GIF wycofał z aptek kolejny znany lek. Powód: zanieczyszczenie bakteriami

2022-07-08 21:00

Główny Inspektor Farmaceutyczny poinformował o wycofaniu z aptek na terenie całego kraju kilku partii leku przepisywanego na zwyrodnienie stawów. Jak stwierdzono, w produktach mogą znajdować się bakterie. Każdy, kto ma leki z podejrzanych partii, powinien jak najszybciej zwrócić je do apteki - obwieszczenie o takiej możliwości pojawiło się w Dzienniku Urzędowym Ministra Zdrowia.

GIF wycofał z aptek kolejny znany lek. Powód: zanieczyszczenie bakteriami
Autor: Getty Images

Chodzi o produkt leczniczy Structum 500 mg, przepisywany na receptę i stosowany jako leczenie uzupełniające w chorobach zwyrodnieniowych stawów. Jak poinformowano, w wycofanych partiach leku stwierdzono wadę jakościową.

Decyzję o dobrowolnym wycofaniu z obrotu tego leku podjął jego producent, firma Pierre Fabre Médicament Polska, który wystąpił ze stosownym wnioskiem do Głównego Inspektora Farmaceutycznego.

Z aptek znikną trzy partie leku

Jak poinformowano, podejrzane są trzy partie leku Structum (Chondroitini natrii sulfas), 500 mg, w formie kapsułek

  • numer serii: G20076, data ważności: 31.10.2024
  • numer serii: G20077, data ważności: 30.11.2024
  • numer serii: G20078, data ważności: 30.11.2024

Podmiotem odpowiedzialnym jest Pierre Fabre Medicament S.A.A., Francja

Lek wycofano, gdyż - jak poinformował GIS - dla wyżej wymienionych serii produktu stwierdzono wyniki poza specyfikacją dla parametru TAMC (całkowita liczba bakterii tlenowych), a także wykazano obecność lub prawdopodobieństwo wystąpienia Bacillus cereus (laseczka woskowa), czyli  bakterii wywołujących m.in. zatrucia pokarmowe.

Co powinni zrobić pacjenci, którzy używają tego leku?

Lek Structum 500 mg przepisywany jest osobom leczonym z powodu choroby zwyrodnieniowej stawów - preparat może zwolnić lub, wg. deklaracji producenta, nawet wstrzymać degradację chrząstek.

Jak poinformował producent, osoby stosujące lek Structum powinny sprawdzić, czy mają w domu jakiekolwiek opakowanie leku z którejś z trzech podejrzanych serii (numer serii wytłoczony jest lub nadrukowany na jednym z krótszych boków opakowania). Jeśli tak, lek należy zwrócić do apteki, w której został kupiony.

Poradnik Zdrowie: kiedy iść do ortopedy?