Jak się wyspać? Jak długo musisz spać, by być w formie?

2009-09-01 15:07 Piotr Lekszycki

Jak długo spać, by się wyspać? Sen to bardzo indywidualna sprawa. Jednym, wystarcza 5 godzin snu, by być wypoczętym, inni śpią 10 i czują się niewyspani. Dlaczego tak się dzieje? Po części dlatego, że liczy się nie tylko ilość, ale też jakość snu. Jak długo trzeba spać, by by być w formie?

Zastanawiasz się, jak spać, by się wyspać? Kładziesz się wcześnie, wstajesz późno i stale czujesz zmęczenie. Twoja koleżanka natomiast ciągle opowiada, jak krótko śpi, a mimo to tryska energią. Oszukuje? Niekoniecznie! Jak się okazuje sen to bardzo indywidualna sprawa. Jak długo musisz spać, by się wyspać?

Jak spać, by się wyspać: cztery stadia snu

- Sen nie jest stanem jednorodnym. Składa się z trzech stadiów snu NREM (N1, N2, N3) i ze snu REM. W trakcie dwóch pierwszych nasz sen jest płytki. Dopiero podczas stadium N3 śpimy głęboko. Sen REM z kolei odpowiada za marzenia senne i przetwarzanie informacji - informuje dr Adam Wichniak, psychiatra i neurofizjolog kliniczny z Ośrodka Medycyny Snu Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. Żeby skutecznie się wyspać potrzebujemy zatem jak najwięcej snu N3 i REM. - Pierwszy odpowiada za wypoczynek biologiczny, a drugi za utrwalanie pamięci i kształtowanie funkcji intelektualnych - wyjaśnia nasz ekspert. Co ciekawe, dwa najważniejsze stadia snu nie występują jeden po drugim, tylko zawsze są przedzielone stadiami snu N1 i N2. Jeżeli natomiast obudzimy się w środku nocy, cały cykl snu zostaje zakłócony i najczęściej znowu zaczynamy spanie od pierwszego stadium N1.

Jednym wystarcza 5 godzin snu, innym 12

Poza jakością snu ważne są też uwarunkowania genetyczne. Dorosły człowiek ma zwykle od 4 do 6 cykli snu, które trwają od 80 do 120 minut. Czyli, w skrajnych przypadkach, zdarza się, że jedna osoba do wypoczynku potrzebuje zaledwie 5 godzin i 20 minut (4 x 80 minut), a druga aż 12 godzin (6 x 120 minut). - Większość osób potrzebuje 7,5 - 8 godzin snu. Niestety z reguły śpimy co najmniej pół godziny krócej niż powinniśmy, co odbija się na naszej formie w ciągu dnia - zauważa dr Wichniak. Pewien wpływ na długość snu potrzebną do wypoczęcia, aczkolwiek znacznie mniejszy niż uwarunkowanie genetyczne, ma rytm okołodobowy. - W miesiącach jesienno-zimowych śpimy trochę dłużej niż wiosną i latem. Są to jednak niewielkie różnice, rzędu kilkunastu, najwyżej kilkudziesięciu minut.

Co zrobić żeby się wyspać?

Ważna nie długość, ale głębokość snu

Czasami wydaje nam się, że jak ktoś jest aktywny w ciągu dnia, to powinien długo spać. Tymczasem takie osoby dłużej śpią snem głębokim, co skutecznie wpływa na ich regenerację. Mówiąc prościej, śpią po prostu lepiej. Natomiast ludzie nieaktywni i zestresowani śpią płycej, przez co zmniejszają długość snu N3. Co z tego, że długie godziny wylegują się w łóżku, jak nie śpią tym snem, podczas którego najlepiej odpoczywają.

Od braku snu do nadciśnienia

Niedobór snu jest problem, który bardzo często bywa lekceważony. Gdy jesteś zmęczona, zwykle ratujesz się kawą. To działa na krótką metę, po jakimś czasie znowu stajesz się senna. Na szczęście, jedna czy dwie nieprzespane noce raczej nie wyrządzą wielkich szkód w twoim organizmie. Szybko je odeśpisz. Gorzej gdy regularnie, przez kilka lat, rezygnujesz z odpowiedniej dawki nocnego wypoczynku. Taką beztroskę możesz przypłacić poważnymi dolegliwościami.
- Długotrwałe niedosypianie powoduje nie tylko senność i zmęczenie, ale też pogorszenie funkcji intelektualnych, osłabienie wydolności i odporności organizmu. To nie wszystko. Ciągnący się latami brak snu przyczynia się również do depresji, a nawet nadciśnienia i innych chorób serca - ostrzega dr Wichniak.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 1/2020 "Zdrowia": leczenie zimnem, pielęgnacja skóry w onkoterapii, zimowe kontuzje, odmładzanie bez skalpela, jak zwalczyć nawyk odwlekania, specjały na świąteczny stół. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 1/2020
KOMENTARZE
Katarzyna Mielnik
|

Ja mialam duzy problem ze snem. Prawie nigdy sie nie wysypialam. Jak spalam krotko to budzilam sie zmeczona, a jak dluzej to obolala. Okazalo sie ze mam zle dobrany materac – zbyt miekki. A wydawalo mi sie, ze wlasnie jest ok, bo przytulnie. No i moja kolezanka kupiwala ostatnio materac nowy do domu i byla w expercie snu. Polecila mi bo pan jej idealnie dobral materac i udzielil porad. Tez poszlam i wlasnie powiedzieli mi ze moj jest zbyt miekki, pomogli mi i wybralismy idelany. Teraz spie jak suseł!

