Jak dobrze zacząć dzień? PORANNE RYTUAŁY na lepszy nastrój

2014-12-17 10:23 Magdalena Moraszczyk - artykuł pochodzi z miesięcznika "Zdrowie"

Jeśli uda ci się dobrze zacząć dzień, to bardzo prawdopodobne (jeśli nie wydarzy się nic po drodze), że uda ci się w dobrym nastroju dotrwać do wieczora. Zobacz, które poranne rytuały poprawiają nastrój, nawet jeśli wstaniesz lewą nogą.

Kilka prostych sposobów na szybkie działanie o poranku i relaks po pracy. Jak poradzić sobie z porannymi problemami ze wstawaniem i zachowaniem aktywności w ciągu dnia?

Na dzień dobry: szklanka lekkostrawnego soku

Owoce i soki, najlepiej świeżo wyciskane, są idealnym źródłem węglowodanów prostych. Organizm szybko je trawi, więc natychmiast stawiają na nogi. Dlatego nie może ich zabraknąć w dobrze skomponowanym śniadaniu. Trwa sezon na cytrusy. Aromatyczne, pełne słońca owoce dodadzą energii i poprawią nastrój. Mają sporo witaminy C, która jest silnym antyoksydantem i wzmacnia odporność (jedna pomarańcza lub dwie mandarynki pokrywają dzienne zapotrzebowanie na tę witaminę).

Cytrusy są dobrym źródłem beta-karotenu (prowitamina A), witaminy E i witamin z grupy B, które bronią nas przed wolnymi rodnikami i działają antydepresyjnie. Amerykanki na dzień dobry jedzą grejpfruty (miąższ jednego owocu dostarcza więcej witaminy C niż zalecane dzienne zapotrzebowanie i 1/3 dawki beta-karotenu).

Nie powinno się pić cytryny z gorącą herbatą, bo w wysokiej temperaturze witamina C ginie.

Owoce cytrusowe mają właściwości oziębiające, więc najlepiej zacząć śniadanie od pomarańczy czy grejpfruta (soku), a przed wyjściem z domu rozgrzać się herbatą (kawą). Warto rozpocząć dzień od szklanki wody z plasterkiem cytryny (pobudza trawienie, przyśpieszając oczyszczanie organizmu).

Czytaj też: Ile soku jest w soku? Różnice pomiędzy sokiem, nektarem i napojem

Na orzeźwienie: ciepło-zimny prysznic

Aby się zahartować i poprawić krążenie, weź rano naprzemienny, ciepło–zimny prysznic. Zacznij od polewania się ciepłą wodą, potem stopniowo ją schładzaj, powtórz kilka razy, kończąc zimnym strumieniem. W ten sposób organizm przyzwyczaja się do zmiany temperatury i naczynia krwionośne stają się mniej wrażliwe na chłód. Nie kurczą się i nie hamują reakcji odpornościowej. A wtedy łatwiej obronić się przed zarazkami. Zabieg stymuluje transport komórek odpornościowych do tkanek, poprawiając odporność. Orzeźwia i dodaje energii.

Czytaj też: 7 największych zalet prysznica

Na pobudzenie: razowy chleb z miodem

Kromka chleba razowego z miodem na śniadanie to najlepsza rzecz na świecie. Pod warunkiem, że nie jesteś alergikiem, nie masz cukrzycy ani nadwagi. Miód składa się głównie z cukru (34 proc. to glukoza, 39 proc. – sacharoza), a jego wartość odżywcza zależy od tego, jak dużo w nim cukru (najmniej kalorii ma akacjowy, najwięcej – rzepakowy). Szybko dodaje energii, jest skarbnicą cennych kwasów organicznych, enzymów, mikroelementów (potas, chlor, fosfor, magnez, wapń, żelazo, mangan, kobalt) oraz witamin z grupy B. Pobudza produkcję czerwonych ciałek krwi i hemoglobiny, ma działanie antybakteryjne i przeciwzapalne. Wypij rano szklankę wody z łyżką miodu i sokiem z połowy cytryny. Rozpuść miód wieczorem w letniej wodzie (gorąca pozbawiłaby go cennych składników).

Czytaj też: Wartości odżywcze miodu

Na uczucie lekkości: jogurt naturalny

To nie tylko porcja wapnia i witamin, ale też bogactwo dobroczynnych pałeczek kwasu mlekowego, które regulują florę bakteryjną w jelitach, wspomagają trawienie i wchłanianie produktów przemiany materii, chronią przed chorobami. Bakterie kwasu mlekowego odgrywają ważną rolę w syntetyzowaniu witaminy K i niektórych z grupy B. Zawarty w jogurtach tłuszcz umożliwia właściwe przyswajanie witamin A, E, D i K (wybieraj produkty niskotłuszczowe). Niektóre jogurty i fermentowane napoje mleczne są wzbogacone w probiotyki (specjalne szczepy pałeczek kwasu mlekowego o udowodnionym w badaniach klinicznych działaniu prozdrowotnym). Potrafią wiele zdziałać. Chronią florę bakteryjną jelit, poprawiają odporność. Są skuteczne, pod warunkiem że jada się je systematycznie, najlepiej codziennie. Lepiej kupić naturalny jogurt (bez sztucznych barwników, konserwantów, cukru) i samemu dodać ziarna, owoce (świeże albo mrożone), miód, domowy dżem, orzechy lub zrobić koktajl.

