Kiedy najlepiej zrobić test ciążowy? Po jakim czasie po stosunku wykonanie testu na sens?

36 komentarze
Autor: Anna Jaworska, lekarz rodzinny

Nie wiesz, czy jesteś w ciąży? Kiedy zrobić test ciążowy? Kupiony w aptece test ciążowy, potwierdzający ciążę w domu, to już powszechna praktyka. Ale czy zastanawiałaś się kiedyś, co sprawia, że test ciążowy wypada pozytywnie? Kiedy powinnam zrobić test ciążowy? Podpowiadamy, kiedy najwcześniej można wykonać test ciążowy, by jego wynik był miarodajny.

Test ciążowy odpowie ci na pytanie: czy jestem w ciąży? Spacer do apteki, chwila niepewności w domowej toalecie i… wszystko jasne. Niewiadomą zastąpiła pewność, którą daje  ogólnodostępny test ciążowy, wykorzystujący obecność (lub brak) pewnej substancji w kobiecym organizmie. Tym tajemniczym związkiem jest hormon gonadotropina kosmówkowa, w skrócie hCG (od ang. human chorionic gonadotropin). Beta-hCG jest jednym z najwcześniej wykrywanych hormonów ciążowych. Powstaje w organizmie kobiety, umożliwiając rozwój zarodka. Hormon można wykrywać zarówno w moczu, stosując dostępne domowe testy ciążowe, jak i we krwi (to badanie wykonywane jest w laboratorium, po pobraniu krwi żylnej).

Test ciążowy wiarygodny po około 10 dniach

Wiele kobiet – zarówno te, które starają się o dziecko, jak i panie, którym przydarzyła się niespodzianka podczas intymnego zbliżenia – najchętniej zaraz po stosunku chciałyby wiedzieć, czy są w ciąży. Niestety, nie ma metody, która w kilka godzin po stosunku wykryje ciążę. Niezbędne jest kilkudniowe oczekiwanie, ponieważ wędrówka zapłodnionego jaja do macicy trwa około sześciu dni, po czym następuje zagnieżdżenie się zarodka w endometrium. Dopiero po tym wydarzeniu hormon beta-hCG pojawia się we krwi i w moczu. Zwykle następuje to między 8. a 10. dniem od zapłodnienia. A to oznacza, że wykonanie testu ciążowego ma sens nie wcześniej niż 8 dni po intymnym zbliżeniu i owulacji. Dlatego na opakowaniach testów ciążowych zaleca się wręcz stosowanie ich w terminie spodziewanej miesiączki, czyli średnio 14 dni po uwolnieniu komórki jajowej. Wcześniej test może być słabo dodatni (druga kreseczka jest ledwo widoczna), co czasem kobiety błędnie odczytują jako ujemny. Zatem, aby uzyskać wiarygodny wynik, lepiej nie dawać się ponieść emocjom i nie spieszyć się z wykonaniem domowego testu. Decydując się na test wcześniej, np. 6–7 dni po stosunku, dla pewności lepiej powtórzyć go kilka dni później, zwłaszcza jeśli miesiączka nie pojawia się w przewidywanym terminie.

Nie przegap

Test ciążowy wykorzystuje zmiany hormonalne

W miejscu uwolnienia komórki jajowej w jajniku powstaje ciałko żółte ciążowe. Produkuje progesteron – hormon, który przygotowuje błonę śluzową macicy na przyjęcie zapłodnionego jaja i umożliwia jego dalszy rozwój (od ok. 12. tygodnia ciąży jego funkcję przejmuje łożysko). Z kolei trofoblast – warstwa komórek błony płodowej zarodka, z której w przyszłości utworzy się łożysko – produkuje beta-hCG, a ten hormon pobudza ciałko żółte do produkcji wspomnianego progesteronu. Ponieważ do chwili wytworzenia łożyska z trofoblastu ciałko żółte musi produkować progesteron, a zapotrzebowanie na ten hormon rośnie wraz z kolejnymi tygodniami ciąży, także stężenie beta-hCG stale się zwiększa. Dlatego monitorując poziom beta-hCG, można oceniać wiek ciąży i jej przebieg. Badanie stężenia beta-hCG może także służyć do rozpoznawania zagrażającego poronienia. Jest także wykorzystywane w diagnostyce prenatalnej wad płodu (w teście potrójnym z alfafetoproteiną i estriolem).

