To pewne: otyłość pogarsza pamięć. Dlaczego? Nowe badanie to wyjaśnia

2020-07-03 10:08 Katarzyna Hubicz

Im więcej zbędnych kilogramów, tym słabsza pamięć - do takich wniosków doszli naukowcy, analizując związki między wskaźnikiem BMI a demencją. Wyjaśnili również, dlaczego otyłość ma negatywny wpływ na pamięć i zapamiętywanie, a przede wszystkim - jak temu zapobiec. Wyniki ich badań opublikowano w International Journal of Epidemiology.

Zespół badaczy z UCL Institute of Epidemiology & Health Care analizował dane 6582 Brytyjczyków w wieku 50 lat i starszych, zebrane w Longitudinal Study of Aging. Najpierw przeanalizowano ile z tych osób miało demencję, wykorzystując do tego trzy różne źródła: diagnozy lekarskie, raporty informacyjne i statystyki dotyczące epizodów szpitalnych. Następnie porównano je ze wskaźnikami BMI badanych osób.

Okazało się, że osoby, których BMI wynosiło 30 lub więcej (czyli były otyłe) i przez kolejne lata nie traciły na wadze, miały o 31% większe ryzyko demencji, przy średnim okresie obserwacji 11 lat, niż osoby, których BMI wynosiło 18,5–24,9.

Ryzyko otępienia związanego z otyłością wiązało się również z płcią: wykazano, że kobiety z otyłością brzuszną  miały o 39% większe ryzyko otępienia w porównaniu do kobiet z prawidłowym wskaźnikiem BMI, przy czym - jak ustalili badacze - było to niezależne od ich wieku, wykształcenia, stanu cywilnego, zachowań związanych z paleniem, genetyki (gen APOE ε4), cukrzycy i nadciśnienia tętniczego. Podobnego związku nie wykazano w przypadku mężczyzn.

Gdy BMI i obwód talii były rozpatrywane łącznie, otyli uczestnicy obu płci wykazywali o 28% większe ryzyko demencji w porównaniu do osób, których BMI kształtowało się na prawidłowym poziomie.

Badacze sugerują, że nadmiar tkanki tłuszczowej może zwiększać ryzyko demencji wpływając na szlaki metaboliczne i naczyniowe, które przyczyniają się do akumulacji białek lub zmian amyloidowych w mózgu.

Niektóre badania dostarczają również dowodów na to, że otyłość może zwiększać ryzyko demencji, bezpośrednio wpływając na cytokiny i hormony pochodzące z komórek tłuszczowych.

Jak podsumowała jedna z autorek badania, dr Dorina Cadar: - Należy monitorować zarówno BMI, jak i obwód w talii, aby uniknąć zaburzeń regulacji metabolicznej. Dlatego zaleca się zmniejszenie masy ciała do optymalnego poziomu poprzez przyjęcie zdrowych i zrównoważonych wzorców odżywiania, takich jak dieta śródziemnomorska, odpowiednie ćwiczenia fizyczne i zmniejszone spożycie alkoholu przez cały okres dorosłego życia.

Posłuchaj o diecie na myślenie i dobrą pamięć. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.
Inwazyjne metody leczenia otyłości

Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokując reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz AdBlock i odśwież stronę.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE