Masz zawroty głowy przy zmianie pozycji? Ten prosty sposób może ci pomóc

2022-02-22 12:10

Zawroty głowy przy zmianie pozycji, czy po wstaniu z łóżka są bardzo częste. Dochodzi do nich, gdy zmiana pozycji jest na tyle szybka, że organizm nie nadąża z wyrównaniem ciśnienia krwi. I chociaż jest to objaw niepokojący, przeważnie wynika z błahych przyczyn, a w dodatku można sobie z nimi poradzić w naprawdę prosty sposób.

Masz zawroty głowy przy zmianie pozycji? Ten prosty sposób może ci pomóc
Autor: Getty Images

Przyczyny zawrotów głowy przy wstawaniu mogą być bardzo różne i jeśli objaw ten pojawia się regularnie, nie należy go lekceważyć. Może bowiem towarzyszyć zarówno migrenie, jak i anemii, zaburzeniom błędnika, nadciśnieniu czy zaburzeniom gospodarki elektrolitowej, a także mieć związek z urazem kręgosłupa, uszkodzeniem nerwu wzrokowego czy hipoglikemii, mogą być również skutkiem niepożądanym przyjmowania niektórych leków.

Ale jeśli zawrotom głowy przy wstawaniu z łóżka nie towarzyszą inne objawy, a lekarz nie stwierdził żadnej dolegliwości, najprawdopodobniej mają one związek z początkowym niedociśnieniem ortostatycznym – gdy w trakcie zmiany pozycji ciała spada ciśnienie krwi, organizm stara się je wyrównać, co prowadzi właśnie do zawrotów głowy.

Przypadłość ta jest dokuczliwa, jednak istnieją metody, by zmniejszyć częstość jej występowania. Jeden z takich sposobów zaprezentowali niedawno badacze z University of Calgary w Kanadzie. Zaobserwowali, że osoby, które długo przebywają w jednej pozycji – np. leżą lub siedzą – powinny przed jej zmianą lub tuż po niej wykonać proste ćwiczenia. Wtedy zawroty głowy wywołane nagłym spadkiem ciśnienia krwi będą występowały rzadziej.

Poradnik Zdrowie: nadciśnienie

Badanie, które przeprowadzili, objęło w sumie 24 kobiety doświadczające tej przypadłości, w wieku 25-38 lat. Każda z nich przynajmniej cztery razy w miesiącu odczuwała zawroty głowy towarzyszące nagłej zmianie pozycji. Badacze poprosili, by osoby te wstawały z krzesła na różne sposoby. Za pierwszym razem wstały od razu, za drugim – na 30 sekund przed wstaniem miały kilka razy unieść kolana, za trzecim zaś po zmianie pozycji napiąć mięśnie pośladków i skrzyżować nogi.

W trakcie ćwiczeń naukowcy monitorowali tętno i ciśnienie krwi. Uczestniczki poproszono również o zgłaszanie niepokojących objawów, w tym zawrotów głowy. Okazało się, że uczestniczące w badaniu osoby najlepiej czuły się po wykonaniu ostatniego ćwiczenia.

Jak podsumowali badacze, ćwiczenia te – proste, skuteczne i bezpłatne – to dobra i dostępna dla każdego metoda, która pozwala zapobiegać tego typu dolegliwościom.