Masz taki język? To objaw niedoboru jednej z witamin

2022-07-06 16:14

W przypadku niedoboru witamin, objawy mogą dotyczyć zarówno samopoczucia, pracy poszczególnych narządów jak i mogą pojawiać się również na skórze. Okazuje się, że objawy niedoboru tej witaminy widoczne są również na języku.

Mężczyzna i kobieta wytykają języki
Autor: Getty Images

Wygląd języka może powiedzieć wiele o naszym zdrowiu. Białoszary język jest wynikiem początku anemii, lekko zasiniony może świadczyć o zaburzeniu krążenia, chropowata powierzchnia języka z białym nalotem często świadczy o infekcjach (np. anginie), szary nalot i obecność pęcherzyków świadczy o zakażeniu wirusem opryszczki, a sam biały nalot - o infekcji wywołanej drożdżakami. Z języka można również wyczytać niedobór witaminy B12. Świadczy o tym bardzo zaczerwieniony język.

Poradnik Zdrowie: witaminy z grupy B

Objawy niedoboru witaminy B12

Zaczerwieniony i obolały język wraz z częstym owrzodzeniem jamy ustnej może świadczyć o niedoborze witaminy B12. Jednak to nie jedyny objaw niedoboru tej witaminy. Pozostałymi symptomami świadczącymi o zbyt małej ilości witaminy B12 w organizmie są:

  • jasnożółtym odcieniem skóry,
  • owrzodzenia jamy ustnej,
  • drętwienia kończyn,
  • zaburzenia widzenia,
  • depresja,
  • spadek zdolności umysłowych.

Skutki niedoboru witaminy B12

Witamina B12 odgrywa ogromną rolę w funkcjonowaniu organizmu. Odpowiada za pracę układu nerwowego, wspomaga funkcje mózgu, wspiera metabolizm tłuszczów i węglowodanów, bierze udział w procesie powstawania krwinek czerwonych.

Jej niedobór może skutkować zaburzeniami procesu krwiotworzenia i anemią, zwiększeniu ryzyka wystąpienia chorób o podłożu neurologicznym oraz problemami ze strony układu pokarmowego.

Niedobór witaminy B12 może również przyczynić się do rozwoju chorób serca, miażdżycy i stwardnienia rozsianego.

Jakie jest dawkowanie witaminy B12?

Dawkowanie witaminy B12 jest mierzone w mikrogramach (mcg) i różni się dla poszczególnych osób:

  • dorośli powinni przyjmować 2,4 mcg witaminy B12,
  • kobiety w ciąży - 2,6 mcg dziennie,
  • a kobiety karmiące - 2,8 mcg dziennie.