Ostatnio dodane na forum
zobacz wszystkie »
 
 
Nie zarejestrowany, 20.09.2012 21:25
No zdarza się że testy są niewiarygodne, albo po prostu są źle wykonywane. W związku z tym chciałabym abyście odpowiedzieli na kilka pytań w tej ankiecie http://www.ankietka.pl/ankieta/95716/badanie-na-temat-testow-ciazowych.html . Jest ona anonimowa, także bez obaw ;)
kania, 06.09.2011 10:30
Witam jestem tutaj pierwszy raz i mam takie pytanie okres mialam 18 sierpnia a skonczyl sie 23 cos bylo 26 ale tego nie mozna nazwac seksem on wszedl na sekunde i wyszedl do wytrysku nie doszlo czy takim sposobem mozna zajsc w ciaze pomuzcie
 

Test ciążowy a stężenie hormonu beta-hCG

Beta-hCG można wykrywać już 9.-11. dnia od zapłodnienia. Jego stężenie rośnie, początkowo podwajając się co 2 lub 3 dni. Maksymalną wartość osiąga między 40. a 90. dniem ciąży (8.–12. tydzień). Następnie maleje. Normy stężenia beta-hCG w zależności od czasu trwania ciąży są dość szerokie, więc trudno się nimi kierować z zegarmistrzowską precyzją w ocenie wieku malca. Gdy jednak stężenie beta-hCG jest zbyt niskie lub wysokie, powinno to budzić niepokój:

  • Zbyt niskie beta-hCG może świadczyć o zagrażającym poronieniu lub ciąży pozamacicznej (przyrost beta-hCG jest wtedy o wiele wolniejszy).
  • Zbyt wysokie beta-hCG czasem bywa przyczyną nowotworu rozwijającego się z trofoblastu. Ponieważ jednak przekroczenie normy następuje także w ciąży mnogiej, lepiej nie wpadać od razu w panikę. Trzeba spokojnie poczekać i wyjaśnić tę kwestię z lekarzem.
  • Pozytywny wynik testu, mimo braku ciąży, jest możliwy, gdy: kobieta przyjmuje leki przeciwdepresyjne, jest w okresie okołomenopauzalnym, cierpi na choroby nerek lub tarczycy.

Test ciążowy w laboratorium

Test ciążowy wykrywający hCG we krwi, przeprowadzony w laboratorium, potwierdza ciążę właściwie ze stuprocentową pewnością. Można go wykonać tydzień po zapłodnieniu. Dzięki ustaleniu stężenia hormonu można nawet określić przybliżony wiek ciąży. Jeśli badanie da wynik pozytywny, ciążę powinien mimo wszystko potwierdzić lekarz. Natomiast jeśli wyniki testów są negatywne, a nie pojawia się miesiączka, trzeba szybko skonsultować się z lekarzem. Przyczyny mogą być różne, np. zmiana klimatu, silne emocje, intensywne uprawianie sportu, ale także ciąża pozamaciczna.

fb udostępnij tweet udostępnij g+ udostępnij print wydrukuj
Zobacz także
Zdjęcia: Photos.com

Aktualizacja: 11.07.2014

Komentarze (1 - 10 z 36)
maleńka, 02.12.2014 09.59
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Okres miałam 15 listopada wspolzylam 20 czy mogę być w ciąży... A drugi stosunek był 29..od tamtej pory jak wypije kawę to mi nie dobrze i mam Zabarwiony śluz..
 
ruda, 02.12.2014 09.53
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Mam problem - nie wiem czy jestem w ciąży. Jak robiłam test HCG, to ukazała mi się różowa kreska a test wyszedł negatywny. Pomocy - co to oznacza?
 
Ruda, 26.11.2014 21.13
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Witam, 8,11,12,17 października uprawialam sex,kilka wsadow początkowych było bez gumki,następnie później już byla,mialam iec okres 3.11 dalej go nie mam...robiłam test i wyszedł negatywnnie..nie mam żadnych objawów..więc jest taka opcja ze nie jestem w ciąży...ale lepiej isc fo ginekologa...
 
jkf, 17.11.2014 11.29
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Czytam niektóre komentarze i ręce mi opadają. Pierwsze moje wrażenie to to że dzieci spodziewają się dzieci... Bzykać to się potraficie? To przyjmijcie tego konsekwencje... A przede wszystkim - idźcie do lekarza a nie opisujecie bzdury które przyprawiają o mdłości ...
 
em, 17.11.2014 05.26
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
I co jestes w ciąży? :)
 
Asia, 12.11.2014 21.24
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
dzieki ze wogole ktos odpisał na moje pytanie i dzieki za rade napewno pojde do ginekologa bo nigdy tak nie mialam ze okres mi sie spozniał 65 dni a na dodatek pojawiło sie plamienie blado- rozowe dosłownie kropla i trwało chwilke i koniec nie ma juz nic
 
misiek, 12.11.2014 18.22
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Witam was.mam takie pytanko.Spoznia mi sie okres juz okolo 13 dni boje sie zrobic testu i isc do ginekologa,od ostatniego stosunku minelo 31 dni.mam bule podbrzusza i nic pozatym.powiedzcie mi co moze byc
 
