Dokuczają ci bóle kręgosłupa? Sprawdź jak dbać o kręgosłup podczas pracy biurowej

2014-04-01 11:17

Ból kręgosłupa może zaatakować nagle i być wyjątkowo dokuczliwy. Kręgosłup to niezwykle istotna część naszego ciała podtrzymująca całą jego konstrukcję. Niestety, zbyt często go zaniedbujemy. Bóle kręgosłupa świadczą o tym, że kręgosłup odmawia współpracy i potrzebuje odpowiedniego leczenia, a nawet zmiany pewnych nawyków.

Aby zrozumieć skąd bierze się ból kręgosłupa zastanówmy się najpierw jak właściwie zbudowany jest kręgosłup. To konstrukcja składająca się z wielu drobnych kostek – kręgów oddzielonych od siebie dyskami. Dyski można porównać do poduszek, dzięki którym cały kręgosłup jest bardzo elastyczny. Pozwala to nam na wykonywanie różnych ruchów. Sztywność i ból szyi czy pleców to znak, że naszemu kręgosłupowi powinniśmy poświęcić więcej uwagi. Mogą też pojawić się większe problemy, jak starta chrząstka wyścielająca kręgi. To może doprowadzić do poważnych zmian zwyrodnieniowych i ucisku na nerwy.

Jak złe nawyki w pracy wpływają na zdrowie?

Jak wspomóc kręgosłup i zniwelować ból?

Możemy zafundować kręgosłupowi np. masaż. Trzeba jednak pamiętać, że z bolącym kręgosłupem nie ma żartów. Przez nieumiejętny masaż można zrobić sobie krzywdę i doprowadzić do nieodwracalnych strat. Dlatego na masaż koniecznie zapisz się do specjalisty.

Sami natomiast możemy sobie zafundować ciepłą kąpiel, co również sprzyja kręgosłupowi. Warto też pamiętać o odpowiednim traktowaniu kręgosłupa na co dzień. Powinniśmy sporo czasu spędzać, leżąc na wznak.

Pracując przed komputerem, trzeba pamiętać o ustawieniu monitora na wprost twarzy, tak by jego górna krawędź była nieco powyżej linii oczu. Kręgosłup bardzo lubi także pływanie. Basen przynajmniej dwa razy w tygodniu po pół godziny czyni cuda. Najlepsze jest pływanie na plecach. Nie jest natomiast zalecane spanie na wysokiej poduszce, zbyt długie pochylanie głowy czy długa jazda samochodem.

Trzeba też pamiętać, że kręgosłup bardzo nie lubi nadwagi. Wystający brzuch obciąża odcinek lędźwiowy i pogłębia jego wygięcie ku przodowi ciała.

Odciążaj też plecy – zwłaszcza jeśli wiele godzin spędzasz za biurkiem czy za kierownicą. Oparcia krzeseł i foteli muszą być wyprofilowane. Wybrzuszenie powinno znajdować się na wysokości lędźwiowego odcinka kręgosłupa. Jeżeli nie masz takiego krzesła w pracy, powalcz o nie. Twój kręgosłup z pewnością jest tego wart.

Super Express

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.