Światowy Dzień Snu - 15 marca 2019 roku

2019-03-14 14:52

15 marca 2019 roku po raz dwunasty obchodzony jest Światowy Dzień Snu. Akcja zainicjowana przez Światowe Stowarzyszenie Medycyny Snu (WASM) ma na celu przybliżenie medycznych i społecznych aspektów snu, uświadomienie społeczeństwu problemów z nim związanych oraz edukację pacjentów.

Światowy Dzień Snu - 18 marca 2016 roku
Autor: World Association of Sleep Medicine Światowy Dzień Snu - 18 marca 2016 roku

Światowy Dzień Snu jest obchodzony co roku od 14 marca 2008 roku. Światowy Dzień Snu jest organizowany przez Komitet Światowego Dnia Snu, należący do Światowego Stowarzyszenia Medycyny Snu (World Association of Sleep Medicine WASM). Celem Światowego Dnia Snu jest doprowadzenie do zmniejszenie obciążeń społecznych powodowanych przez zaburzenia snu, między innymi poprzez lepsze zapobieganie i zarządzanie schorzeniami, które dotyczą snu. Światowy Dzień Snu jest obchodzony w piątki przed równonocą wiosenną, stąd jego data zmienia się z roku na rok. W 2019 roku dobędzie się 15 marca.

15 marca 2019 rok Światowy Dzień Snu

Jak podaje Światowe Stowarzyszenie Medycyny Snu (World Association of Sleep Medicine WASM), tegoroczne hasło Światowego Dnia Snu brzmi Tegoroczne hasło to „Zdrowy Sen, Zdrowe Starzenie Się” („Healthy Sleep, Healthy Aging”).

Tegoroczne hasło Światowego Dnia Snu podkreśla wpływ snu na życie człowieka i proces dojrzewania i starzenia się.

Dla większości dorosłych 7 do 8 godzin snu może być najważniejszą rzeczą, jaką mogą zrobić, aby poprawić swoje przyszłe zdrowie fizyczne i psychiczne. Dzieci potrzebują jeszcze więcej snu. Ostatnie badania pokazują, jak ważna jest odpowiednia ilość snu dla zachowania dobrego stanu mózgu. Podczas snu z mózgu usuwane są gromadzone się w ciągu dnia toksyny, które potencjalnie mogą uszkadzać starzejący się mózg. Ponadto sen utrzymuje połączenia pomiędzy neuronami szczególnie w czasie nauki i zapamiętywania nowych rzeczy z poprzedniego dnia.

Właściwa jakość i ilość snu ma podstawowe znaczenie dla starzenia się, zwiększa szanse na zdrowie fizyczne, poznawcze i emocjonalne. Uzyskanie dobrego snu w młodym i średnim wieku zmniejsza ryzyko otyłości i nadciśnienia, chroni przed schorzeniami związanymi z wiekiem oraz chorobą Alzheimera i wiąże się ze zmniejszeniem częstości występowania depresji. Według niektórych badaniach regularny sen jest powiązany z mniejszymi oznakami starzenia się skóry twarzy. Wiele wskazuje na to, że dobra jakość snu powinna mieć wysoki priorytet w naszym codziennym życiu.

10 przykazań dobrego snu

Poniżej znajduje się 10 przykazań opracowanych przez Światowe Stowarzyszenie Medycyny Snu.

  • Każdego dnia wieczorem zasypiaj o tej samej porze, każdego dnia rano wstawaj o tej samej porze.
  • Jeżeli masz zwyczaj drzemać w ciągu dnia to pamiętaj, że całkowity czas wszystkich drzemek nie powinien przekraczać 45 minut.
  • Nie spożywaj dużych dawek alkoholu jeżeli do nocnego wypoczynku pozostało mniej niż 4 godziny, nie pal tytoniu.
  • Unikaj produktów zawierających kofeinę jeżeli do nocnego wypoczynku pozostało mniej niż 6 godzin. Produkty te to nie tylko kawa, herbata, czy napoje gazowane, ale również czekolada.
  • Unikaj ciężkich, mocno przyprawionych oraz zbyt słodkich posiłków jeżeli do nocnego wypoczynku pozostało mniej niż 4 godziny. Dozwolony jest jedynie lekki posiłek.
  • Regularnie uprawiaj ćwiczenia fizyczne, ale nie bezpośrednio przed snem.
  • Twoje łóżko musi być wygodne i przytulne.
  • Sypialnia musi być dobrze wentylowana, a temperatura nie może być  zbyt wysoka.
  • Odizoluj sypialnię od rozpraszających dźwięków i zastosuj maksymalne zaciemnienie.
  • Łóżko to miejsce przeznaczone na sen i seks. Nie służy ani do pracy, ani do rekreacji.

Źródła:

http://www.nfs.org.pl/index.php/swiatowy-dzien-snu-2019/