Kalkulator kalorii – skorzystaj z licznika kalorii za darmo

Kalkulator kalorii to narzędzie, za pomocą którego można w szybki i wygodny sposób obliczyć dziennie zapotrzebowanie na kalorie. Skorzystaj z naszego licznika kalorii za darmo i sprawdź, ile możesz jeść w ciągu dnia, aby utrzymać stałą wagę. Nie zwlekaj, wypróbuj już teraz!

Kalkulator kalorii jest całkowicie darmowy, więc tym bardziej warto go użyć. Zanim przejdziemy jednak do teorii, najpierw poznaj swoje dziennie zapotrzebowanie na kalorie i wskaźnik BMR. A zatem, do dzieła!

Spis treści

  1. Kalkulator kalorii: czym jest zapotrzebowanie kaloryczne?
  2. Kalkulator kalorii: po co jest potrzebny?
  3. Kalkulator kalorii: na jakiej podstawie działa?
  4. Kalkulator kalorii: co to jest kaloria?
  5. Kalkulator kalorii: co daje liczenie kalorii?

Kalkulator kalorii: czym jest zapotrzebowanie kaloryczne?

Zapotrzebowanie kaloryczne inaczej nazywane jest całkowitą przemianą materii lub dziennym zapotrzebowaniem energetycznym. Chodzi o to, by dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość kalorii każdego dnia poprzez spożywane posiłki.

Dziennie zapotrzebowanie to taka ilość przyjmowanych kalorii, która powinna pokrywać wydatki energetyczne wynikające z podstawowej przemiany materii (z uwzględnieniem procesów fizjologicznych: trawienia, oddychania, krążenia, odnowy komórek oraz tkanek). Zależy ono od czterech czynników: wieku, wagi, wzrostu oraz wykonywanej aktywności fizycznej.

Kalkulator kalorii: po co jest potrzebny?

Nie da się ukryć, że kalkulator kalorii to niezwykle pomocne narzędzie, z którego powinna korzystać tylko osoba dorosła. W każdej chwili możesz poznać wskaźnik przemiany materii, korzystając z naszego darmowego kalkulatora kalorii. Oblicz sobie dobowe zapotrzebowanie na kalorie, jeśli chcesz

  • zredukować wagę, przyjmuj mniej kalorii dziennie,
  • nabrać masy, zwiększ dzienne zapotrzebowanie kalorycznym,
  • utrzymać całkowitą liczbę kalorii, spożywaj taką samą liczbę kalorii. 

Jak już poznasz wskaźnik BMR, to będzie Ci łatwiej zaplanować jadłospis, a przede wszystkim utrzymać kontrolę nad zdrowym żywieniem. Chcąc tracić 1 kilogram tygodniowo, zmniejsz dziennie spożycie o 1000 kalorii, zaś gdy planujesz zgubić 0,5 kilograma na tydzień, obniż spożycie kalorii o 500 kalorii. W celu utraty 1 kilograma tkanki tłuszczowej musisz spalić 7000 kalorii.

Za pomocą licznika kalorii nie można obliczyć zapotrzebowania kalorycznego dzieci, nastolatków i kobiet w ciąży, o czym warto pamiętać!

Polecamy też: Wzory na idealną masę ciała

Kalkulator kalorii: na jakiej podstawie działa?

Aby skorzystać z licznika kalorii wystarczy podać podstawowe dane indywidualne: płeć, wiek, wzrost, wagę i poziom aktywności fizycznej. Na ich podstawie kalkulator kalorii oblicza dzienne zapotrzebowanie kaloryczne i podaje BMR (Basal Metabolic Rate) tzw. wskaźnik podstawowej przemiany materii. Określa minimalne dziennie zapotrzebowanie energetyczne, które jest niezbędne do podtrzymania procesów życiowych. Inaczej mówiąc, BMR informuje, ile organizm potrzebuje kalorii do funkcjonowania.

U osób dorosłych wskaźnik BMI mieści się w zakresie od 18,5 do 24,9 kg/m2. To nie koniec. Ten wynik trzeba pomnożyć przez współczynnik aktywności fizycznej (Physical Activity Level), który wynosi:

  • dla pacjenta chorego leżącego w łóżku: 1,2 – 1,3
  • dla niskiej aktywności fizycznej: 1,4
  • dla umiarkowanej aktywności fizycznej: 1,6
  • aktywny tryb życia: 1,75
  • bardzo aktywny tryb życia: 2
  • wyczynowe uprawianie sportu: 2,2-2,4

Dopiero wtedy można uzyskać współczynnik Całkowitej Przemiany Materii (CPM).

Kalkulator kalorii: co to jest kaloria?

Kaloria w dietetyce to ilość energii, jaką organizm może przyswoić z pożywienia. Tu pojawia się pewna ciekawostka, o której nie wszyscy wiedzą. Wartość energetyczna żywności podawana jest w kilokaloriach, a nie w kaloriach! Używając słowa kaloria, popełniamy zasadniczy błąd.

Polecamy też: Zdrowe odżywianie - 10 najważniejszych zasad

Kalkulator kalorii: co daje liczenie kalorii?

  • Zwracasz uwagę na to, co jesz.
  • Wyrabiasz zdrowe nawyki żywieniowe.
  • Układasz lepiej jadłospis.
  • Stawiasz na jakość produktów i odpowiedni skład posiłków.

Czytaj też: 

Zdrowe odchudzanie
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE