O tej porze najlepiej kłaść się spać. Naukowcy znaleźli "złotą godzinę"

2024-07-10 11:40

Zdrowy sen niesie za sobą mnóstwo korzyści - pomaga zachować formę, wspiera odporność, poprawia nastrój i pamięć oraz ułatwia wykonywanie codziennych czynności. Jak się dobrze wyspać? Znaczenie dla jakości nocnego wypoczynku ma również pora, o której kładziemy się spać. Naukowcy wyznaczyli "złotą godzinę" na sen, aby być zdrowym i wypoczętym.

Kiedy najlepiej kłaść się spać? Naukowcy wskazali złotą godzinę
Autor: Getty Images Kiedy najlepiej kłaść się spać? Naukowcy wskazali "złotą godzinę"

To dzieje się z organizmem, gdy brakuje ci snu

Sen jest tak samo ważny, jak zbilansowana dieta, regularna aktywność fizyczna i nawadnianie organizmu. Za regulację rytmu dobowego odpowiada zegar biologiczny, który jest istotny dla właściwego funkcjonowania organizmu oraz zdrowego snu. Gdy kładziemy się zbyt późno spać, zaburzamy jego działanie, co w konsekwencji może mieć negatywny wpływ m.in. na nasz układ sercowo-naczyniowy.

Poradnik Zdrowie: Zdrowo Odpytani, odc.6, bezsenność

Co się dzieje, gdy za mało śpisz?

Niedobór snu znacznie odbija się na naszej codziennej kondycji. Niewyspanie powoduje, że czujemy się zmęczeni i wyzuci z energii oraz mamy problemy z pamięcią, koncentracją i podejmowaniem decyzji. Często skarżymy się na kiepski nastrój, uczucie przygnębienia i trudności w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami.

Brak zdrowego i dobrego jakościowo wypoczynku nocnego odbija się na wielu obszarach, m.in. zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca (nadciśnienia tętniczego, zawału serca, miażdżycy), osłabia odporność, zaburza metabolizm oraz może też stanowić czynnik ryzyka nadwagi i otyłości.

Aby uniknąć przykrych konsekwencji niewyspania, warto zatroszczyć się o odpowiednią higienę snu. To, o której godzinie kładziemy się spać, ma ogromne znaczenie. Badacze wskazali na łamach czasopisma „European Heart Journal” najlepszą porę kładzenia się spać.

O której godzinie kłaść się spać? „Złota” pora na sen

Swoje ustalenia uczeni oparli na sześcioletniej obserwacji z udziałem 88 tys. uczestników. Podczas tego eksperymentu zbadali wpływ snu na pracę serca. Jak pokazują wyniki, u 3172 osób wykryto problemy sercowo-naczyniowe, w tym niewydolność serca, udar mózgu i zawał. W większości przypadków dotyczyło to ochotników, którzy chodzili spać o północy lub po północy.

Jak się okazało, ci, którzy kładli się spać pod godz. 24, byli o 25 proc. bardziej narażeni na ryzyko rozwoju chorób układu krążenia w porównaniu z uczestnikami zasypiającymi między godz. 22.00 a 22.59.

Dowiedziono też, że zbyt wczesne kładzenie się spać wcale nie jest dobre dla zdrowia. U badanych, którzy kładli się do łóżka przed godz. 22, stwierdzono o 12 proc. wyższe ryzyko wspomnianych chorób serca w porównaniu do tych, co odpływali w sen między 22.00 a 22.59.

Autorzy publikacji wywnioskowali, że zarówno zbyt wczesna, jak i zbyt późna pora zasypiania może zaburzać biologiczny zegar, zwany także rytmem dobowym, i negatywnie wpłynąć na zdrowie. Ich zdaniem najlepiej zasypiać między 22.00 a 23.00, aby dobrze się wyspać i chronić organizm przed problemami z sercem

Listen on Spreaker.