Święta bez stresu, czyli jak przygotować się do Świąt i nie zwariować

2020-12-09 10:52 Ewa Zwierzchowska

Zastanawiasz się, jak uniknąć świątecznego stresu? Oto kilka porad: ustal, co w przygotowaniach do Bożego Narodzenia możesz zmienić, zadbaj o relacje z bliskimi oraz zaplanuj odpowiedni podział obowiązków dla wszystkich członków rodziny. I nie daj się zwariować zakupowemu szaleństwu!

Wiele osób marzy o idealnych świętach – dokładnie takich, jakie pamiętają z czasów dzieciństwa czy młodości: przepełnionych ciepłem rodzinnej atmosfery i pachnących wigilijnymi potrawami. Nie wyobrażasz sobie, że spędzisz je inaczej, niż nakazują polskie zwyczaje. Jednak im bliżej świąt, tym więcej w tobie frustracji. Dlaczego?

Spis treści

  1. Skąd się bierze przedświąteczny stres?
  2. Święta bez stresu - jak się przygotować do Świąt i nie zwariować?
  3. Psycholog: święta na liście najbardziej stresujących wydarzeń w życiu

Skąd się bierze przedświąteczny stres?

Odpowiedź jest prosta. Narzucasz sobie zbyt wiele rzeczy do zrobienia, a potem brakuje ci czasu. Nie dajesz sobie pomóc.

W Wigilię ledwo trzymasz się na nogach i marzysz jedynie o tym, aby wreszcie odpocząć. A przecież trzeba podawać kolejne potrawy. Pół biedy, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem. Gorzej, jeśli wszystko leci ci z rąk, a z ciasta robi się zakalec. Daje o sobie znać potworne zmęczenie i złość, którą często wyładowujesz na domownikach.

Pamiętaj o jednym: nie zadowolisz wszystkich, więc czas, abyś sobie odpuściła.

Problem

Iwona (48 lat) kilka dni przed świętami bierze urlop, aby ze wszystkim zdążyć. Taszczy zakupy, szuka prezentów, gotuje do nocy i pucuje mieszkanie. Od zawsze Wigilia była w rodzinie wielkim świętem. Iwona też nie chce być gorsza. Co roku więc na stole pojawia się 12 tradycyjnych dań, pod choinką leży góra prezentów.

Iwona upiera się, że wszystkiego musi dopilnować osobiście. W wigilijny wieczór jest już tak zmęczona, że nie wystarcza jej sił na cieszenie się świątecznym nastrojem. Byle błahostka jest w stanie wyprowadzić ją z równowagi - to opis, który pasuje do wielu polskich rodzin. Twoje Święta nie muszą tak wyglądać.

Święta bez stresu - jak się przygotować do Świąt i nie zwariować?

Przedświąteczne przygotowania podziel między wszystkich domowników

Nie sil się na wieczerzę z 12 potraw. Wystarczy, że przygotujesz kilka ulubionych dań domowników. A może każdy zrobi swoje popisowe? Być może nikt nie lubi karpia po żydowsku, więc po co tracić czas w kuchni na przygotowywanie czegoś, czego nikt nie ruszy?

Jeśli pieczenie ciast nie sprawia ci przyjemności, zamów smakołyki w cukierni. Wytłumacz mężowi, który przepada za sernikiem twojej roboty, że tym razem będzie musiał zadowolić się kupionym, a w wolnej chwili upieczesz mu taki, jaki lubi.

Zastanów się, z czego możesz zrezygnować

Zastanów się, z czego jesteś w stanie zrezygnować. Przed świętami wcale nie musisz robić gruntownych porządków. Wystarczy, że zetrzesz kurze i odkurzysz. Po co myć okna w zimie, skoro można to zrobić wiosną? A może rozważyć fachową pomoc do sprzątania? Zaoszczędzisz sporo czasu.

Jeśli przeraża cię wizja kilku dni spędzonych w kuchni, skróć listę zaproszonych gości albo zaproś bliskich na kawę i ciasto. Panuj też nad emocjami. Kilka niepotrzebnie wypowiedzianych słów może zmienić sielankową atmosferę w karczemną awanturę.

Przed świętami nie daj się zwariować zakupowemu szaleństwu

Trudno oprzeć się zakupowemu szaleństwu. Dosłownie w biegu łapiesz to, co wpadnie ci w ręce. W efekcie kupujesz o wiele więcej, niż potrzeba. Stop! Zrób listę niezbędnych zakupów i w trakcie wędrówek po sklepach ściśle się jej trzymaj.

Nie szukaj prezentów do ostatniej chwili. A w przyszłym roku pomyśl o tym dużo wcześniej – może jeszcze w czasie wakacji.

Psycholog: święta na liście najbardziej stresujących wydarzeń w życiu

Święta, zwłaszcza takie jak Boże Narodzenie, znajdują się na liście najbardziej stresujących wydarzeń w życiu – powiedziała psycholog Małgorzata Godlewska z Uniwersytetu SWPS. Jej zdaniem stres świąteczny można jednak skutecznie łagodzić.

Duże święta, takie jak Boże Narodzenie, sklasyfikowano na 42. miejscu (przed drobnymi wykroczeniami).

- Święta są źródłem stresu, ponieważ na przygotowanie się do nich poświęcamy dużo czasu, energii, wydajemy więcej pieniędzy. Poza tym, kiedy spotykamy się przy stole w dużym gronie krewnych, z którymi widujemy się jedynie przy specjalnych okazjach, mogą padać różne niewygodne pytania, których sami sobie nie chcemy zadawać. To także nas stresuje - tłumaczyła Godlewska.

Czytaj też:

Źródło:

  1. PAP, Psycholog: święta na liście najbardziej stresujących wydarzeń w życiu - dostęp online

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
Iva
|

napisała Pani w publikacji "Fakty i Mity o jedzeniu" że gluten nie szkodzi.

w poniższym linku wyniki niezależnych badań:
https://www.ncbi.nlm.nih.go....
https://www.ncbi.nlm.nih.go...
Jest takich badań mnóstwo, dowodzących niezbicie szkodliwego wpływu glutenu na zdrowie.
W ystarczy odstawić produkty z pszenicy, owsa, jęczmienia i żyta na 3 miesiące a następnie je spożyć jednego dnia tak jak wcześniej. Efekty są widoczne natychmiastowo - sprawdziliśmy na tysiącach osób.

W medycznym poradniku sprzed 60 lat istnieje takie stwierdzenie: gliadyna (inne białko zawarte w pszenicy, życie, owsie i jęczmieniu) wywołuje zanik śluzówki żołądka i z tego powodu niemożność wchłonięcia witamin z grupy B.

W kontekscie ogromnej ilości materiałow w internecie - polecam głębsze zbadanie tematu, zanim Pani napisze, że produkty z pszenicy, owsa, jęczmienia i żyta nie szkodzą zdrowiu .
Spór - czy to gluten, gliadyna, czy inne czynniki zawarte w wyżej wymienionych zbożach szkodzą -nie jest istotna z punku widzenia zjadacza chleba. Istotne jest, że coś jest takiego w chlebie nie od dziś, ale już 60 lat temu, co podowuje niemożność przyswajania ważnych witamin z żywności.
Temat glutenu nie jest wynikiem mody dla mnóstwo ludzi, którzy mają biegunki, zaparcia i są ciągle zmęczeni - i nikt nie potrafi im pomóc.
pozdrawiam