Michalina
|

A ja tam mam jeszcze czasy imprezowania i spania na podłodze u znajomych i dlatego jeszcze bardziej doceniam to jak świetny materac mam w domu. Również kupowałam go w FDM i po takiej imprezie wiem, że ten zakup to była dobra decyzja. Kładę, się zasypiam, po imprezowym zmęczeniu nie ma śladu :)

Marysia
|

Hahahah xD No ja mam to też za sobą, chociaż może ja tak nie balowałam. Też mam materac z FDM - jest naprawdę pierwsza klasa, a kontakt z klientem - wzorowy ;)

ZwykłyJanusz
|

Za czasów młodości to po grubej imprezce spało się kilka godzin na podłodze i było wszystko ok a teraz wystarczy że masz za dużo kołdry pod tyłkiem i już następnego ranka wszystko Cię boli :p Tak bym opisał moje doświadczenie z niewyspaniem. Polecam spróbować zmienić materac. Okazało się że wole te bardziej miękkie i doskonale się mi na nich śpi ale wiadomo każdy ma inaczej. A jak nie wiecie jaki wybrać to często wysyłają wam swojego specjalistę i on pomaga w wyborze. W fdm tak miałem. Mimo, że zamawiałem przez internet to skontaktował się ze mną telefonicznie

Nie ważne
|

Nie potrzebny był ten długi artykuł wystarczą konkrety i to z badaczami było również ciekawe, aczkolwiek połowę informacji jest zbędnych. Dziękuję

Aneta
|

Pamiętam czasy studiów, gdy notorycznie zarywałam noce, a kiedy już miałam okazję się wyspać to wstawałam połamana przez niewygodną wersalkę w wynajmowanym mieszkaniu... Żałuję, że wtedy nie zadbałam o lepszy sen, bo na pewno korzystnie wpłynęłoby to również na naukę... Ale człowiek uczy się przecież na błędach. teraz nie dopuszczam do tego by spać mniej niż 6 godzin (nikt nie powinien spać mniej!) i mam odpowiedni dla moich pleców materac dobrany przez pana z salonu Senpo w Olsztynie. O, jeszcze ważne jest żeby przed snem nie przeglądać telefonu i nie oglądać telewizora. Takie intensywne światło jakie emitują te urządzenia niepotrzebnie pobudzają mózg. Lepiej poczytać lub posłuchać muzyki i wypić herbatę.

Mirrianm
|

Wszysto fajnie, ale tez mylicie pojęcia. Liczy się i długość snu i jakość snu. Zapytam, jaki macie materac do spania? Pewnie albo żaden, albo śpicie np. na gotowym łózku. To odniża komfort. A tymczasem są właśnie dobre materace, można sobie dobrać np. twardość. Po kilku dniach już ciało w nocy dobrze odpoczywa.

on 45
|

Ja od kilkunastu lat robię takie małe doświadczenia, sen także był pod moją obserwacją. Spałem 7 dni na początku było ciężko potem już nie było problemu w drugiej dobie pojawiły się piękne sny prawie halucynacje, jednak z każdą dobą coś działo się negatywnego z moim organizmem. 7 doby nie chciałem wracac do realnego świata, nie nastąpiło odwodnienie gdyż spożywałem płyny a także normalne pokarmy. Ciśnienie spadło mi do 80/50, straciłem ochotę do życia, miałem problemy z chodzeniem, zaznaczam pokój miał 25 m kw, pomalowany na czarno okna zasłonięte żaluzjami i czarnym płótnem.Miałem wrażenie przemieszczania się w inne światy, obfitośc kolorów. Córka przerwała eksperyment wzywając pogotowie, 14 dni wracałem do normalności, efekty bardzo niekorzystne dla organizmu, obawiam się że bez fachowej pomocy medycznej mogą doprowadzic do zgonu, ale wizje i sny z każdą dobą fantastyczne. Odradzam poddania się takiemu eksperymentowi choc takich snów o tak intensywnych kolorach i wspaniałych rzeczach a nawet i światach nigdy już nie miałem.

janek
|

Mateusz troche mniej anfetaminy ja wiem że na studiach jest ciężko ale może kawa słabiej kopie niż anfa

Niewyspana
|

Czy brak snu w młodym wieku (~15 lat) może odbić się na moim zdrowiu w przyszłości? Śpię ok. 5 godzin dziennie :(
Bardzo proszę o odpowiedź! :D