KALORIE – jakie jest twoje DZIENNE ZAPOTRZEBOWANIE

2014-10-31 7:06 Ewa Konarowska

Uprawiasz sport? Intensywnie czy tylko okazjonalnie? Masz 20, 35, 50 czy 60 lat? Jakie są twoje potrzeby energetyczne związane z pracą i stylem życia? Na te pytania powinnaś odpowiedzieć, jeśli chcesz być w dobrej formie, a przede wszystkim zachować szczupłą sylwetkę. Bo twoja dieta musi być dopasowana do codziennego wydatku energii.

Twoje zapotrzebowanie energetyczne jest zależne od tego ile kalorii potrzebujesz spożyć dziennie, żeby zaspokoić swoje potrzeby i zachować zdrowie. Można je wyliczyć na podstawie 24-godzinnej przemiany materii.

  • 60 do 70 proc. dziennego zapotrzebowania zużywają twoje organy wewnętrzne w wyniku procesów metabolicznych, niezbędnych do podtrzymywania pracy organizmu;
  • od 20 do 40 proc. energii wykorzystywana jest podczas bardzo różnych form wysiłku fizycznego ;
  • 10 proc. energii potrzebna jest do utrzymania prawidłowej temperatury ciała i zostaje zmagazynowana.

Wiadomo, że twoje zapotrzebowanie energetyczne zależy od czynników fizycznych – jaki rodzaj aktywności wykonujesz (praca fizyczna, czy umysłowa, sport, choroba, ciąża) i psychicznych (stres), a także od wieku – jak wiadomo z wiekiem spada. Dlatego jest ono bardzo różne dla różnych osób. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) określiła sugerowane wydatkowanie energetyczne dla różnych grup wiekowych.  Jeśli chcesz zachować zdrowie i dobrą sylwetkę, powinnaś ich przestrzegać, biorąc pod uwagę wiek i aktywność fizyczną.

Przykłady dziennego zapotrzebowania na kalorie u kobiet

» Kobieta w wieku  20 do 40 lat (waga 60 kg)

  • Tryb życia siedzący, brak aktywności fizycznej: 1.900 kcal
  • Tryb życia siedzący, niewielka aktywność fizyczna: 2.200 kcal
  • Praca fizyczna lub innego rodzaju istotny wysiłek fizyczny: 2.400 kcal
  • Duży wysiłek fizyczny: 2.600 kcal

» Kobieta 41 do 60 lat (waga 60 kg)

  • Tryb życia siedzący, brak aktywności fizycznej: 1.800 kcal
  • Tryb życia siedzący, niewielka aktywność fizyczna: 2.000 kcal
  • Praca fizyczna lub innego rodzaju istotny wysiłek fizyczny: 2.300 kcal
  • Duży wysiłek fizyczny : 2.400 kcal

Przykłady dziennego zapotrzebowania na kalorie u mężczyzn

» Mężczyzna w wieku 20 do 40 lat  (waga 70 kg)

  • Tryb życia siedzący, brak aktywności fizycznej: 2.400 kcal
  • Tryb życia siedzący, niewielka aktywność fizyczna: 2.700 kcal
  • Praca fizyczna lub innego rodzaju istotny wysiłek fizyczny: 3.080 kcal
  • Duży wysiłek fizyczny: 3.400 kcal

» Mężczyzna w wieku 41 do 60 lat  (waga 70 kg)

  • Tryb życia siedzący, brak aktywności fizycznej: 2.250 kcal
  • Tryb życia siedzący, niewielka aktywność fizyczna: 2.500 kcal
  • Praca fizyczna lub innego rodzaju istotny wysiłek fizyczny: 2.900 kcal
  • Duży wysiłek fizyczny: 3.200 kcal
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 11/2019 "Zdrowia": padaczka odczarowana, dla kogo przeszczep nerki, e-papieros - nowa plaga, cera wolna od przebarwień, porażka źródłem sukcesu, lunchbox wegetarianina. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i sprawdzonych porad!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 11/2019
KOMENTARZE
Ada
|

micka -> ćwiczenia siłowe na siłowni :) tak 90% mężczyzn "szczypiorków" zaczyna nabierać kształtów. i nie martw się! naturalnie my kobiety (a nawet i mężczyźni) mamy za mało testosteronu żeby wyglądać jak schwarzenegger :D

Gosia
|

Do 35rż.ważyłam 56kg.wzrost 178cm.też chciałam bardzo przytyć,urodziłam 2dziecko(3.800kg.) i waga spadła znowu do 55kg.Dopiero jak ginekolog przepisał mi DEPO-PROVERE.zaczęłam tyć ,kształtnie wyglądać,nosić krótkie spodenki,spódniczki i coraz większe biustonosze.

micka
|

Witam
Wszedzie mozna uzyskac info jak chudnac, diety cud itd itp ale nie ma duzo iformacjo jak przytyc, to jest problem, sa tez ludzie ktorym bardzo ciezko przybrac na wadze z powodu np choroby , kazdy mowi duzo jesc ale to nie dziala....

Kasia
|

Proponuje zacząć liczyć kalorie.
Tabela kalorii na telefon lub tablet z Androidem:

https://play.google.com/sto...