7 objawów świadczących o tym, że w twoim organizmie możne brakować melatoniny

2021-09-13 8:27

Melatonina, zwana hormonem ciemności, reguluje rytm dobowy każdego człowieka. Jej niedobory niekorzystnie wpływają na jakość życia. Sprawdź, po czym poznać, że w organizmie zaczyna brakować melatoniny. Oto 7 objawów wskazujących na niedobór hormonu ciemności.

Spis treści

  1. Prawidłowe stężenie melatoniny
  2. 7 objawów świadczących o niedoborze melatoniny w organizmie
  3. Badanie poziomu melatoniny w organizmie
  4. Jak uzupełnić niedobór melatoniny w organizmie?
  5. Przeciwwskazania do stosowania melatoniny

Melatonina jest hormonem wytwarzanym głównie przez szyszynkę zlokalizowaną w mózgu. Należy jednak wiedzieć, że jej niewielkie ilości wydzielane są również przez siatkówkę i soczewkę oka, nabłonek jelit i komórki krwi. Melatonina to pochodna serotoniny, kojarzonej z hormonem szczęścia. Największe ilości melatoniny powstają w ciemnościach – między 24.00 a 3.00 rano, z kolei światło zmniejsza jej wytwarzanie. Jest jednym z elementów zegara biologicznego człowieka, a tym samym odpowiada za regulację rytmu snu i czuwania.

Bezsenność - co zrobić, aby zasnąć?

Prawidłowe stężenie melatoniny

Melatonina to hormon naturalnie występujący w organizmie człowieka. Jednak jej stężenie w surowicy krwi uzależnione jest od wieku. Najwyższe pojawia się w dzieciństwie, a po okresie pokwitania zaczyna spadać.

Prawidłowe stężenie melatoniny w organizmie człowieka wygląda następująco:

  • dzieci od 1. do 3. roku życia – 250 pg/ml
  • w okresie dojrzewania od 8. do 15. roku życia – 120-180 pg/ml,
  • osoby dorosłe – 70-80 pg/ml,
  • osoby starsze między 65 a 85 rokiem życia – 20-30 pg/ml.

7 objawów świadczących o niedoborze melatoniny w organizmie

  1. Zaburzenia snu i rytmu czuwania – melatonina jest hormonem naturalnie wydzielanym w organizmie człowieka. W przypadku, gdy proces ten zaczyna przebiegać nieprawidłowo, melatonina przestaje regulować dobowy cykl snu i czuwania. Brak snu sprawia, że czujemy się senni i zmęczeni, a w organizmie zaczyna zachodzić szereg niekorzystnych zmian.
  2. Problemy z koncentracją – zaburzenia snu i rytmu czuwania, będące wynikiem niedoboru melatoniny, skutkują obniżeniem koncentracji, drażliwością, pogorszonym samopoczuciem i bólem głowy. Skupienie się na wykonywanej czynności staje się coraz trudniejsze, a tym samym wydajność i efektywność pracy czy nauki znacząco spada.
  3. Zmniejszenie odporności organizmu – nieustanne niewyspanie, zmęczenie i pogorszone samopoczucie wpływają na pogorszenie odporności organizmu, co może przyczynić się do rozwoju poważniejszych schorzeń.
  4. Zaburzenia pracy mózgu – niedobór melaniny w organizmie nierzadko sprzyja zaburzeniom pracy mózgu – napadom padaczkowym, halucynacjom, a nawet rozwojowi depresji. Zimą, kiedy ilość światła jest zdecydowanie mniejsza, możemy mówić o powstaniu depresji zimowej, będącej konsekwencją pojawiania się melatoniny w organizmie w złych porach.
  5. Pogorszenie kondycji fizycznej – zbyt małe stężenie melatoniny objawia się również pogorszeniem kondycji fizycznej i nieustannym zmęczeniem.
  6. Nasilenie objawów chorób współistniejących może wskazywać na niedobór melatoniny w organizmie.
  7. Rozwój chorób układu sercowo-naczyniowego – długotrwały i nieleczony niedobór melatoniny ma niekorzystny wpływ m.in. na pracę serca. Tak więc problemy z układem sercowo-naczyniowym mogą świadczyć o braku hormonu.

Badanie poziomu melatoniny w organizmie

Problemy ze snem, zaburzenia koncentracji czy pogorszone samopoczucie są wskazaniem do wykonania badania stężenia melatoniny w organizmie.

Badanie wykonuje się z trzech próbek śliny pobranych w godzinach nocnych, do czego niezbędny jest specjalny zestaw dostępny w specjalistycznych laboratoriach analitycznych.

Jak uzupełnić niedobór melatoniny w organizmie?

Zaburzenia snu i rytmu dobowego są wskazaniem do przyjmowania dostępnych w aptece, bez recepty, preparatów z melatoniną.

To substytuty dla melatoniny produkowanej przez nasz organizm. Przywracają równowagę rytmu dobowego, ale nie wpływają na strukturę snu, a tym samym sen jest zbliżony do naturalnego.

W przypadku zaburzeń snu dawka przyjmowanej melatoniny wynosi od 0,5 mg do 3 mg na godzinę przed snem. Jednak każde przyjmowanie produktów z melatoniną (nawet tych bez recepty) dobrze jest skonsultować z lekarzem.

Przeciwwskazania do stosowania melatoniny

Choć melatonina dostępna jest bez recepty, przed jej użyciem należy skonsultować się z lekarzem lub farmaceutą, by dowiedzieć się, kto nie powinien jest stosować.

Melatoniny nie powinny przyjmować kobiety w ciąży i te karmiące piersią, dzieci, osoby po spożyciu alkoholu i te, które są na nią uczulone.

Konsultacji powinny zasięgnąć osoby z padaczką, depresją, zaburzeniami czynności nerek i wątroby, z problemami hormonalnymi i te przyjmujące leki przeciwzakrzepowe. Lek może wywołać pewne działania niepożądane np. bóle głowy, pokrzywkę na ciele, senność w ciągu dnia.

Czytaj też: Nadmierna senność w ciągu dnia - przyczyny, badania, leczenie

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.