Otyłość brzuszna u mężczyzny. Jak pozbyć się za dużego brzucha?

Duży brzuch u mężczyzny często bywa bagatelizowany i traktowany z przymrużeniem oka. Jednak nagromadzenie tkanki tłuszczowej w w obrębie brzucha wywołuje bardzo poważne konsekwencje. Otyłość tzw. brzuszna nie tylko sama w sobie jest chorobą, ale prowadzi też do wielu problemów zdrowotnych, m.in. do wzrostu ciśnienia krwi, stężenia złego cholesterolu i trójglicerydów.

Naukowa nazwa otyłości tzw. brzusznej to otyłość wisceralna, czyli trzewna. Panowie, bo właśnie u nich najczęściej występuje ten typ otyłości dowcipnie nazywają ją "mięśniem piwnym". Ale nie ma jednak z czego żartować, bo następstwa otyłości trzewnej bywają bardzo poważne.

Posłuchaj o otyłości brzusznej u mężczyzn. To materiał z cyklu DOBRZE POSŁUCHAĆ. Podcasty z poradami.

Dlaczego mężczyźni tyją na brzuchu?

Otyłość tzw. brzuszna u mężczyzn ma dwojakie pochodzenie. Częściową winę za nią ponoszą zaburzenia hormonalne, ponieważ stopniowy spadek stężenia testosteronu we krwi przyczynia się do gromadzenia tłuszczu w trzewiach. Jednak głównymi winowajcami są: nieprawidłowe odżywianie oraz niska aktywność ruchowa.  Żartobliwa nazwa tego schorzenia wzięła się stąd, że powstawaniu otyłości tzw. brzusznej sprzyja picie piwa i spożywanie przy tym wysokokalorycznych potraw. Mniejsza aktywność fizyczna u panów z tym schorzeniem wynika nie tylko z nadmiaru kilogramów, ale również ze spadku libido, związanego z obniżeniem stężenia testosteronu we krwi.

Niebezpieczne skutki otyłości tzw. brzusznej

Tłuszcz trzewny nie gromadzi się tylko w jednym miejscu jamy brzusznej. Jest wszędzie – wokół jelit, wątroby, nerek, trzustki. Konsekwencje tego są niebagatelne. Zaburzenia metaboliczne prowadzą do wzrostu oporności na insulinę, czego następstwem może być stan przedcukrzycowy, a następnie cukrzyca typu 2. Nadmiar tłuszczu przyczynia się do wzrostu: ciśnienia tętniczego, stężenia cholesterolu całkowitego i jego złej frakcji LDL oraz trójglicerydów (lipidów). Stąd zaś prosta droga do miażdżycy. Otyłość trzewna jest składową zespołu metabolicznego, czyli schorzenia, na które składają się: nadciśnienie tętnicze, zaburzenia gospodarki węglowodanowej i wzrost parametrów lipidowych. Z jednej strony otyłość powoduje te zaburzenia, a z drugiej jest ich częścią.

Prawidłowa talia u mężczyzny

Jedną z metod pomiaru stopnia otyłości jest zmierzenie obwodu w pasie. Jeśli jest on równy lub większy niż 102 cm – czas podjąć leczenie, bo taki wynik w talii jednoznacznie wskazuje na otyłość tzw. brzuszną. Wartości między 94 a 102 cm to ostrzeżenie. Prawidłowy obwód pasa u mężczyzny nie powinien przekraczać 90 cm. W ocenie kondycji wielkie znaczenie ma również pomiar ciśnienia tętniczego. Jeżeli mężczyzna choruje na otyłość brzuszną, a wartość ciśnienia jest równa lub przekracza 140/90 mm Hg – konieczne jest specjalistyczne leczenie z włączeniem leków obniżających ciśnienie.

Odchudzanie mężczyzn: zmień przyzwyczajenia w odżywianiu

Bez tego nie uda się leczyć otyłości tzw. brzusznej. Każdy dzień należy zacząć od śniadania, w pracy zjeść obiad, aby uchronić się przed głodem w ciągu dnia (wtedy chętniej sięga się po słodycze) i wilczym apetytem pod wieczór. Trzeba ograniczyć jedzenie produktów i potraw tłustych i słodkich, a wprowadzić do codziennej diety warzywa i owoce oraz białko pochodzenia roślinnego (rośliny strączkowe). Ważny jest też sposób przyrządzania potraw – lepiej je piec niż smażyć.

Jeśli poważnie myśli się o leczeniu otyłości, warto zapisywać, co się zjadło w ciągu dnia. Wynik może być zaskakujący, gdy okaże się, że z całodziennego „niejedzenia” nazbierało się kilka tysięcy kalorii. Zdrowemu mężczyźnie, pracującemu umysłowo, wystarcza 2200 kcal. Mężczyzna z otyłością powinien się ograniczyć do 1200-1400 kcal dziennie.

Konieczna jest także aktywność fizyczna. Trudno oczekiwać, że po zmierzeniu obwodu pasa, panowie z otyłością od razu wyruszą na siłownię. Ale może warto zacząć od spaceru szybkim krokiem, który z czasem zamieni się w truchcik, a nawet bieg. Sporadycznie przeprowadzony nawet bardzo intensywny trening nie przyniesie takich rezultatów jak regularny, umiarkowanie intensywny wysiłek fizyczny.

