3 mało znane zalecenia od kardiologa. Dzięki nim zadbasz o zdrowe serce

2022-11-21 11:41

Myśląc o zdrowiu serca, w pierwszej kolejności zastanawiamy się nad dietą i aktywnością fizyczną. Ale nasze serce wymaga znacznie więcej niż ćwiczenia i zdrowe odżywianie. Kardiolog wskazuje trzy niedoceniane zasady, które są ważne dla zdrowia serca.

Jak dbać o zdrowie serca? Kardiolog daje trzy niedoceniane wskazówki
Autor: Getty Images Jak dbać o zdrowie serca? Kardiolog daje trzy niedoceniane wskazówki

Na zdrowie serca ma wpływ kilka czynników. Dieta, ilość ruchu, historia rodzinna czy styl życia to najczęściej wymieniane aspekty związane ze zdrowiem tego jednego z najważniejszych narządów organizmu. Kardiolog Michael Twyman zwraca uwagę na to, że chcąc zapobiegać i wcześnie wykrywać choroby serca, należy pamiętać także o mniej oczywistych zasadach.

W formie 24: jak dbać o serce?

Sen jest ważny dla zdrowia serca

Pierwszą wskazówką, jaką daje lekarz, jest sen. I nie chodzi nawet o jego ilość, a jakość. - Najważniejszym wskaźnikiem jest to, jak dobrze śpisz – mówi dr Twyman. Badania wykazują, że nawyki związane ze snem odgrywają rolę w rozwoju chorób układu krążenia.

Dr Twyman przypomina, że podczas snu nasz organizm przechodzi w tryb naprawy. - Wtedy twoje mitochondria się regenerują. Jeśli nie wyleczysz mitochondriów w nocy, prawie nie ma znaczenia, jak dobrze jesz ani ile ćwiczysz. Jeśli twoje ciało ma zepsute silniki mitochondrialne, to nie będziesz w stanie wytwarzać energii tak wydajnie – tłumaczy.

Żyj w zgodzie z rytmem dobowym

Kolejnym aspektem, na jaki zwraca uwagę ekspert, jest rytm dobowy. - Twoja biologia okołodobowa dyktuje, w jaki sposób składniki odżywcze są przetwarzane w twoim organizmie – wyjaśnia. Lekarz podkreśla, jak ważne jest by, starać się żyć zgodnie z dobowym rytmem organizmu.

Dr Twyman podkreśla, że o poranku należy postawić w pierwszej kolejności na naturalne, jasne światło, które uruchamia szereg procesów w organizmie. Wtedy organizm wie, że jest dzień, a kiedy słońce zachodzi, organizm wie, że jest noc, a wraz z nim spada poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu i wzrasta poziom melatoniny - hormonu snu. - Ta kaskada musi się wydarzyć, aby zapewnić optymalne zdrowie – dodaje.

Dostarczaj organizmowi odpowiednią ilość białka

Eksperci ostrzegają, że zbyt dużo czerwonego mięsa w diecie wiąże się z ryzykiem sercowo-naczyniowym. Kardiolog podkreśla, że zdobycie wystarczającej ilości białka ma kluczowe znaczenie nie tylko dla zdrowia serca, ale całego organizmu. Lekarz zaznacza, że jeśli to możliwe, powinniśmy stawiać na pełnowartościowe białko, które możemy znaleźć w jajkach lub rybach.

Dr Twyman jest także wielkim zwolennikiem spożywania kwasów tłuszczowych omega-3 dla zdrowia serca. - Ale jeśli nie możesz uzyskać wystarczającej ilości jaj lub ryb w swojej diecie, to nie jestem przeciwny proszkom białkowym – radzi ekspert.