Takie grafiki mogą pojawić się na gazowanych napojach. Mają przestrzegać przed zakupem

2022-10-29 12:00

Otyłość wśród dzieci stanowi coraz poważniejszy i niepokojący globalny problem zdrowotny. Uznana została za chorobę cywilizacyjną, która odbija się na kondycji całego organizmu. Walka z nią jest niezwykle trudna i czasochłonna. Naukowcy z Uniwersytetu Harvarda wpadli na genialnie prosty pomysł, który polega na umieszczaniu specjalnych etykiet na butelkach słodkich napojów na wzór tych, które widnieją na paczkach papierosów.

Zbliżenie na butelki słodków napojów
Autor: Getty Images

Otyłość u dzieci występuje coraz częściej, a odpowiedzialne za ten stan są przede wszystkim złe nawyki żywieniowe i brak aktywności fizycznej. Ta choroba cywilizacyjna stwarza ryzyko wielu niekorzystnych konsekwencji dla zdrowia i życia. Dlatego też walka z epidemią otyłości stała się jednym z priorytetów Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Jednym ze sposobów jest promowanie zdrowego odżywiania i aktywnego stylu życia. Ale to jednak wciąż za mało.

Gadaj Zdrów: Prof. Tarnowski: "Ludzie nie rozumieją, że skoro otyłość jest śmiertelna, to i leczenie nie jest lekkie"

Naukowcy mają pomysł na walkę z otyłością wśród dzieci

Podczas badania grupa amerykańskich naukowców pod kierownictwem dr Avivy Ann Musicus z Uniwersytetu Harvarda wpadła na pewien pomysł. Nakleiła na butelki słodkich napojów gazowanych i niegazowanych etykiety mające zmniejszyć szkody zdrowotne.

Ostrzeżenia miały formę zarówno pisemną (m.in. cukier zwiększa ryzyko próchnicy), jak i obrazkową. Przedstawiały na przykład, co dzieje się z organizmem, gdy spożywa się za dużo tego typu napojów.

W tej analizie uczestniczyło prawie 1000 rodziców, którzy mieli dzieci w wieku od 6 do 11 lat. Najpierw naukowcy podzielili uczestników na cztery grupy. Każda z nich miała zapoznać się z etykietami na opakowaniach słodkich napojów, np. ze standardową etykietą z wymienioną ilością składników, ostrzeżeniem w formie pisemnej o dużej zawartości cukru, graficznym ostrzeżeniem (np. z torebkami lub łyżeczkami cukru) oraz ze zdrowotnym ostrzeżeniem graficznym (np. zęby dotknięte próchnicą, stopa cukrzycowa albo osoba poddawana dializie).

Etykieta na butelce napoju słodzonego
Autor: Daily Mail

Następnie naukowcy poprosili badanych, aby kupili napoje dla dzieci w internetowym sklepie spożywczym. Jak się okazało, przykuwali większą uwagę do tego, ile cukru jest w danym produkcie. Respondenci wyjaśnili, że opakowania z nowymi etykietami, zawierające "drastyczne" grafiki, obrzydziły im spożywanie tych napojów.

Około 13,4 proc. rodziców nie kupiło słodkiego napoju dla swojej pociechy w porównaniu z tymi, którzy mieli jedynie przestudiować standardową etykietę. Podobny efekt osiągnięto u rodziców, którym pokazano zdrowotne ostrzeżenia graficzne – 14,7 proc. nie wrzuciło do wirtualnego koszyka napojów wysokosłodzonych.

Zgłaszali, że ten rodzaj etykiety wywołał u nich szereg emocji – niepokój, strach, poczucie winy i obrzydzenie. Według naukowców są to emocje, które determinują zmianę nawyków.

W opinii rodziców na opakowaniach powinny być umieszczane etykiety z obrazkiem, ile cukru jest w danym słodkim napoju. Lepiej zdają egzamin niż zdrowotne ostrzeżenia graficzne.

Etykiety z ostrzeżeniem na butelkach słodkich napojów. "Dobre rozwiązanie"

Wyniki badań skomentowała dietetyk Sonia Pombo z Action on Sugar w rozmowie dla portalu MailOnline. Według niej każde rozwiązanie, które pokazuje, że w danym produkcie jest za dużo cukru, jest po prostu dobre. "Badanie potwierdza to, że etykietowanie produktów w ten sposób umożliwia dokonywanie świadomych wyborów w trakcie zakupów" – dodała. Ma nadzieję, że ta analiza zachęci firmy do zmiany szaty graficznej opakowań, mówiącej o zawartości cukru w danym produkcie.

Z kolei zdaniem dr Lindy Greenwall, założycielki Dental Wellness Trust, wprowadzenie tych etykiet byłoby też bardzo pomocne w walce z próchnicą wśród najmłodszych.