Ważne

Poradnikzdrowie.pl wspiera bezpieczne leczenie i godne życie osób chorych na otyłość.
Ten artykuł nie zawiera treści dyskryminujących i stygmatyzujących osoby chore na otyłość.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Marek
|

Jestem mężczyzną, który zaczął dbać o siebie. Chciałem uzyskać jak najszybszy efekt, więc stwierdziłem, że sobie pomogę trochę zabiegami wyszczuplajacymi i wybrałem się na nie do Vesuny. Miałem tam konsultacje z Panią Kasią Gładkowską, która poleciłam mi zabiegi na brzuch Emsculpt i Onde. Po całej serii mogę stwierdzić, że mój brzuch jest mniejszy, ubrania lepiej leżą. Nie sądziłem, że to będzie takie proste.

Mrdax
|

Nie pisze zazwyczaj komentarzy ale muszę bo jeszcze ktoś zacznie stosować wszystkie wymienione powyżej rady i zrobi sobie jakąś krzywdę. Przed rozpoczęciem zrzucania zbędnych kilogramów proponuję zasięgnąć profesiolnej porady albo poczytać o tym. Od kiedy można tak genralizowac że 1200 do 1400 kcl na redukcji a 2200 to optimum dla mężczyzn ? Wszystko zależy głównie od aktywność w ciągu dnia, typu pracy, aktualnej wagi, typu budowy. Np dla mnie optimum to 3200 kcl i waga stoi w miejscu a jak zmniejsze do 2700 kcl to spada szybko aczkolwiek zdrowo, brzuch oczywiście Też. Moja waga pierwotna to 85 kg Jak bym zredukował do 1200 kcl to waga by poleciał bardzo szybko ale pewnie skończyło by się w szpitalu..

Rem
|

Proponuję kupić lub pożyczyć rowerek stacjonarny i ćwiczyć codziennie 15 minut. Kolano smarować maścią z żywokostu. I oczywiście dieta ŻM. Powodzenia!

jacekra1
|

Witam.Jestem mężczyzną, mam 56 lat.182 cm wzrostu. 4 lata temu przeraziłem się jak moja waga osiągnęła 142kg. na początek poszły suplementy i spalacze. Daremny trud i wydatek. Próbowałem różnych. Zdałem sobie sprawę że tylko ruch. No to ORBITREK. Zakupiłem jeden, drugi trzeci. Żaden nie wytrzymał 2 miesięcy a dobierałem do wagi tyle tylko że ciężko coś dostać w miarę taniego a wykonane solidnie . Na urządzenie za kilkanaście tysięcy mnie nie stać.Co robić? Ruszać się. I zacząłem. Prowadzę swoją małą firmę i zaczynam o 11.00 a kończę o 19.00 . Do pracy mam 10 km. Zrezygnowałem z samochodu i autobusu. Zainwestowałem w dobre buty sportowe do chodzenia. Dokupiłem do nich miękkie wkładki i zacząłem.10 km do pracy - 2 godziny i 10 kilometrów po pracy do domu -2 godziny. Razem dziennie robiłem 20 km co zajmowało mi 4 godziny Przez 2 lata zdarłem 8 par.EFEKT był - Przez te 2 lata zjechałem ze 142 kg do 105kg. 37 kg. SUKCES. Diety specjalnie nie ograniczałem ale proszę mi wierzyć że po powrocie z pracy- o 21.00 , po 20 km w nogach, nie miałem ochoty odwiedzać lodówki. nieszczęście stało się zima tego roku. Poślizgnąłem się i uszkodziłem prawe kolano. NICI Z CHODZENIA a w efekcie 15kg więcej. POMÓŻCIE.

Teraz się postaram
|

Witam.
Mam problem jak większość osób które tu zaglądają lecz teraz się postaram.
Mam dość ciągle powiększającego się brzucha oraz zaczepek od strony rodzinki. Znalazłem super motywację i dam radę.

edek
|

Ja też mam zamiar schudnąć troche biegam i jeżdze rowerkiem ale przychodzi moment że ide sie nażrec bo cały czas głoduje i brakuje mi żarcia , nie wiem jak wyzbyć sie apetytu chce schudnąć z tego bebecha bo juz nie mam co włożyć na siebie jak troche schudne kupuje ciuchy puzniej nie pasuje nic i tak w koło Macieju :(

PM89
|

Ja zacząłem od zamiany smażonego na pieczone, później wyeliminowałem przekąski przy piwie. Następnie zacząłem zmniejszać liczbę piw(nie oznacza całkowitą eliminację ;) ). Po tym zacząłem się więcej ruszać - spacery kilku kilometrowe codziennie. Zmiany wprowadzałem powoli z różnym skutkiem od 9 miesięcy. Od dwóch miesięcy biegam i chodzę na siłownie naprzemiennie co motywuje aby się nie objadać - teraz zamieniłem przekąski na jedzenie owoców. od początku zrzuciłem ponad 10kg. A w ostatnie 2 mies - 5kg. Powoli a do przodu. Powodzenia dla pozostałych!

spasiony
|

...po tym soczku bo od razu zachciało by mi sie żreć...nie wiem jak nad ty zapanować, a kałdun mam coraz większy :-(

ros
|

okrutna jestes :)

flora
|

ja mojemu kupiłam męską bieliznę efelina o rozmiae za mały w ramach prezentu na urodziny. Myślę, że sam zauważy, że przytył :D