Suplementy Dody wycofane ze sprzedaży. Eksperci ostrzegają przed leczeniem hashimoto żelkami
Suplementy diety Hashi żelki sygnowane przez Dodę zostały wycofane ze sprzedaży. Eksperci przypominają, że choroby Hashimoto nie da się wyleczyć suplementami, a dezinformacja w social mediach może szkodzić zdrowiu i opóźniać skuteczne leczenie.

Na początku maja suplementy diety promowane przez Dorotę Rabczewską wzbudziły ogromne kontrowersje. Artystka otwarcie przyznała, że kilka lat temu zdiagnozowano u niej Hashimoto, jednak – jak stwierdziła – „ostanowiłam wyleczyć się tylko i wyłącznie metodą niekonwencjonalną, a właściwie jedyną skuteczną moim zdaniem, czyli bardzo zdrową dietą i suplementami”. Jej słowa natychmiast spotkały się z reakcją środowiska medycznego. Eksperci podkreślają, że promowanie takich przekazów może wprowadzać pacjentów w błąd i prowadzić do rezygnacji z leczenia opartego na dowodach naukowych.
Suplementy Dody wycofane ze sprzedaży - głos lekarzy
W odpowiedzi na słowa piosenkarki głos zabrał dr Szymon Suwała, specjalista w dziedzinie endokrynologii. W jego opinii: „Nie, choroby Hashimoto nie da się wyleczyć suplementami, gdyż te zgodnie z definicją w ogóle leczeniu służyć nie mogą. One mają służyć tylko i wyłącznie uzupełnianiu niedoborowej diety”. To jednoznaczne stanowisko wpisuje się w konsensus naukowy – Hashimoto, jako choroba przewlekła, wymaga nadzoru specjalisty i odpowiednio dobranej terapii farmakologicznej. Suplementy mogą wspomagać dietę, ale nigdy nie powinny być traktowane jako zamiennik leczenia.
Suplementy nie leczą Hashimoto
Po fali krytyki pojawiła się informacja, że Hashi żelki, które promowała Doda, zostały usunięte ze sprzedaży. Poinformowała o tym farmaceutka Sybilla Szal, autorka profilu @dawka.farmacji. W mediach społecznościowych napisała: „To potwierdza, że działania moje i innych osób, obalających dezinformację w mediach społecznościowych, mają sens”. Ze strony sklepu internetowego zniknęły suplementy, a szkodliwa reklama została zdjęta z profilu artystki. Dla środowiska farmaceutycznego to ważny sygnał: odpowiedzialność za przekaz zdrowotny w mediach – zwłaszcza w kontekście chorób przewlekłych – powinna być traktowana poważnie.
Hashimoto wymaga leczenia, nie marketingu
Choroba Hashimoto dotyczy milionów ludzi na całym świecie, w tym bardzo wielu kobiet. Jest to choroba o podłożu autoimmunologicznym, która często prowadzi do niedoczynności tarczycy i wymaga specjalistycznej opieki endokrynologicznej. Suplementy, nawet te promowane przez znane osoby, nie zastąpią leczenia. Wypowiedzi podważające rolę medycyny opartej na dowodach mogą zaszkodzić pacjentom, którzy porzucą terapię na rzecz niesprawdzonych metod. Przykład reakcji na promocję Hashi żelków pokazuje, że społeczne przeciwdziałanie dezinformacji ma realną moc.
Dlaczego suplementy nie leczą? Wyjaśniają eksperci
Zgodnie z definicją suplementy diety nie są lekami – ich celem jest uzupełnianie niedoborów żywieniowych, nie leczenie chorób. Produkty te nie przechodzą takich samych testów skuteczności jak leki, nie są zatwierdzane przez instytucje regulacyjne jako środki lecznicze. Tymczasem reklamy – często tworzone przez osoby niezwiązane z medycyną – mogą sugerować coś przeciwnego. Dlatego lekarze i farmaceuci apelują o czujność i weryfikację źródeł informacji zdrowotnych, szczególnie w mediach społecznościowych.