Jak przestać podjadać? Naukowcy: śpij zalecaną liczbę godzin

2021-09-21 17:01

Ile snu potrzebujemy? Zgodnie z zaleceniem grupy naukowców osoby dorosłe w wieku 18-64 lat powinny spać 7-9 godzin na dobę. Warto tego przestrzegać! Zdrowy sen może pomóc w walce ze złymi nawykami żywieniowymi.

Według amerykańskich naukowców ilość snu ma wpływ na nasze nawyki żywieniowe. Osoby, które śpią mniej niż 7 godzin na dobę, spożywają znacznie więcej produktów bogatych w cukry, rafinowane węglowodany oraz kofeinę. Oznacza to, że częściej sięgają po słodycze, słone przekąski i napoje słodzone nie tylko w ciągu dnia, ale również w nocy. Przekąski zastępują im normalne posiłki.

Dieta, którą można leczyć zespół SIBO

Za mało snu a podjadanie

W ramach badania naukowcy poddali analizie dane 19 650 osób w wieku od 20 do 60 lat - uczestniczyli oni w programie prowadzonym przez National Health and Nutrition Examination Survey w latach 2007-2018. Każda ankieta zawierała informacje dotyczące nawyków żywieniowych oraz długości snu.

Z analizy wynika, że większość uczestników (95,5 proc.) do południa sięgała co najmniej po jedną dowolną przekąskę. Natomiast osoby, które nie spały tyle, ile powinny, spożywały znacznie więcej produktów wysokokalorycznych zawierających małą ilość wartości odżywczych. Najczęściej wzbogacały swoje menu o napoje gazowane, energetyczne, chipsy, słone paluszki i ciasteczka.

Badacze zaznaczają, że na wyrobienie niezdrowych nawyków - oprócz niewystarczającej ilości snu, ma też wpływ m.in. brak aktywności fizycznej, spędzanie czasu przed ekranami komputerów lub telewizorów. A to wszystko też odbija się na zdrowiu i wiąże się ze zwiększonym ryzykiem rozwoju otyłości, cukrzycy i chorób serca. Dlatego uczeni apelują o to, by dbać o zdrowy sen. 

Wyniki badania ukazały się w „Journal ot the Academy of Nutrition and Dietetics”.

Źródło: E. Potosky, C. Taylor, R. Wexler, K. Pratt, "Differences in Snacking Intakes by Meeting Sleep Recommendations", badanie dostępne: 21.09.2021. 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.