Odporność wzmocni dieta bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe

2007-05-22 3:55

Dieta bogata w nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3, to doskonała dieta na odporność, co widać po Eskimosach. Dzięki niej nie nękają ich choroby nowotworowe, zawały, cukrzyca czy miażdżyca.

Dieta na odporność, którą tym razem proponujemy, oparta jest na diecie Eskimosów. Mieszkańcy Grenlandii mają niewielki dostęp do witaminy C, świeżych warzyw i zdrowych cytrusów. Eskimos dostarcza swojemu organizmowi 60% tłuszczu, 38% białka i tylko 2% węglowodanów. Nic dziwnego, skoro podstawę jego posiłków stanowią foki, wieloryby, morsy, ryby morskie, a latem - karibu, gęsi i zające. Jedyne źródło węglowodanów stanowią jagody i porosty pojawiające się latem.

Tę niezwykłą odporność zawdzięcza on właśnie diecie bogatej w nienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3 i witaminę E, które znajdują się w tłuszczach ssaków i ryb morskich. Ale czy to oznacza, że aby podnieść odporność organizmu i zabezpieczyć się przed szkodliwymi chorobami cywilizacyjnymi, mamy przeprowadzić się do zimnej Grenlandii? Na szczęście, nie jest to konieczne. Na rynku dostępne są już preparaty zawierające olej z rekina, które wzmacniają aktywność układu odpornościowego organizmu, a także stymulują wytwarzanie czerwonych i białych krwinek poprzez aktywację szpiku kostnego. Warto też sięgnąć po tran i to zarówno profilaktycznie, jak również jako środek wzmacniająco-regenerujący w okresie rekonwalescencji po przebytych schorzeniach osłabiających ogólną sprawność i odporność organizmu.

Zrób to koniecznie

Jak hartować organizm?

Najprostszym sposobem na to są zimne i ciepłe kąpiele stosowane naprzemiennie. To sposób stary jak świat, stosowany często przez nasze babki. Każdy dzień warto zacząć od prysznica. Najpierw polewaj się ciepłą wodą, potem nieco chłodniejszą, aż wreszcie zimną. Następnie znowu ciepłą. Tę czynność powtarzaj około czterech razy i kąpiel kończ zimnym prysznicem. Taki zabieg nie tylko zahartuje nasz organizm, ale także pobudzi do działania i obudzi nawet największych śpiochów. Jeżeli masz trochę więcej czasu, przed prysznicem zafunduj sobie masaż hartujący. Gąbką lub szorstką rękawicą zmoczoną w zimnej wodzie z dodatkiem soli kuchennej natrzyj całe ciało kolistymi ruchami. Następnie weź ciepły prysznic i stopniowo schładzaj wodę, aż będzie zupełnie zimna.

Co obniża odporność organizmu?

Stres to główny czynnik obniżający odporność organizmu. Nic więc dziwnego, że przeziębiamy się po stresujących egzaminach, zmianie pracy czy wydarzeniach, które wywarły na nas bardzo silne emocje. W takich momentach nasz układ immunologiczny ma obniżoną zdolność do walki z atakującymi nas wirusami. Inną przyczyną obniżonej odporności jest niewłaściwa dieta. Dla własnego dobra powinniśmy odstawić na bok tłuszcze i słodycze. Każdy zbędny kilogram bowiem znacznie osłabia organizm. Lepiej sięgnąć po świeży owoc czy soczystą marchewkę, które dostarczą nam witamin podnoszących odporność. Zbyt duże spożycie cukru powoduje obniżenie aktywności neutrofilów, czyli białych krwinek obojętnochłonnych, których zadaniem jest atakowanie niebezpiecznych bakterii. Neutrofile stają się również mniej aktywne, kiedy codziennie pijemy alkohol i palimy papierosy. Poza tym cukier bardzo obniża przyswajanie selenu - pierwiastka pozytywnie wpływającego na odporność organizmu. Nie pomagamy swojemu organizmowi również wtedy, kiedy rzadko przebywamy na świeżym powietrzu, nie wietrzymy pomieszczeń, w których śpimy, przegrzewamy lub wyziębiamy organizm, a także wówczas, gdy prowadzimy siedzący tryb życia.

Dieta na odporność: pomocne witaminy

Niezwykle ważna w podnoszeniu odporności organizmu jest wzmacniająca śluzówkę witamina A. To za jej sprawą wirusom dużo trudniej zadomowić się w nosie i gardle. W witaminę A bogata jest marchew, brokuły, kapusta włoska, pomarańcze, grejpfruty i brzoskwinie.

