Ćwiczenia nie są najlepszym sposobem na utrzymanie wagi? Zaskakujące wyniki badań

2021-12-22 14:54

Wyniki najnowszych analiz, w których udział wzięli seniorzy, wykazało, że osoby wybierające zorganizowaną aktywność jako jedyny trening, mogą być mniej sprawni niż ludzie, którzy nie stosują dodatkowego treningu, ale są aktywni w ciągu dnia.

babcia z wnuczką gotują w kuchni
Autor: Getty Images

Spis treści

  1. Zaskakujące wyniki badań porównujące wpływ diety, ćwiczeń i regularnej aktywności w ciągu dnia
  2. Jak ruszać się więcej w ciągu dnia?

Zaskakujące wyniki badań porównujące wpływ diety, ćwiczeń i regularnej aktywności w ciągu dnia

O tym, że regularna aktywność fizyczna jest ważnym elementem dla utrzymania wagi, wiadomo nie od dziś, ale grupa naukowców postanowiła przeprowadzić 18-miesięczne badania kliniczne u osób starszych z otyłością, by porównać wpływ diety odchudzającej (WL) w połączeniu z trzema różnymi interwencjami aktywności fizycznej.

Uczestnicy badań w wieku 65-86 lat zostali przydzieleni do jednej z tej grup, które stosowały:

  • ustrukturyzowane ćwiczenia aerobowe (EX) w połączeniu z dietą odchudzającą,
  • dietę w połączeniu z większą aktywnością fizyczną podejmowaną w ciągu dnia (SL),
  • dietę odchudzającą wraz z ćwiczeniami aerobowymi oraz większą aktywnością fizyczną.

Badacze spodziewali się, że podejmowanie większej aktywności w ciągu dnia spowoduje niższą masę ciała, a także zmniejszy jej przyrost po zakończeniu badań. Jednak połączenie diety oraz zwiększenia codziennej aktywności przyniosło lepsze efekty niż tradycyjne ćwiczenia aerobowe.

W formie 24: regularna aktywność może obniżyć ryzyko rozwoju lęku o prawie 60%

Grupy ochotników, które miały za zadanie więcej się ruszać w ciągu dnia, poprawiły całkowity czas aktywności, a te, które wykonywały ćwiczenia aerobowe, polepszyły czas aktywności umiarkowanej do intensywnej. Co więcej, w ciągu roku obserwacji, osoby stosujące dietę i ćwiczenia wykazały większy przyrost masy ciała, niż seniorzy, którzy wykazywali większą aktywność fizyczną i stosowali dietę.

Naukowcy twierdzą, że przyczyną takich wyników może być m.in. fakt, że osoby, które wykonują zorganizowane ćwiczenia, nie mają wystarczającej ilości innego ruchu przez resztę dnia. Autorzy badania twierdzą, że potrzeba dodatkowych analiz, aby zintegrować te zasady z klinicznymi praktykami kontroli masy ciała.

Jak ruszać się więcej w ciągu dnia?

Jeśli zapominasz o aktywności ruchowej, bo dużo czasu spędzasz w domu, np. pracując przed komputerem, spróbuj wykorzystać do tego swojego smartfona, który przypomni ci o regularnej aktywności. Kluczem jest znalezienie czegoś, co lubisz robić.

Pamiętaj, że aktywność to nie tylko bieganie albo ćwiczenia na siłowni. Taniec, spacery, a także zupełnie normalne czynności takie jak zajmowanie się dziećmi lub wnukami, odkurzanie czy sprzątanie to także świetne metody, by pozostawać w ruchu. Zamiast czekać na windę, wejdź schodami. Zabrakło ci czegoś w lodówce? Nie jedź autem, tylko pójdź pieszo do najbliższego sklepu.

Aktywność fizyczna jest korzystna dla naszego zdrowia, szczególnie dla osób starszych – zwiększa wydolność fizyczną, wzmacnia odporność i pozytywnie wpływa na sen, dlatego warto o niej pamiętać.

Poznaj 6 skutecznych sposobów na więcej ruchu w ciągu dnia