Jak osiągnąć cele? Dzięki tej strategii zauważysz pierwsze efekty

2022-01-20 15:49

Śpij dłużej. Odżywiaj się zdrowo. Ćwicz więcej. No właśnie – jak to osiągnąć? Kształtowanie nowych nawyków nie jest wcale takie łatwe. Wymagają one sporych pokładów cierpliwości, których czasem nam brakuje. Eksperci radzą, jak osiągnąć cele.

Jak osiągnąć cele? Dzięki tej strategii zauważysz pierwsze efekty
Autor: Getty Images

Wraz z nadejściem Nowego Roku większość z nas planuje wprowadzić zmiany w stylu życia, m.in. regularnie uprawiać aktywność fizyczną, pozbyć się nadprogramowych kilogramów czy być eko na co dzień. Jak realizować nowe wyzwania, aby w połowie roku nie zabrakło motywacji?

Według najnowszych badań naukowych pod koniec stycznia około 64 proc. osób rezygnuje z wdrożenia postanowień noworocznych. Na szczęście jest sposób, by temu zapobiec, czyli „powinniśmy robić mniej, jeśli chcemy osiągnąć więcej”.

Jak zmienić swoje nawyki żywieniowe?

Co to dokładnie oznacza?

Głos w tej sprawie zabrała neurobiolog dr Caroline Leaf. Wyjaśniła, że najlepiej skupić się na realizacji jednego lub dwóch najważniejszych postanowień i wprowadzić je w życie małymi krokami. Jeśli robimy wszystko na raz, czyli chcemy zrealizować 10 celów w krótkim czasie, wtedy niestety tracimy szybko motywację. A powinniśmy robić na odwrót.

Dr Leaf poleca strategię małych kroczków polegającą na podzieleniu danego celu na mniejsze etapy, dzięki temu można go łatwiej osiągnąć. Co najważniejsze, jest ona bardzo ważnym fundamentem motywacji.

Jak powiedziała ekspertka, zmiany w myśleniu i zachowaniu zachodzą w ciągu dwóch miesięcy. Z tego wynika, że przez rok można zrealizować 5-6 postanowień, ale zdaniem dr Leaf selekcja celów jest mile widziana. Spośród nich wybrać dwa konkretne cele i pracować nad ich realizacją, wprowadzając drobne zmiany każdego miesiąca. 

Jak wykorzystać strategię małych kroków na co dzień?

Na przykład postanowiłeś, że w Nowym Roku zadbasz o higienę snu. I bardzo dobrze, ponieważ sen wpływa na kilka kluczowych funkcji organizmu. Długotrwałe zaburzenia snu odbijają się na zdrowiu. Od czego zacząć? Od drobnych działań, czyli wystawić telewizor z sypialni, zainwestować w wygodny materac, zadbać o zaciemnienie pomieszczenia oraz wprowadzić kilka zasad typu:

  1. Traktujemy sypialnię jako oazę ciszy i spokoju, w której można uspokoić skołatane nerwy.
  2. Nie wolno podjadać niezdrowych przekąsek w łóżku.
  3. Stosujemy techniki relaksacyjne, które pomagają wyciszyć się przed zaśnięciem.

Trzymając się tej strategii, można wypracować odpowiednie przyzwyczajenia oraz cieszyć się długim i spokojnym snem.

Wyniki badania zostały opublikowane na łamach czasopisma „Journal of Environmental Research and Public Health”.

Chcesz rzucić palenie? Zrób test motywacji

Pytanie 1 z 12
Czy chcesz rzucić palenie?