Jak szybko zasnąć i dobrze spać? Psychiatra zdradza sprawdzone sposoby

2023-11-30 15:39 Materiał sponsorowany

Sen jest równie ważny dla zdrowia, co jedzenie i picie. Zdarza się jednak, że wygodne łóżko i ciepła kołdra to za mało, by dobrze spać. Dr Justyna Sędek, psychiatra z Poradni Zaburzeń Snu Centrum Terapii Dialog zdradza, jak szybko zasnąć, wyjaśnia, czemu budzimy się w nocy i radzi, co możemy zrobić, by sen był efektywny i przynosił regenerację.

„Problemy ze snem mamy coraz większe”. Dr Sędek wyjaśnia, co zrobić, aby być wyspanym

Sen to jedna z najważniejszych potrzeb organizmu. W jego trakcie regeneruje się cały organizm, w tym komórki nerwowe mózgu. Po dobrze przespanej nocy jesteśmy bardziej kreatywni, szybciej myślimy, twórczo rozwiązujemy problemy, mamy też lepszy humor. Jesteśmy też zdrowsi - wiele badań pokazuje, że problemy ze snem osłabiają nie tylko zdolności poznawcze, ale również m.in. źle wpływają na serce, sprzyjają cukrzycy, depresji, otyłości, przyspieszają również procesy starzenia.

Wielu Polaków słabo śpi. Często winna jest technika

Jednak wiele osób mówi wprost: nie wysypiamy się. Tylko kilka-kilkanaście procent osób rano budzi się chętnie i jest wyspana, co potwierdzają statystyki. Dr Justyna Sędek przyznaje, że do poradni zaburzeń snu zgłasza się coraz więcej pacjentów.

- Rośnie tempo życia, mamy coraz więcej stresu, coraz więcej czasu spędzamy przez komputerem, wieczorem oglądamy telewizję. Organizm nie wyewoluował tak mocno, jak technika, ewolucyjnie jesteśmy przystosowani do innych warunków - wyjaśnia ekspertka. I dodaje, że to, czy dobrze śpimy, zależy od wielu czynników, między innymi od aktywności fizycznej w ciągu dnia czy rodzaju wykonywanej pracy, obciążenia stresem, a nawet od chronotypu. - Tak zwane skowronki rano czują się wyspane, z kolei sowy mają większy problem z dobudzeniem się - tłumaczy ekspertka.

Nie bez znaczenia jest też długość snu. Śpimy średnio 6-8 godzin - takie odpowiedzi najczęściej padały w naszej sondzie. - Zapotrzebowanie na sen jest indywidualne i zależy od wielu czynników, w tym od aktywności fizycznej czy rodzaju pracy. Zazwyczaj wraz z wiekiem maleje, starsi ludzie śpią krócej - zdradza ekspertka.

Co zrobić, by szybko zasnąć i długo spać?

A jakie mamy sposoby na szybkie zaśnięcie? Niektórzy ich nie potrzebują, bo zasypiają bez problemu. Inni uprawiają wcześniej sport, przed snem odsuwają nieprzyjemne myśli, czytają, słuchają relaksacyjnej muzyki. Jeszcze inni nie mają żadnej sprawdzonej metody. - Faktycznie jest tak, że jeśli jesteśmy zmęczeni fizycznie, łatwiej nam zasnąć, natomiast warto, żeby ta aktywność nie odbywała się przez samym pójściem spać, gdyż bezpośrednio po treningu wydzielają się endorfiny i mamy więcej energii. Optymalna pora na aktywność fizyczną to późne popołudnie - podkreśla dr Justyna Sędek.

Jak szybko zasnąć? Z jakich powodów budzimy się w nocy? Co możemy zrobić, by w końcu się wysypiać? Kiedy warto wspomagać się suplementami diety, jakie składniki ułatwiają zasypianie? O tym wszystkim w najnowszym odcinku Zdrowo Odpytanych.