Aby wzmocnić ODPORNOŚĆ, potrzebna jest zmiana całego stylu życia

2008-10-27 4:29

Nie doceniamy wpływu psychiki na odporność. A dobry nastrój jest równie ważny dla twojego układu odpornościowego jak odpowiednio skomponowany jadłospis czy aktywność fizyczna. Co trzeba zmienić w swoim stylu życia, by wzmocnić układ immunologiczny?

Jesień to „ostatni dzwonek”, aby pomyśleć o wzmocnieniu odporności tym bardziej, że może osłabiać ją nawet gorsze samopoczucie. Spadek temperatur, ograniczony dostęp do światła słonecznego oraz powrót do rutynowych obowiązków i związany z nimi stres, stanowią poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania systemu immunologicznego.

Odporność: ważne są wszystkie aspekty życia

Styl życia ma ogromny wpływ na zdrowie. Sposób odżywiania, jakość posiłków, zachowanie równowagi między czasem pracy, a czasem odpoczynku, a nawet relacje z innymi ludźmi regulują wewnętrzną gospodarkę organizmu człowieka. Wszystkie te aspekty życia codziennego mogą zostać zdeterminowane przez stres, na który jesteś szczególnie narażony w okresie jesienno – zimowym. Z jednej strony związane jest to z zakończeniem okresu wakacyjnego, powrotem do codziennych obowiązków w domu, pracy i szkole. Z drugiej strony na twoje samopoczucie wpływa odmienny rytm dobowy – krótszy dzień i ograniczony dostęp do światła słonecznego. Brak wystarczającej ilości impulsów świetlnych wpływa na wydzielanie melatoniny, która powoduje senność, spowalniając tym samym reakcje. Czujesz się przytłoczony, pozbawiony energii i chęci do aktywnego spędzania czasu. Pojawiają się problemy z zasypianiem, zmęczenie, ociężałość i apatia. Brak witalności prowadzi do osłabienia układu odpornościowego.

Nastrój wpływa na stan zdrowia i odporność

Jedną z dziedzin medycyny jest psychoneuroimmunologia, która zajmuje się związkami psychiki, immunologii i układu neuroendokrynnego. - Badania nad zależnościami pomiędzy tymi układami dowiodły obecności związków zwanych neuroprzekaźnikami, które działają w obrębie mózgu, w systemie odpornościowym. Stwierdzono, że przekaźników tych jest najwięcej w obszarach nerwowych regulujących emocje. Długotrwały stres negatywny, lęk, niepokój, wrogość, depresja, skumulowane napięcie, są czynnikami osłabiającymi nasz układ odpornościowy - mówi dr Grzegorz Kade, ekspert akcji „Biostymulacja=Witalność”.

Ważne

 

Zapamiętaj te słowa:

  • Biostymulacja - to proces pozytywnej reakcji komórek naszego organizmu, który pomaga wyzwolić jego własny potencjał leczniczy. Biostymulację organizmu mogą wywołać bodźce fizyczne, chemiczne lub psychiczne, które oddziałują bezpośrednio na funkcje życiowe komórek. Dobierając ich rodzaj, odpowiednią dawkę lub siłę działania można stymulować różnorodne procesy biologiczne organizmu, zwiększając jego naturalne siły witalne i mobilizując do walki z przemęczeniem lub chorobą.
  • Witalność – to ogólny dobry stan zdrowia i samopoczucia oraz prawidłowa wydajność organizmu. Składają się na nią m.in. równowaga fizyczna, umysłowa i emocjonalna, zdolność zapamiętywania i koncentracji, radzenie sobie ze stresem, dobry sen. Obecny styl życia nie wpływa dobrze na witalność człowieka. Żyjemy w stresie, dużo pracujemy, źle się odżywiamy i rzadko odpoczywamy. Nie dbamy o siebie, tracimy energię.

Chroń wewnętrzne pogotowie

Układ immunologiczny nazywany również układem odpornościowym, chroni organizm przed atakami drobnoustrojów: wirusów i bakterii. Kontakt z zarazkami chorobotwórczymi pobudza go do produkcji przeciwciał - specjalnych substancji obronnych. Białe krwinki krążąc po całym ciele we krwi i limfie rozpoznają organizmy niepożądane i eliminują je. Zachwiania układu immunologicznego zaburzają homeostazę, czyli zdolność do zachowania równowagi wewnętrznej organizmu. Sprawne funkcjonowanie systemu immunologicznego jest zatem być kluczowe dla naszego zdrowia.
W okresie zwiększonej zachorowalności, można spróbować wzmocnić funkcjonowanie swojego organizmu od wewnątrz, na przykład poprzez stosowanie preparatów pochodzenia roślinnego, które mają właściwości immunostymulujące i zwiększają naturalne siły obronne organizmu. Podnoszą one poziom przeciwciał w organizmie, nie dopuszczając tym samym do rozwoju infekcji.

Zacznij teraz

O odporność powinno dbać się przez cały rok. Jednak nigdy nie jest za późno, żeby zacząć. Od tego, jak przygotujesz system immunologiczny na sezon jesienno-zimowy, zależy czy będzie on w stanie obronić twój organizm przed infekcjami. Przygotowania najlepiej zacząć już teraz, ponieważ im wcześniej zaczniesz, tym szybciej nauczysz się, jak skutecznie chronić swój organizm przed niesprzyjającymi czynnikami zewnętrznymi.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
rurka
|

Ja też mam problem z wagą, a jestem młoda. Winię za to moich rodziców, którzy też są wielcy i tak gotują. Nie widziałam w tym problemu dopóki nie poszłam na studia. Teraz chce zrzucić zbędne kilogramy i szukam dobrych butów. Masz jakiś fajny i tani sklep?

Werka
|

Ostatnio postanowiłam zmienić swoje życie. Przez ostatnie kilka lat miałam gdzieś to jak wygląda, czy mam dodatkowe kilogramy czy też nie. Teraz jednak, gdy już nie jestem małą dziewczyną i widzę, że nie bardzo ktoś się mną interesują, to poczułam potrzebę, żeby zacząć ćwiczenia. Jestem studentką, więc karnet na fitness co miesiąc odpada. Pomyślałam o bieganiu, ale jak pierwszy raz wybiegłam w trampkach, to potem przez 3 tygodnie nie było mowy o kolejnym podejściu. Poszukałam więc po Internecie i znalazłam świetny sklep. Kupiłam sobie super buty, spodnie i bluzki. Ostatnio poznałam nawet jednego chłopaka podczas biegania.