrowie”. - Wielu lekarzy wciąż mówi pacjentom, aby dużo odpoczywali i nie tracili energii, podczas gdy powinni oni zachęcać do bezpiecznego poziomu regularnej aktywności fizycznej – dodała dr Patel.

Jak więcej się ruszać?

Aby zacząć się więcej ruszać, nie musisz zmieniać całkowicie swojego życia. Możesz wprowadzać zmiany, które wprowadzą twoje ciało w ruch bez wizyt na siłowni czy dodatkowych treningów.

Jak to zrobić?

  • więcej spaceruj – spacer to doskonała forma aktywności fizycznej, dlatego, jeśli masz możliwość, korzystaj z uroków natury i wybieraj się na codzienny spacer, który pozytywnie wpłynie na twoje zdrowie fizyczne i psychiczne,
  • korzystaj ze schodów, zamiast windy,
  • zrób porządki – podczas sprzątania także wykonujesz trening, tylko o mniejszej intensywności,
  • nie spędzaj za dużo czasu w pozycji siedzącej - rób sobie przerwy podczas pracy w domu bądź oglądania ulubionego serialu,
  • jeśli możesz to zamiast autem, idź do sklepu albo na spotkanie ze znajomymi pieszo.