Czy piwo bezalkoholowe jest naprawdę bezpieczne? 62 proc. Polaków ma wątpliwości

2025-04-30 15:14

Coraz więcej Polaków nie odróżnia piwa bezalkoholowego od alkoholowego. Wątpliwości budzą etykiety, opakowania i reklamy. Czy piwo „zero procent” powinno być zakazane dla nieletnich? Nowy sondaż pokazuje rosnący sprzeciw wobec reklam piwa bezalkoholowego i jego wpływu na młodzież.

Czy piwo bezalkoholowe jest naprawdę bezpieczne? 62 proc. Polaków ma wątpliwości
Autor: Getty Image Czy piwo bezalkoholowe jest naprawdę bezpieczne? 62 proc. Polaków ma wątpliwości

Polacy często nie potrafią odróżnić piwa bezalkoholowego od alkoholowego. Problem weryfikacji zawartości alkoholu w piwach "zero procent", brak czytelnych oznaczeń i kontrowersje wokół reklam piwa bezalkoholowego powodują rosnącą debatę społeczną i polityczną.

Otyłość - choroba, nie wybór. Debata poradnikzdrowie.pl

Polacy mylą piwo bezalkoholowe z alkoholowym – problem etykiet i oznaczeń

Rosnąca popularność piwa bezalkoholowego w Polsce zbiegła się z narastającym problemem jego mylnego postrzegania. Różnice między piwem alkoholowym a piwem bezalkoholowym okazują się dla wielu konsumentów zbyt subtelne. Z badań przeprowadzonych przez IBRiS w marcu bieżącego roku wynika, że aż co trzeci respondent pomylił te dwa rodzaje trunków podczas zakupów. Co drugi ankietowany podkreślał, że wizualne podobieństwo opakowań utrudnia dokonanie właściwego wyboru.

Wyniki badania wskazują, że 69 proc. uczestników uważa, iż potrzebne są bardziej czytelne oznaczenia produktów typu "zero procent". „Odróżnienie napojów bezalkoholowych od ich alkoholowych odpowiedników sprawia polskim konsumentom trudność” – zaznacza raport IBRiS. W odpowiedzi na te głosy pojawiają się apele o ujednolicenie etykiet i wprowadzenie zakazu projektowania opakowań, które mogłyby sugerować zawartość alkoholu.

Zakaz reklam piwa bezalkoholowego? Społeczne poparcie rośnie

Sondaż przyniósł zaskakujące wyniki również w kontekście marketingu. Zakaz reklamy piwa bezalkoholowego w Polsce popiera już połowa respondentów. Dla wielu osób przekaz reklamowy jest nieczytelny – 28 proc. badanych miało trudności z oceną, czy oglądany materiał dotyczył napoju zawierającego alkohol.

W badaniu czytamy również: „Reklamowanie piwa bezalkoholowego sprawia, iż wydaje się ono być produktem bezpiecznym i obojętnym dla zdrowia” – taką opinię podziela 62 proc. uczestników. Pojawia się więc pytanie o to, czy piwa „zero procent” nie powinny podlegać takim samym ograniczeniom jak ich alkoholowe odpowiedniki.

Czy piwo bezalkoholowe jest zbyt łatwo dostępne dla młodzieży?

Problem dostępności tych napojów dla nieletnich staje się coraz bardziej palący. Wpływ piwa bezalkoholowego na młodzież i dzieci budzi niepokój – 40 proc. respondentów było świadkami sytuacji, w której osoby poniżej 18. roku życia kupowały lub spożywały te produkty.

Ankietowani podkreślają, że „produkty ‘zero procent’ są łatwo dostępne dla dzieci i młodzieży”, a ich obecność może mieć długofalowe skutki. 70 proc. uczestników badania uważa, że takie napoje przyzwyczajają młodych do smaku alkoholu, a 64 proc. obawia się, że sprzyjają wcześniejszej inicjacji alkoholowej. Ponadto 69 proc. twierdzi, że mogą one zachęcać do sięgania po alkohol w dorosłym życiu.

Poradnik Zdrowie Google News

Etykiety piwa „zero procent” a bezpieczeństwo konsumenta

Dyskusja o konieczności zmiany etykiet nasiliła się po opublikowaniu sondażu. Bezpieczne oznaczenia piwa bezalkoholowego to temat, który trafia do opinii publicznej w momencie, gdy konsumenci domagają się większej przejrzystości.

„Według badanych potrzebne jest bardziej czytelne oznaczanie produktów typu ‘zero procent’ informacją, że nie zawierają alkoholu (tak odpowiedziało 69 proc. respondentów)” – podkreśla IBRiS. Zmiana systemu etykiet i wymuszenie jednoznacznych oznaczeń może być koniecznym krokiem w stronę ochrony konsumenta.

Piwo bezalkoholowe a postrzeganie norm społecznych

Choć piwo bezalkoholowe formalnie nie zawiera alkoholu, jego obecność w przestrzeni publicznej i domowej może nieść ze sobą inne konsekwencje. Społeczne skutki spożycia piwa bezalkoholowego przez osoby niepełnoletnie są tematem coraz szerszej debaty.

Badani wyrażają obawy, że obecność takich napojów w życiu dzieci i młodzieży zwiększa społeczną akceptację picia alkoholu. „Zwiększona akceptacja dla spożywania alkoholu (61 proc.)”, „narażenie na uzależnienie od alkoholu w przyszłości (64 proc.)” – to tylko niektóre z najczęściej wskazywanych zagrożeń.

Czy sprzedaż piwa bezalkoholowego powinna być ograniczona prawnie?

Na podstawie przeprowadzonego sondażu można postawić pytanie: czy należy zakazać sprzedaży piwa bezalkoholowego osobom niepełnoletnim? Tego zdania jest zdecydowana większość – niemal 70 proc. badanych.

„Według badanych sprzedaż takich produktów osobom poniżej 18. roku życia powinna być zakazana” – czytamy w raporcie. Obawy dotyczą nie tylko samego produktu, ale również jego wizerunku, dostępności i reklam. Debata na ten temat dopiero się rozpoczyna, ale kierunek społecznych oczekiwań jest coraz bardziej klarowny.

Wirtualny alkomat - skorzystaj z kalkulatora promili

Krok 1 z 3, podaj swoje informacje

18-99 lat
cm
kg

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki