A gdyby w karcie menu były podane kalorie - co byś zamówił?
Czy masz postanowienie noworoczne, żeby jeść zdrowo? Naukowcy radzą: spróbuj zamówić w swojej ulubionej restauracji nowo dodane danie do menu. Dlaczego?
Stąd ta rada od amerykańskich naukowców, ponieważ dania królujące w menu od niedawna, zawierają mniej kalorii. Właściciele wykazują zawartość kaloryczną wszystkich posiłków od momentu wprowadzenia etykiet z zawartością kalorii w 2018 roku w Stanach Zjednoczonych. Oznacza to, że coraz częściej serwują produkty o niższej wartości kalorycznejj - tak o 25 proc.
Ustawa o przystępnej cenie, która została uchwalona przez prezydenta Baracka Obamę w 2010 roku, miała na celu wprowadzenie zmian w systemie opieki zdrowotnej w Stanach Zjednoczonych. Na przykład jedną ze zmian było uświadomienie konsumentów na temat żywności. W związku z tym w menu restauracyjnym wprowadzono dodatkowe informacje – obok ceny danego posiłku powinna pojawić się informacja o jego zawartości kalorycznej.
Z wcześniejszych badań wynika, że po wprowadzeniu systemu etykiet z zawartością kalorii, osoby stołujące się poza domem, zmniejszyły nieco ilość spożywanych kalorii – średnio od 4 do 6 proc. Celem zaś najnowszych badań było sprawdzenie, w jaki sposób branża gastronomiczna w Stanach Zjednoczonych zareagowała na wymóg etykietowania serwowanych dań.
Czy etykiety z zawartością kalorii mają sens?
Tym tematem zajęła się naukowiec Anna Grummon wraz ze swoim zespołem badawczym z Harvard TH Chan School of Public Health. W ramach przeprowadzonej analizy zweryfikowano ponad 35 300 pozycji w karcie menu pod kątem kaloryczności pochodzących z 59 dużych sieci gastronomicznych w USA w latach 2012-2019, m.in. Qdopa, Chipotle, Burger King, IHOP, Dunkin Donust i KFC.
Co wykazały badania? Okazało się, że stałe dania w menu zawierały tę samą zawartość kaloryczną zarówno przed, jak i po wprowadzeniu tych etykiet. Natomiast zupełnie nowe dania liczą już o 113 proc. mniej kalorii, czyli ich zawartość kaloryczna jest zmniejszona o 25 proc. Dzięki wprowadzeniu tych etykiet konsumenci są bardziej świadomi tego, co jedzą. Zdaniem badaczy restauracje, wprowadzając te zmiany, zachęcają swoich klientów do spożywania zdrowych i odpowiednio zbilansowanych posiłków.
Wyniki analizy zostały opublikowane w grudniu na łamach czasopisma JAMA Network Open.
Polecany artykuł: