Przyjmujesz te dwa minerały oddzielnie? Przez to tracą swoje właściwości

2022-04-13 12:23

Suplementowanie witamin i minerałów staje się coraz bardziej powszechne. W niektórych przypadkach suplementacja jest wręcz wskazana. Jednak czy wszystkie minerały można ze sobą łączyć?

Kobieta przyjmuje suplementy
Autor: Getty Images

Czy magnez można łączyć z cynkiem?

Magnez i cynk są jednymi z najważniejszych minerałów, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Tych pierwiastków organizm nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie, dlatego należy je uzupełniać wraz z żywnością.

Zdarza się jednak, że źródła w żywności nie są wystarczające do zapspokojenia dziennej dawki tych minerałów. W takim przypadku z pomocą przychodzą suplementy.

Wokół przyjmowania cynku i magnezu powstałon wiele mitów. Najbardziej poplarny mówi o tym, że nie powinno przyjmować tych dwóch pierwiastków jednocześnie. Okazuje się jednak, że jest to błędne przekonanie.

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie na magnez i cynk?

Cynk i magnez to synergistyczne minerały, które działają razem, gdy są przyjmowane we właściwych dawkach.

„Te minerały są często łączone ze względu na nakładające się na siebie korzyści” - mówi lekarz kardiolog Vimal Ramjee, MD. „Z tego powodu można je często łączyć w suplemencie „ZMA” — cynk, magnez, B6” - dodaje.

National Academies zaleca, aby kobiety spożywały 310-320 mg magnezu każdego dnia, podczas gdy mężczyźni potrzebują 400-420 mg. Dzienne zapotrzebowanie na cynk wynosi odpowiednio 8 mg dla kobiet i 11 mg dla mężczyzn.

Przyjmowanie zbyt dużej ilości cynku (ok. 50 miligramów dziennie) może zmniejszyć ilość wchłanianego magnezu i negatywnie wpłynąć na jego wchłanianie. Zalecana górna granica dziennego spożycia cynku to 40 mg.

Czy warto stosować suplementy diety

Właściwości magnezu i cynku

Cynk pozytywnie wpływa na skórę, przyspiesza proces gojenia się ran oraz wspomaga zdrowie oczu. Ponadto jest niezbędny do produkcji komórek odpornościowych

Magnez natomiast bierze udział w ponad 600 reakcjach chemicznych w organizmie. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, odpowiada za metabolizm węglowodanów i tłuszczów. Reguluje też ciśnienie krwi. Jest też niezbędny do produkcji DNA, RNA i białek.