Chodzisz czy wędrujesz? Różnica aktywności ma duże znaczenie

2021-11-23 14:11

Zarówno chodzenie i wędrowanie mają pozytywny wpływ na organizm, szczególnie na układ sercowo-naczyniowy. Choć obie aktywności mogą przyczynić się do utraty kilogramów, czym się od siebie różnią?

kobieta z psem podczas wędrówki
Autor: Getty Images

Chodzenie to jedna z najpopularniejszych aerobowych aktywności fizycznych. Ćwiczenia wykonujemy, przechadzając się między ulicami miasta lub w pomieszczeniu, korzystając np. z bieżni. Bardziej wymagającą opcją aktywności jest wędrowanie.

Jednak w przeciwieństwie do chodzenia wędrując, pokonujemy zmiany wysokości oraz terenu. Zarówno chodzenie, jak i wędrowanie to czynności, które pozytywnie oddziałują na zdrowie. Przede wszystkim na układ sercowo-naczyniowy – mogą pomóc w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi czy poziomu cholesterolu, ale czy te aktywności są sobie równe?

Nordic walking dla początkujących

Oba rodzaje z pewnością są dobrymi treningami dla zdrowia serca i pozwolą zrzucić zbędne kilogramy, ale to wędrówki zapewniają wyższe spalanie kalorii w krótszym czasie. Oczywiście jest to zależne od wielu czynników, m.in. od tego ile ważymy, stopnia szlaku, wagi ekwipunku, z jakim wędrujemy, pogody, wieku, płci, nierówności terenu, ale szacuje się, że podczas godzinnej wędrówki organizm jest w stanie spalić ok. 400 kalorii.

Podczas wędrowania z użyciem kijów trekkingowych ruchy, jakie wykonujemy ramionami, dodają intensywności treningowi aerobowemu, przez co spalamy jeszcze więcej kalorii. Ale wędrowanie jest też bardziej męczące, szczególnie dla osób niezaznajomionych z nierównym podłożem. Choć podczas wędrówki możemy podziwiać piękne widoki, trzeba także patrzeć pod nogi i uważać, by nie zakończyć spaceru urazem.

Wędrówki po naturalnym terenie to świetna opcja spędzania wolnego czasu i rekreacji na świeżym powietrzu także ze względu na kondycję, ale i aktywność mięśni. Dzięki odpowiedniemu dotlenieniu organizm pracuje sprawniej. Wędrowanie wzmocni układ mięśniowo-szkieletowy, co pozytywnie wpłynie także na stawy.

Progresywny charakter wędrowania, w przeciwieństwie do innych, bardziej intensywnych sportów pozwoli na wszechstronny trening, który wpłynie pozytywne nie tylko na ciało, ale i umysł.

Naukowcy przeprowadzili już dziesiątki badań, które wskazują konkretne zalety związane z przebywaniem na świeżym powietrzu a dobrostanem psychicznym. Chodzenie i wędrowanie pomogą zmniejszyć poziom stresu i niepokoju, ale to właśnie wędrówki, dzięki uspokajającym korzyściom obcowania na łonie natury, pozwolą ukoić nerwy i się zrelaksować.

Dlatego, jeśli nie jesteś w stanie wybrać się na wędrówkę, spróbuj wprowadzić do swojego życia więcej spacerów, które z pewnością lepiej wpłyną na twoje zdrowie, niż ta sama aktywność podejmowana na bieżni. Regularna aktywność fizyczna na świeżym powietrzu zmniejsza ryzyko wielu chorób, w tym cukrzycy albo nadciśnienia tętniczego.