Domowe sposoby na żylaki. Poprawisz wygląd i komfort nóg

2023-10-31 12:47

Żylaki to problem estetyczny i medyczny. Charakterystycznym „pajączkom” na nogach towarzyszyć mogą nieprzyjemne odczucia: dolegliwości bólowe, ciężkość nóg, mrowienie, swędzenie, zmęczenie kończyn dolnych. Istnieją proste naturalne sposoby, które mogą złagodzić te problemy, jednocześnie poprawiając estetykę nóg. Zdradzamy, jak można sobie pomóc.

Domowe sposoby na żylaki. Poprawisz wygląd i komfort nóg
Autor: GettyImages Domowe sposoby na żylaki. Poprawisz wygląd i komfort nóg

Żylaki - problem medyczny i estetyczny, przyczyny i leczenie

Żylaki, czyli nieprawidłowo poszerzone i wydłużone żyły powierzchowne, zwykle są skutkiem niewłaściwej pracy zastawek żylnych. Krew, która powinna płynąć w górę, cofa się w kierunku stóp. Efektem jest zwiększone ciśnienie żylne, a w konsekwencji także ich poszerzenie.

Żylaki bywają dziedziczone, więc ktoś z twoich rodziców czy dziadków borykał się z nimi, to niestety masz większe szanse, że pojawią się również i na twoich nogach. Czynniki ryzyka to również wiek, gdyż u starszych osób częściej obserwuje się tego typu zmiany żylne.

Ponadto żylaki są częstszą przypadłością u kobiet, z uwagi na zmiany hormonalne i przeciążenia, jakich organizm doświadcza w trakcie ciąż.Żylakom sprzyja też nadwaga i otyłość, siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej, praca stojąca, jak również palenie tytoniu.

Leczeniem powinien zajmować się flebolog, ale profesjonalną opiekę medyczną może dodatkowo wesprzeć właściwa dieta, a także kilka prostych ćwiczeń. Możesz je wykonywać, nawet nie wstając z fotela!

Poradnik Zdrowie: defibrylacja i kardiowersja

Ćwiczenia na żylaki

Sposoby na żylaki to przede wszystkim umiarkowana aktywność fizyczna. Szczególnie polecane jest pływanie, które odciąża nogi, ale również jazda na rowerze. Myślisz, że nie masz czasu na rower albo pogoda nie sprzyja? Kup małe urządzenie do pedałowania. Możesz je trzymać nawet pod biurkiem w pracy.

Zaleca się również jogę oraz ćwiczenia rozciągające. Dzięki nim naczynia krwionośne będą uelastycznione, a ciśnienie krwi może ulec obniżeniu. Skuteczne może być m.in. unoszenie nóg w leżeniu, dociąganie nóg do klatki piersiowej albo krążenie stopami, które możesz wykonywać nawet siedząc. Możesz wykonywać te ćwiczenia w wolnych chwilach, w czasie ulubionego serialu, albo w przerwie od pracy.

Dieta przy żylakach

Redukcja masy ciała to istotny czynnik, który może zmniejszać ryzyko powstawania żylaków. Korzystne jest również spożywanie posiłków zawierających składniki odżywcze, które korzystnie działają na układ krążenia. Są to m.in.potas, który sprzyja prawidłowemu przepływowi krwi, zmniejsza ryzyko zatrzymywania wody w organizmie, reguluje pracę układu nerwowego i układu krążenia.

Jarmuż zawiera też flawonoidy, które sprzyjają utrzymaniu właściwego ciśnienia krwi. Jednym z cenionych bioflawonoidów jest rutozyd, który jest jedną z najlepiej przebadanych substancji, jeśli chodzi o wpływ na żyły i układ krążenia.

Ponadto w jarmużu znajdziemy błonnik, który sprzyja prawidłowemu trawieniu. Jeśli podaż błonnika w diecie jest zbyt mała, może dojść do zwiększenia napięć i ciśnienia w jamie brzusznej w trakcie parcia na stolec. A to z kolei może spowodować zwiększenie uszkodzeń w obrębie zastawek żylnych.

Wśród roślin poleca się też m.in. wąkrotkę azjatycką, która w tradycyjnej medynie w rejonie Azji była wykorzystywana jako wsparcie dla żył przy ich niewydolności. Regularne stosowanie może przekładać się na poprawę stanu naczyń krwionośnych. Pomocny może być też ekstrakt z pestek winogron, który zmniejsza obrzęki, ale należy go ostrożnie dawkować, żeby nie spowodować krwawień.