Czytaj też: Które jogurty są najzdrowsze? [RAPORT]

Na odstresowanie: kąpiel z olejkiem lawendowym

Unoszący się w powietrzu zapach cynamonu, pomarańczy, grejpfruta sprawi, że nabierzesz do wszystkiego dystansu, nawet gdy wstałaś z łóżka lewą nogą. Można rozpylić wokół ulubiony zapach. Rano, gdy nie możesz się obudzić, lub po pracy, kiedy słaniasz się na nogach, pomoże ciepła kąpiel z dodatkiem olejku energetyzującego (z cytrusów, cynamonu, goździków, kardamonu, cedrowego). Po kąpieli spłucz ciało zimną wodą. Jeśli jesteś podenerwowana, dodaj do wody olejku z lawendy, eukaliptusa, melisy, sosny – wyciszą i ukoją nerwy. Ciepła kąpiel jest sprawdzonym sposobem w walce ze stresem.

Czytaj też: Jak zrobić kąpiel na rozgrzewkę, wzmocnienie, relaks

Na koncentrację: owsianka lub muesli

W czasie snu organizm czerpie z zapasów, dlatego pierwszy posiłek należy zjeść w ciągu godziny od wstania z łóżka, żeby uzupełnić braki. Najlepszym źródłem energii są produkty zbożowe z grubego przemiału obfitujące w węglowodany złożone. Organizm wolniej je trawi, stopniowo uwalniając do krwi glukozę i zapewniając sytość. Pełnoziarniste produkty zbożowe oprócz węglowodanów dostarczają witamin z grupy B i magnezu, które mają wpływ na pamięć, koncentrację, prawidłowe przewodzenie impulsów nerwowych i dobry nastrój. Masz do wyboru  pszenne, kukurydziane, jęczmienne, musli, kasze, ciemne pieczywo. Jeśli na śniadanie zjesz owsiankę na mleku lub musli z mlekiem (jogurtem), w ciągu dnia unikniesz podjadania tuczących batonów i ciastek. Płatki owsiane zawierają więcej składników mineralnych, błonnika i witamin z grupy B niż pozostałe. Ze względu na większą zawartość tłuszczu są jednak bardziej kaloryczne.

Czytaj też: Trzy kreatywne sposoby na owsiankę

Na poprawę nastroju: energiczny spacer

Podczas wysiłku fizycznego rośnie ilość i aktywność białych ciałek krwi oraz substancji niszczących wirusy i oczyszczających organizm z toksyn. Wydzielana jest też serotonina, dlatego poranna porcja ruchu zapewnia dobry nastrój na cały dzień. Ruch na świeżym powietrzu dodatkowo dotlenia organizm oraz wspomaga hartowanie.

Poranna gimnastyka pomaga się obudzić, rozrusza kości, rozjaśnia umysł. Gdy pokonasz lenistwo, już po kilku dniach poczujesz, że ruch sprawia ci przyjemność.

Korzystaj z każdej okazji, żeby wyjść na dwór. Spaceruj, choćby w drodze do pracy (wysiądź z autobusu 2 przystanki wcześniej), bo to poprawia kondycję organizmu – reguluje krążenie, wzmacnia mięśnie, mobilizuje mózg do pracy i dodaje energii. W słoneczne dni dostarczysz sobie cennej witaminy D, która jest wytwarzana w skórze pod wpływem promieni słonecznych. Maszeruj energicznym krokiem, głęboko oddychając. Jeśli nie lubisz chodzić, gimnastykuj się rano 10-15 minut przy otwartym oknie (w wywietrzonym pokoju).

Czytaj też: 5 powodów, dla których warto spacerować

miesięcznik "Zdrowie"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

W numerze 1/2020 "Zdrowia": leczenie zimnem, pielęgnacja skóry w onkoterapii, zimowe kontuzje, odmładzanie bez skalpela, jak zwalczyć nawyk odwlekania, specjały na świąteczny stół. Miesięcznik "Zdrowie" to pakiet rzetelnej wiedzy i praktycznych wskazówek!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie 1/2020
KOMENTARZE
Ninka
|

U mnie sprawdzają się koktajle warzywne, nawet specjalnie kupilam blender

BE-MASTER
|

Już sam sposób wstawania ma znaczenie. Ja osobiście polecam zapewnić sobie trochę czasu na przeciąganie się - daje to dużo lepsze efekty niż krótka drzemka przerwana kolejnym wezwaniem budzika.

Gośka
|

Na mnie najlepiej działa aktywność fizyczna i zdrowe, lekkie posiłki. Dodatkowo wspomagam się witaminą D i naprawdę mam lepsze samopoczucie nawet w okresie jesienno-zimowym.