WITAMINY C i E to z kolei silne antyoksydanty, które nie dopuszczając do tworzenia się wolnych rodników wpływających na szybsze starzenie się organizmu i osłabienie jego funkcji, wzmacniają go i zapobiegają infekcjom. Witaminę C znajdziemy w cytrusach, kiszonej kapuście, czarnej porzeczce, kiełkach zbóż czy dzikiej róży. Witaminę E - w kapuście, sałacie czy kukurydzy.

SELEN, zawarty w ciemnym pieczywie, otrębach pszennych, pomidorach i czosnku, mobilizuje organizm do wytwarzania ciał odpornościowych, zmniejsza szkodliwe utlenianie komórek i sprzyja prawidłowemu rozwojowi tkanek.

Należy również zadbać o właściwy poziom MAGNEZU, zwłaszcza wtedy, gdy nadużywamy kawy, która wypłukuje ten pierwiastek, oraz gdy prowadzimy stresujący tryb życia. Udowodniono, że dziesięciominutowy stres „pożera” zapasy magnezu w organizmie. Bogate w ten pierwiastek są orzechy, kakao czy czekolada.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
polkarokendrolka
|

Faktycznie jest duży problem z rybami, które pływają po zanieczyszczonych morzach, zawierają ołów i inne metale ciężkie. No, ale z drugiej strony ryby trzeba jeść i nie wolno z nich rezygnować - organizm potrzebuje całej gamy składników i witamin i tak naprawdę chcąc jeść tylko i wyłącznie jedzenie ekologiczne trzeba być bardzo zamożnym, bo przeciętna rodzina nie może sobie na nie pozwolić, niestety :( Alternatywą kwasów omega3 są trany, których składy są badane! Ja np od wielu lat regularnie stosuję tran i widzę różnicę! Ważna jest tylko systematyka, ale to już chyba wiadomo w przypadku suplementacji.

sara
|

Eskimosi jedzą tłuszcze ale te zdrowe, z kwasami omega, które są np. w rybach. Ja nie przepadam za rybami ale uzupełniam omega olejem lnianym. Stosuję go zamiast oliwy z oliwek. Jest pyszny!

koni
|

ten tekst z zajaczkami byl trafny:) jestem pewna, ze nam ani losos, ani tran, ani wieksza ilosc warzyw nie pomoga, a czasem nawet i ta panga nie zaszkodzi, poniewaz we wszystkim doslownie nawet chlebie, ktory nie plesnieje 2 tyg. dostarczamy tyle chemii, ze zastosowanie takich szczegolow o jakich tu piszecie jest bez znaczenia, bo zaraz po tranie odpakujemy niby zdrowy jogurt lub chipsy, takze eskimosami nie bedziemy i pogodzmy sie z tym

Kola
|

Są zahartowani i tyle. Co do rybki to faktycznie teraz w sklepach prawie wszystkie to chińska hodowla na 100% mało zdrowa. Rybkę jadam ale nie liczę na medyczny cud ;) a łykam tran w kapsułkach Multi Tabs i na brak zdrówka nie narzekam

Kelly
|

Łosoś występujący w Polsce tak zwany Norweski jest chodowlany co za tym idzie:w każdym łososiu wystepują barwniki które kolorują łososia w kolor ciemno pomarańczowy (Chemia sama chemia i trutka) tak samo brzuszki z łososia ten cały olej to najwieksza trutka jaka by mogła być ,jak zauwazyliscie to jest wedzone z płetwami i to własnie powodóje komórki rako twórcze,moze malo kto jeszcze o tym wie ale to sie pewni niedłgo ujawni.Tak samo było z rybą o nazwie ,,Panga" ludzie w kolejkach za nią stali bo tak sie fascynowali tą ryba a tak naprawde to najgorsza padlina -cena tej ryby była koło 25,00 zł a teraz po 5.90 zł dostaniemy tą rybe ?! dlaczego bo tak sie rozszerzyła opinia odnośnie tej ryby że ludzie przestawali ją kupować i dostawcy ryby zaczeli momentalnie zniżać cene.Ja wam powiem ze 90% ryb mrozonych pochodzi z Chin a świeże ryby to są chodowlane prawie wszystkie.Najlepiej polecam kupywać dorsza bałtyckiego lub łososia 100% z morza ,ale pamiętajcie zeby był swieża ryba.pozdrawiam

lubliner
|

najpierw piszecie ze tluszcz zwieksza odpornosc eskomosom a pozniej ze europejczycy zamiast niego maja jesc marchewki i inne warzywka .a co my to jakies zajace jestesmy czy co?

dime
|

A po co Ci tran? Lepiej(i ekonomiczniej) jest kupować np. brzuszki z łososia- w większości "zdrowy" tłuszcz czy inne tłuste ryby, mając przy tym dobry obiad, czy kolację.

Pozdrawiam

amcz
|

czy mozna kupic tran w naturalnej postaci.?Jezeli tak to gdzie?

Ela
|

a może to dieta Kwaśniewskiego?