Serce nie lubi upału. Jak dbać o nie w letnie dni? Oto 7 środków ostrożności, które ci pomogą

2022-06-30 16:01

Upał nie odpuszcza, a wysokie temperatury mogą być niebezpieczne dla zdrowia, zwłaszcza jeśli nie przestrzegamy ważnych zasad. Jak chronić serce w gorące dni? Oto 7 nawyków, które warto znać.

Kobieta siedząca na kanapie
Autor: Getty Images

Słoneczna i upalna pogoda jest jak test, który ma ocenić pracę serca. To zdanie wypowiedziała dr Lance Becket z Northwell Health w Nowym Jorku w Stanach Zjednoczonych. Jak pokazuje raport, przygotowany przez Amerykańskie Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorób (CDC), w 2020 roku wzrosła liczba hospitalizacji sercowo-naczyniowych z powodu ekstremalnych upałów.

Wysokie temperatury nie są dobre dla serca

Choroby krążenia zdecydowanie nie lubią upałów. Serce zaczyna wtedy bić szybciej i naczynia krwionośne się rozszerzają. Przez to w krótkim czasie dochodzi do produkcji znacznej ilości potu, co jest naturalną reakcją, która ma ochronić organizm przed przegrzaniem.

Osoby, które są po zawale lub chorują m.in. na nadciśnienie tętnicze, chorobę wieńcową, miażdżycę, powinny baczniej obserwować swój organizm i reagować na wszystkie niepokojące sygnały. Podczas upałów serce tych pacjentów narażone jest na większy wysiłek.

CDC ostrzega, że upały są również dużym zagrożeniem dla osób z cukrzycą. Organizm diabetyka reaguje zupełnie inaczej na upał i wysoką wilgotność niż organizm zdrowej osoby. Chorzy na cukrzycę cierpią na zaburzenia metaboliczne, a upał komplikuje dodatkowo proces chłodzenia organizmu – przy dużej wilgotności powietrza pot wolniej wyparowuje, co oznacza, że organizm chłodzi się wolniej.

Poradnik Zdrowie: udar słoneczny

Siedem zasad, których warto przestrzegać w czasie upału

Podczas fali upałów należy przestrzegać kilku podstawowych zasad. To, co się robi w trosce o serce jest także dobre dla całego organizmu. Oto 9 nawyków środków ostrożności, które są dobre dla serca w upalne lato:

  1. Dbanie o prawidłowe nawodnienie organizmu, czyli spożywanie co najmniej trzech litrów wody dziennie. Najlepiej sięgać po wodę mineralizowaną, która zawiera w swoim składzie elektrolity. 
  2. Stop alkoholowi w czasie upałów. Za bardzo odwadnia organizm i działa moczopędnie.
  3. Unikanie długotrwałej ekspozycji na wysokie temperatury. Odpuszczenie spacerów w godzinach między 10.00 a 15.00 i przełożenie cięższych prac domowych na wieczór. 
  4. Rezygnacja ze wzmożonej, intensywnej aktywności fizycznej.
  5. Noszenie jasnych, przewiewnych ubrań wykonanych z tkanin naturalnych i dobrze przepuszczających powietrze. Nie można zapominać o odpowiednim nakryciu głowy.
  6. Modyfikowanie diety. Posiłki na upały powinny być przede wszystkim lekkostrawne, ale także pożywne. W jadłospisie powinny znaleźć się produkty, które mają w swoim składzie dużą ilość wody, m.in. warzywa (np. marchew, sałata, ogórek, pomidor) i owoce (np. arbuz).
  7. Niewskazane jest przebywanie w miejscach zatłoczonych. W pomieszczeniu z klimatyzacją temperatura powinna być niższa maksymalnie o pięć stopni Celsjusza niż na zewnątrz.