Euro 2024 wciąż trwa. Nowe badanie przynosi złą wiadomość dla kibiców

2024-06-24 10:50

Oglądanie najróżniejszych dyscyplin sportowych jest jednym z ulubionych zajęć wielu osób. Zazwyczaj, przygotowujemy do oglądania najróżniejsze przekąski. Jak to jednak wygląda z jedzeniem podczas oglądania sportu? Jemy mniej, więcej czy nie ma to znaczenia? Nowe badanie wykazuje.

Euro 2024 wciąż trwa. Nowe badanie przynosi złą wiadomość dla kibiców
Autor: fot. Getty Images Euro 2024 wciąż trwa. Nowe badanie przynosi złą wiadomość dla kibiców

Oglądanie sportu a jedzenie. Czy spożywamy wówczas więcej?

Badania już dawno wykazały, że po ćwiczeniach fizycznych mamy większy apetyt. Nie ma znaczenia czy chodzi o nagrodę dla siebie za dobrze wykonaną pracę, czy uzupełnienie spalonej wcześniej energii.

Jednak teraz, kiedy trwają lub zbliżają się warze wydarzenia sportowe, niektórzy zaczynają się zastanawiać, czy oglądanie sportu również może wpływać na to ile jemy. Okazuje się, że odpowiedź brzmi "tak". Przeprowadzone zostało badanie, które wykazuje, że oglądanie sportu na ekranie może zwiększyć apetyt.

Na tym jednak nie koniec. W badaniu udało się również wykazać, że na to ile jemy ma również wpływ to, jak trudny sport oglądamy.

Badacze zaprosili 112 studentów, by obejrzeli film i przy okazji zjedli trochę cukierków. Połowa badanych oglądała film przedstawiający kobiety i mężczyzn uprawiających sport, a druga połowa obejrzała nagranie bez żadnej aktywności fizycznej.

Następnie, każdy z nich otrzymał 70-gramowy kubeczek wypełniony cukierkami. Badani byli poproszeni, by przez trzy minuty oceniać ich jakość. Co ciekawe, uczniów, którzy obejrzeli film związany ze sportem zjedli więcej słodyczy, niż ci, których nagranie nie miało w sobie żadnej aktywności fizycznej.

Ten wstępny test wykazał zatem, że oglądanie sportu może zwiększyć apetyt na słodycze.

Polscy piłkarze wrócili do hotelu.

Kobiety a jedzenie podczas oglądania sportu. Badacze sprawdzają

Na tym jednak eksperyment się nie skończył. Jak przekazali badacze, studenci płci męskiej pozwolili sobie na znacznie więcej słodkości niż studentki. Badanie mogło być więc "ustawione" przez spożycie cukierków przez mężczyzn. Co więcej, badacze zaczęli się również zastanawiać, czy rodzaj oglądanego sportu może wpływać na spożycie słodyczy. 

By sprawdzić oba te założenia, badacze zaprosili wyłącznie uczennice do obejrzenia nagrań, które przestawiały sporty łatwe (jak na przykład lekkie bieganie) lub trudne do wykonania (gimnastyka, skok w dal, lekkoatletyka). Następnie badane zostały poproszone o przetestowanie tych samych cukierków co poprzednio.

Uczennice, które obejrzały nagranie ze sportem łatwym, zjadły znacząco więcej cukierków (średnio 30,1 grama) niż te, które obejrzały nagranie z trudnym sportem (18 gramów).

Jak twierdzą badacze, może więc założyć, że łatwość bądź trudność pokazanego sportu wpływa na spożycie słodyczy. 

Badania te sugerują, że samo oglądanie sportu może prowadzić do poczucia zastępczej realizacji celów fitness. Kiedy ktoś może sobie wyobrazić siebie wykonującego obserwowaną czynność, mają wrażenie, że już ćwiczyli, a co za tym idzie, mogą być bardziej pobłażliwi jeśli chodzi o jedzenie. Jeśli więc postrzegamy ćwiczenie, jako łatwe, to w prosty sposób widzimy, jak jako poczucie postępu w osiąganiu celów.

Sonda
Ile polskich drużyn dotrze w tym sezonie do fazy grupowej europejskich pucharów?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki