Kalorie – jakie jest twoje dzienne zapotrzebowanie

2020-01-22 12:29

Jakie jest twoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne? Okazuje się, że zapotrzebowanie kaloryczne jest związane nie tylko z pracą i stylem życia, ale także z wiekiem, aktywnością fizyczną, rodzajem sportu, itd. Jeśli chcesz być w dobrej formie, a przede wszystkim zachować szczupłą sylwetkę, twoja dieta musi być dopasowana do codziennego wydatku energii.

Twoje zapotrzebowanie energetyczne jest zależne od tego ile kalorii potrzebujesz spożyć dziennie, żeby zaspokoić swoje potrzeby i zachować zdrowie. Można je wyliczyć na podstawie 24-godzinnej przemiany materii.

  • 60 do 70 proc. dziennego zapotrzebowania zużywają twoje organy wewnętrzne w wyniku procesów metabolicznych, niezbędnych do podtrzymywania pracy organizmu;
  • od 20 do 40 proc. energii wykorzystywana jest podczas bardzo różnych form wysiłku fizycznego ;
  • 10 proc. energii potrzebna jest do utrzymania prawidłowej temperatury ciała i zostaje zmagazynowana.

Wiadomo, że twoje zapotrzebowanie energetyczne zależy od czynników fizycznych – jaki rodzaj aktywności wykonujesz (praca fizyczna, czy umysłowa, sport, choroba, ciąża) i psychicznych (stres), a także od wieku – jak wiadomo z wiekiem spada. Dlatego jest ono bardzo różne dla różnych osób. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określiła sugerowane wydatkowanie energetyczne dla różnych grup wiekowych.  Jeśli chcesz zachować zdrowie i dobrą sylwetkę, powinnaś ich przestrzegać, biorąc pod uwagę wiek i aktywność fizyczną.

Zdaniem eksperta: Czy warto liczyć kalorie?

Przykłady dziennego zapotrzebowania na kalorie u kobiet

» Kobieta w wieku 20 do 40 lat (waga 60 kg)

  • Tryb życia siedzący, brak aktywności fizycznej: 1.900 kcal
  • Tryb życia siedzący, niewielka aktywność fizyczna: 2.200 kcal
  • Praca fizyczna lub innego rodzaju istotny wysiłek fizyczny: 2.400 kcal
  • Duży wysiłek fizyczny: 2.600 kcal

» Kobieta 41 do 60 lat (waga 60 kg)

  • Tryb życia siedzący, brak aktywności fizycznej: 1.800 kcal
  • Tryb życia siedzący, niewielka aktywność fizyczna: 2.000 kcal
  • Praca fizyczna lub innego rodzaju istotny wysiłek fizyczny: 2.300 kcal
  • Duży wysiłek fizyczny : 2.400 kcal

Przykłady dziennego zapotrzebowania na kalorie u mężczyzn

» Mężczyzna w wieku 20 do 40 lat  (waga 70 kg)

  • Tryb życia siedzący, brak aktywności fizycznej: 2.400 kcal
  • Tryb życia siedzący, niewielka aktywność fizyczna: 2.700 kcal
  • Praca fizyczna lub innego rodzaju istotny wysiłek fizyczny: 3.080 kcal
  • Duży wysiłek fizyczny: 3.400 kcal

» Mężczyzna w wieku 41 do 60 lat  (waga 70 kg)

  • Tryb życia siedzący, brak aktywności fizycznej: 2.250 kcal
  • Tryb życia siedzący, niewielka aktywność fizyczna: 2.500 kcal
  • Praca fizyczna lub innego rodzaju istotny wysiłek fizyczny: 2.900 kcal
  • Duży wysiłek fizyczny: 3.200 kcal

Czytaj także:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.