N.L., 12.11.2014 13.14
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
"Czesc dziewczyny mam pytanko nie wiem juz co robic spoznia mi sie okres juz 65 dni od ostatniej miesiaczki 3 tyg temu robiłam test i nic negatywny moze powinna wykonac jescze raz tes albo isc do ginekologa" ASIA, NIE WIEM NA CO TY JESZCZE CZEKASZ! MOIM ZDANIEM JUŻ DAWNO POWINNAŚ SIĘ UDAĆ DO LEKARZA...JEŚLI TO NIE CIĄŻA, TO NAJWYRAŹNIEJ MOŻESZ MIEĆ JAKIEŚ ZABURZENIA MIESIĄCZKOWANIA, A TEGO NIE WOLNO IGNOROWAĆ...
 
Pat, 10.11.2014 12.23
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Do Gość ---> " Witam nie wzięłam 6 tabletki dopiero wzięłam dwie następnego dnia chłopak doszedł we mnie teraz znowu zapomniałam 11 i doszedł we mnie czy mogę być w ciąży?" Tak możesz być w ciąży. Jeżeli pominęłaś taką ilośc tabletek to trzeba się liczyć z ryzykiem.
 
Asia, 10.11.2014 11.34
» zgłoś nadużycie » ODPOWIEDZ
Gosc piszesz ze zapomniałas wziasć tabletki 6 dni i nastepnego dnia wziełas 2 to juz gdzies kiedys czytałam ze to nic nie da a czy mozesz być w ciaży to prawdopodobnie tak
 
następne »
strona 1 z 4
reklama
reklama
DlaPacjentow24.pl
Pigułki antykoncepcyjne:
co osłabia ich skuteczność?
Pigułki antykoncepcyjne: co osłabia ich skuteczność?
Najpopularniejsze artykuły
Ćwicz MIĘŚNIE KEGLA - to inwestycja na lata! Ćwicz MIĘŚNIE KEGLA - to inwestycja na lata!

Po co ćwiczyć mięśnie Kegla? Te ukryte w podbrzuszu mięśnie współuczestniczą w podtrzymywaniu...

więcej

16962

Jak pokonać KASZEL U DZIECKA Jak pokonać KASZEL U DZIECKA

Kaszel suchy, mokry, alergiczny, szczekający... Potrafi dać się dziecku we znaki. Może utrudniać...

więcej

32013

Badanie moczu w ciąży: interpretacja wyników Badanie moczu w ciąży: interpretacja wyników

Badanie moczu to jedno z podstawowych badań w ciąży. Kobiety w ciąży powinny wykonywać badanie...

więcej

20165

Niezbędne FORMALNOŚCI po urodzeniu dziecka Niezbędne FORMALNOŚCI po urodzeniu dziecka

Po urodzeniu dziecka trzeba odwiedzić kilka urzędów, by załatwić formalności. Są one niezbędne, by...

więcej

23446

Zamów bezpłatny newsletter

zapisz się
Autodiagnoza

Wybierz badanie

albo

Alfabetyczny indeks badań

A B C D E F G H I J
K L Ł M N O P R S Ś
T U W Z Ż
Eksperci

Z dużym prawdopodobieństwem podczas badania ginekologicznego daje się ocenić okres okołoowulacyjny. Jest to możliwe na podstawie oceny śluzu szyjkowego i rozwarcia ujścia zewnętrznego szyjki macicy....

Jajniki są ruchome, mogą zmieniać swoje położenia. Wynik badania USG nalezy interpretować łącznie z badaniem klinicznym.

Grupy wsparcia
data

Grudzień 22, 2014

kawa nie odchudza

data

Grudzień 22, 2014

Zależy co rozumiesz pod słowem diety. Ja ograniczyła pewne produkty na podstawie badań, które zrobiłam w RMEDICA, świetna klinika i specjaliści, polecam! Ale bez zbędnej reklamy, fajnie zrobić jakieś badania, które będą stanowiły fundament do dalszych działań, decyzji. Jeśli ograniczenia...

data

Grudzień 21, 2014

Dieta w święta to u mnie rzecz niemożliwa :D

data

Grudzień 22, 2014

Każda z Nas, każdy z Nas jest inny, ma swoje indywidualne predyspozycje, więc niewąpliwie warto udać się najpierw do specjalisty. Ja trafiłam na świetnych ludzi w RMEDICA w Warszawie, specjaliści, właśnie z indywidualnym podejście. Badania, program dietetyczny na podstawie tychże badań i...

reklama
Zdrowa społeczność

Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.