Rośnie liczba nieletnich pacjentów z powodu przedawkowania leków. „To bardzo niepokojąca tendencja”

2022-02-03 16:13

Lekarze zwrócili się z apelem do rodziców o ograniczenie pociechom dostępu do leków i okazanie im należytej uwagi. Po tym, jak w styczniu br. trafiło 40 młodych pacjentów z powodu przedawkowania na oddział nefrologii dziecięcej i ostrych zatruć w szpitalu „Zdroje” w Szczecinie.

Rośnie liczba nieletnich pacjentów z powodu przedawkowania leków. „To bardzo niepokojąca tendencja”
Autor: Gettu Images

W 2021 roku bywały miesiące, że w Klinice Pediatrii, Nefrologii Dziecięcej Dializoterapii i Leczenia Ostrych Zatruć szpitala „Zdroje” przyjęto ponad 30 młodych pacjentów z powodu „zamierzonych, jak i przypadkowych” zatruć lekami.

Psychotropy w epoce COVID-19. Mogą zagrażać ciąży

Coraz więcej hospitalizacji

– W styczniu br. placówka osiągnęła liczbę 40 hospitalizowanych, największą jak do tej pory. To bardzo niepokojąca tendencja – powiedział prof. Andrzej Brodkiewicz, kierownik kliniki. W większość przypadków są to zatrucia z powodu przedawkowania leków psychiatrycznych i paracetamolu. Były głównie zamierzone i dotyczyły dzieci powyżej 10. roku życia, zwłaszcza dziewczynek.

Według prof. Brodkiewicza problemem nie są same leki, ale dawki w takich są zażywane. Opowiedział, że do kliniki trafiła dziewczynka, która przyjęła 25 g leku, czyli dawkę śmiertelną i gdyby nie przyjechała odpowiednio wcześnie do kliniki, mogłaby umrzeć.

Jak zaznaczył lekarz, wszyscy młodzi pacjenci zostali uratowani, ale „to wyłącznie (kwestia – red.)  szczęścia”, ponieważ trafili do szpitala dość szybko. – Tylko wtedy jesteśmy w stanie usunąć przynajmniej część toksyny z organizmu – dodał.

„Niesamowicie groźna sytuacja”

W opinii pediatrii przedawkowanie paracetamolu jest „niesamowicie groźną sytuacją” z tego powodu, że ta substancja wchłania się bardzo szybko do organizmu. Bardzo często przy przyjmowaniu zbyt dużej ilości leku może dochodzić do samoistnych wymiotów. 

Prof. Brodkiewicz zwrócił uwagę na to, że kilka dni po przedawkowaniu u nieletnich pacjentów „dochodzi głównie do ciężkiego uszkodzenia wątroby ze wszystkimi tego konsekwencjami”. W takich przypadkach, jak wyjaśnił lekarz, najczęściej pacjent ma śpiączkę wątrobową, krwawi ze wszystkich otworów, umiera w bardzo nieprzyjemny sposób”.

Natomiast przy przedawkowaniu leków psychotropowych występują zaburzenia świadomości z jej utratą oraz zaburzenia funkcji układu oddechowego i krążenia.

Lekarze apelują

Kierownik kliniki szczecińskiego szpitala „Zdroje” apeluje do rodziców, aby ograniczyli dzieciom dostęp do leków w domu i wydzielali je, jeśli zostały przypisane, tylko według zaleceń lekarza.

Wypowiedź prof. Brodkiewicza uzupełnia psychiatra dr Małgorzata Wyrębska-Rozpara, zaznaczając, żeby rodzice obserwowali swoje pociechy i zmiany w ich zachowaniu. - Myślę, że istotna jest trudna sytuacja związana z pandemią, która wpływa na nas wszystkich. To, co dzieje się z dziećmi jest odzwierciedleniem tego, co dzieje się w rodzinach – stwierdziła.

Sonda
Jak często bierzesz paracetamol?