Koniec znieczulicy w przychodniach. Pacjenci wreszcie ocenią zaangażowanie lekarzy na NFZ

2022-12-16 9:39

Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) i Ministerstwo Zdrowia (MZ) ruszają z badaniem jakości udzielanych świadczeń w placówkach medycznych. Pacjent będzie mógł ocenić rejestrację na wizytę, zaangażowanie lekarza i stopień przekazanych przez niego informacji. Ocena w tym zakresie będzie możliwa za pośrednictwem Internetowego Konta Pacjenta (IKP) oraz telefonicznie.

Koniec znieczulicy w przychodniach. Pacjenci wreszcie ocenią zaangażowanie lekarzy na NFZ
Autor: MAREK KUDELSKI / SUPER EXPRESS Koniec znieczulicy w przychodniach. Pacjenci wreszcie ocenią zaangażowanie lekarzy na NFZ

Resort zdrowia i NFZ chcą wiedzieć, jak pacjenci oceniają usługi świadczone w placówkach medycznych. W tym celu planują przeprowadzenie badania na Internetowym Koncie Pacjenta. Pacjent oceniać będzie m.in. sprawność w zapisaniu na wizytę, postawę i zachowanie pracowników rejestracji czy zaangażowanie lekarza.

Rusza badanie jakość udzielanych świadczeń

- Poznanie opinii pacjentów pomoże zdiagnozować najczęstsze problemy, na jakie natrafiają. W efekcie poprawi to usługi, tak by były lepiej dostosowane do potrzeb pacjentów – poinformowano w komunikacie Centrum e-Zdrowia (CeZ). Resort zdrowia i MZ rusza z badaniem opinii. Pacjent będzie mógł ocenić jakość udzielonego świadczenia.

Ocenę będzie można przeprowadzić za pomocą IKP. Z kolei z osobami, które skorzystały ze specjalistycznej wizyty lekarskiej np. z reumatologiem, będą kontaktować się ankieterzy Narodowego Funduszu Zdrowia. W obu przypadkach pytania będą identyczne.

Pracownicy CeZ podkreślają, że poprawa jakości opieki zdrowotnej jest ważnym elementem długofalowej polityki resortu zdrowia, a przeprowadzone badanie będzie pierwszym z nich. Zdaniem Centrum e-Zdrowia ma to przynieść wymierne efekty dla pacjentów.

Poradnik Zdrowie: kiedy iść do reumatologa?

Pacjent oceni jakość wizyty

Pacjent będzie miał możliwość ocenienia jakości pięciu różnych obszarów, czyli:

  • sprawności w zapisaniu pacjentów na wizytę,
  • zachowania i postawy pracowników rejestracji,
  • zaangażowania lekarza,
  • stopnia zrozumiałości informacji,
  • prawdopodobieństwa polecenia placówki w przyszłości.

Po odbytej wizycie pacjent będzie mógł przydzielić ocenę w skali od 1 do 10 w każdym z obszarów. Przez Internetowe Konto Pacjenta będzie można ocenić zrealizowane zdarzenia medyczne. Ocena będzie możliwa w zakładce "Historia leczenia" i będzie anonimowa.

Jeśli do pacjenta zadzwoni ankieter budzący wątpliwości, będzie mógł zweryfikować jego dane. Wystarczy, że skontaktuje się z bezpłatną infolinią NFZ i potwierdzi dane ankietera. MZ podkreśla, że ankieter nie będzie miał dostępu do danych wrażliwych pacjentów, a jedynie do informacji związanych z wizytą i numeru telefonu.

Resort zdrowia i NFZ zachęcają do udziału w badaniach

– Opinia pacjenta jest kluczowa do udoskonalania systemu ochrony zdrowia. On ma być budowany właśnie wokół potrzeb pacjenta. Proszę więc o poważne potraktowanie tej ankiety, bo dzięki niej każdy z nas będzie mógł wkrótce korzystać z profesjonalnej i przyjaznej pacjentowi opieki medycznej – powiedział minister Adam Niedzielski.

Prezes NFZ Filip Nowak zaznaczył, że Fundusz monitoruje zarówno dostępność świadczeń, jak i ich jakość. Zdaniem prezesa opinia pacjentów jest kluczowa dla obu tych obszarów.

- Dzięki ankiecie chcemy poznać zdanie pacjentów o funkcjonowaniu placówek, w których się leczą i wskazać obszary, które wymagają poprawy. Zachęcam do podzielenia się swoją opinią. Każdy głos jest dla nas bardzo ważny – podkreślił prezes Narodowego Funduszu Zdrowia.