Taki uraz może mieć fatalne konsekwencje, ale pomoże konkretna witamina. Skorzystają zwłaszcza kobiety

2022-11-29 11:37

Złamanie kości szyjki udowej, zwłaszcza w zaawansowanym wieku, może mieć poważne konsekwencje i skutkować trwałą niepełnosprawnością. Ryzyko takich złamań można jednak zmniejszyć, uwzględniając w diecie produkty bogate w witaminę K1.

Ta witamina pozwala zapobiegać złamaniom. Skorzystają zwłaszcza kobiety
Autor: Getty Images Ta witamina może pomóc zapobiegać złamaniom. Skorzystają zwłaszcza kobiety

Złamania szyjki kości udowej to poważny problem medyczny. Szyjka kości udowej leży tuż pod głową kości udowej, łączącej się z miednicą i tworzącej staw biodrowy.

Na złamanie w tym miejscu narażone są przede wszystkim osoby w starszym wieku, zwłaszcza kobiety, które częściej chorują na osteoporozę zwiększającą ryzyko złamań na przykład w wyniku potknięcia się i upadku na okolicę biodra. Tkanka kostna u takich osób jest bowiem mocno osłabiona.

Złamanie tego typu leczy się operacyjnie, jednak zabieg ten wiąże się z istotnymi powikłaniami - u osób, u których konieczne było zespolenie kości za pomocą śrub kości mogą się nie zrosnąć, może też wystąpić martwica. Efektem może być nawet trwała niepełnosprawność, złamania takie wiążą się również z wyższym ryzykiem śmiertelności.

Poradnik Zdrowie: osteoporoza

Witamina K1 może zmniejszać ryzyko złamań kości

Istnieje jednak sposób, by zmniejszyć ryzyko złamań szyjki kości udowej, czego dowodzą badania przeprowadzone przez Instytut Badań nad Odżywianiem i Innowacjami w Zdrowiu Uniwersytetu Edith Cowan we współpracy z University of Western Australia. Naukowcy przyjrzeli się w nich związkowi między hospitalizacjami związanymi ze złamaniami kości, a spożyciem witaminy K1.

W badaniach udział wzięło prawie 1400 kobiet w starszym wieku. Badacze odkryli, że kobiety, które dziennie dostarczały organizmowi ponad 100 mikrogramów witaminy K1 (odpowiada to około 125 g ciemnych warzyw liściastych) były o 31 proc. mniej narażone na złamania w porównaniu z kobietami, które spożywały mniej niż 60 mikrogramów witaminy K1 dziennie.

Jeszcze lepsze efekty uzyskano w przypadku złamań kości udowej. U kobiet, które zjadały najwięcej produktów bogatych w witaminę K1, ryzyko hospitalizacji z powodu złamań spadło o 49 proc.

„Nasze wyniki są niezależne od wielu ustalonych czynników dotyczących częstości złamań, w tym wskaźnika masy ciała, spożycia wapnia, poziomu witaminy D i powszechnych chorób” – powiedział kierujący badaniami dr Marc Sim. Jego zdaniem podstawową zaletą witaminy K1 jest w tym przypadku jej kluczowa rola w karboksylacji białek kości zależnych od witaminy K1, takich jak osteokalcyna, która, jak się uważa, poprawia wytrzymałość kości. Witamina K1 może również korzystnie wpływać na zdrowie kości.

Te produkty zawierają najwięcej witaminy K1

Jak wyjaśnił dr Sim, zgodnie z wynikami tego badania warto spożywać produkty dostarczające co najmniej 100 mikrogramów witaminy K1 dziennie. Nie jest to wcale trudne - można to osiągnąć jedząc 75-150 g warzyw takich jak szpinak, jarmuż, kapusta czy brokuły. Taka ilość odpowiada dwóm średniej wielkości porcjom warzyw. 

 „To kolejny powód, aby postępować zgodnie z wytycznymi dotyczącymi zdrowia publicznego, które opowiadają się za wyższym spożyciem warzyw , w tym od jednej do dwóch porcji zielonych warzyw liściastych – co jest zgodne z zaleceniami naszego badania”. - podsumował naukowiec.