Drzemka: dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

2018-10-22 12:56 Ewa Konarowska

Drzemka to nie strata czasu. Pozwala odzyskać siły, odświeżyć się, ale daje także inne korzyści dla organizmu. Dlatego wygospodaruj w ciągu dnia czas na choćby 10 minut drzemki. To tylko parę chwil, a korzyści będą ogromne. Poznaj wszystkie zalety drzemki i dowiedz się, ile powinna trwać.

Spis treści:

  1. Drzemka działa korzystnie na serce
  2. Drzemka zmniejsza poziom stresu
  3. Drzemka pobudza i zwiększa kreatywność
  4. Drzemka uzupełnia niedobory snu
  5. Drzemka: ile powinna trwać?

Drzemka działa korzystnie na serce

Drzemka wpływa korzystnie na serce. Jeśli możesz, pozwalaj sobie na nią regularnie (2 do 3 razy w tygodniu). Już 15-minutowa drzemka o 30 proc. zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby układu krążenia

Naukowcy z Asklepieion Voula General Hospital w Atenach na przeprowadzonej w 2015 roku w Londynie konferencji Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego przedstawili wyniki swoich badań, dotyczących wpływu drzemki na serce1. Przebadano 200 mężczyzn i 186 kobiet w wieku około 60 lat, każda z badanych osób zmagała się z nadciśnieniem. Okazało się, że drzemka w ciągu dnia pozwala obniżyć jego poziom o około 5 procent w porównaniu z ciśnieniem osób, które na drzemkę w ciągu dnia się nie udały. Niższe ciśnienie po drzemce utrzymuje się nie tylko w ciągu dnia, ale i w nocy, podczas snu.

Naukowcy zaznaczają, że choć różnica może nie wydawać się duża - zaledwie 5 procent - to w przypadku zdrowia serca jest znacząca - o około 10 procent zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia, sprawia też, że mniej prawdopodobne staje się wystąpienie u danej osoby zawału serca.

Drzemka zmniejsza poziom stresu

Drzemka zmniejsza też poziom odczuwanego stresu. Udowodnili to naukowcy z Texas A&M University, którzy zbadali osoby ucinające sobie drzemkę w ciągu dnia i te, które się na nią nie decydują2. Na osobach wykonano badania: elektroencefalografię (EEG - sprawdzającą pracę mózgu), elektrookulografię (EOG - która bada potencjał spoczynkowy przy gałkach ocznych) i elektromiografię (EMG), czyli badanie funkcji mięśni i nerwów. Zaptano też samych badanych o samopoczucie w ciągu dnia.

Okazało się, że drzemka poprawia nastrój zarówno u osób, które korzystają z niej systematycznie, jak u tych, którzy robią to jednorazowo. Co więcej, zaobserwowano, że już sam fakt wypoczywania w łóżku, nawet bez zaśnięcia, sprawiał, że badani czuli się bardziej zrelaksowani, wypoczęci.

Drzemka pobudza i zwieksza kreatywność

Pod koniec drzemki organizm wydziela dużą ilość hormonów – adrenaliny i noradrenaliny. Te hormony potrzebne są do przebudzenia, a jednocześnie stymulują rytm serca i wpływają na lepsze ukrwienie mózgu.

Inaczej mówiąc – drzemka ma na organizm wpływ stymulujący i ożywczy, dostarcza energii na drugą część dnia. To samo zjawisko obserwuje się po przespanej nocy - w najlepszej formie jest się mniej więcej 10 minut po przebudzeniu.

Najlepsze pomysły pojawiają się w czasie snu. Podczas drzemki w mózgu zachodzą nieco inne procesy niż w czasie głębokiego snu. Można by było powiedzieć, że podczas drzemki łatwiej jest przyłapać na pracy podświadomość. Ujawniają się wówczas wszystkie wrażenia, emocje i obrazy zebrane w ciągu dnia. Okazuje się, że dzieje się to o wiele bardziej intensywnie w lekkiej fazie snu (gdy sen wchodzi w fazę głęboką, wiele z tych wrażeń zostaje zapomnianych), dając nową twórczą inspirację.

Do takich wniosków doszli też naukowcy z University of Bristol3, którzy przebadali 63 osoby, sprawdzając czas ich rekacji podczas konkretnego zadania. Osobom biorącym udział w badaniu przedstawiono tablice z napisami kojarzącymi się pozytywnie i negatywnie i proszono o ich przyporządkowanie. Np. po zobaczeniu tablicy z napisem "szczęście", "choroba" badany miał określić to słowo jako pozytywnie lub negatywnie się kojarzące.

Zanim jednak pojawiło się to konkretne słowo, uczestnik badania widział przed sobą tabliczkę z ciągiem iksów i... wcześniej jeszcze jedną, która ukazywała się na tak krótko, że nie sposób było jej świadomie zarejestrować. Na tej tablicy mogło się również pojawić słowo o zabarwieniu pozytywnym bądź negatywnym, czyli np. najpierw zarejstrowane nieświadomie "szczęście", później iksy, póżniej rejestrowana świadomie "choroba" bądź np. nieświadoma "choroba", iksy i znów śmiadoma "choroba".

Okazywało się, że osoby, którym przed iksami pokazywano hasło zbieżne z tym po iksach, szybciej przyporządkowywały drugie słowo jako pozytywne lub negatywne niż ci, u których najpierw ukazała się np. "choroba", a później "szczęście". Podświadomie więc, mimo że świadomie tego nie pamiętali, uczestnicy badania nie zapomnieli o tablicy, który pojawiała się jako pierwsza.

Po badaniu część uczestników wysłano na drzemkę, a część przez 90 minut pozostawała nadal bez snu. Później wykonano test ponownie i ci, którzy byli po drzemce, znacznie szybciej poradzili sobie z zadaniem - ich mózg sprawniej sięgał do podświadomości i zgromadzonych w niej informacji.

Poznaj sposoby na lepszy sen

Drzemka uzupełnia niedobory snu

Wiele osób cierpi z powodu niedoboru snu. Dzieje się tak z różnych przyczyn – albo brak na sen czasu, albo wysoki poziom stresu powoduje bezsenność. Kilkanaście minut drzemki może radykalnie poprawić samopoczucie. Drzemka bardzo potrzebna jest dorastającej młodzieży, przeciążonej nauką, a jednocześnie poddanej fazie burzy hormonalnej.

To ci się przyda

Drzemka: ile powinna trwać?

Drzemka może trwać od 10 do 30 minut. Ci, którzy żyją w pośpiechu mogą ją zrobić nawet w tramwaju czy w poczekalni u lekarza.

Taka krótka drzemka nie zaburzy na pewno nocnego snu, wręcz przeciwnie – odstresuje cię w ciągu dnia i łatwiej będzie później zasnąć. Można ją zrobić w dowolnym czasie – od wczesnego popołudnia, nie później jednak niż do godziny 18.00.

Źródła:

1. https://www.medicaldaily.com/taking-midday-nap-may-help-lower-your-blood-pressure-stave-future-heart-attacks-350412 [dostęp z dn. 22.10.2018]

2. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1469-8986.1986.tb00600.x [dostęp z dn. 22.10.2018]

3. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jsr.12728 [dostęp z dn. 22.10.2018]

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
luk
|

Może ma cukrzycę

drzemka
|

Nie dobrze też przesadzać z drzemkami, mój kumpel ma 30 lat i ciągle śpi, w drodze do pracy autobusem, nawet w pracy na śniadaniu lub pół nocy na nocnej zmianie, w domu po 8h i jeszcze robi sobie drzemki po pracy np wraca o 14 i spi do 17 wstaje i gra tylko..