Jedz więcej zielonych warzyw liściastych, jeśli chcesz zbudować siłę mięśni

Aby zwiększyć siłę mięśni, warto regularnie jeść zielone warzywa liściaste. Dieta bogata w azotany może też okazać się pomocna przy dbaniu o zdrowe serce. Tym wnioskiem podzielili się naukowcy z Edith Cowan University.

Zielone warzywa liściaste (m.in. szpinak, jarmuż, sałata) są źródłem wielu witamin i minerałów. Nowe badanie wykazało, że spożywanie warzyw bogatych w azotany może poprawić funkcjonowanie mięśni. Wzmocniony gorset mięśniowy zapobiega upadkom i złamaniom.  

Podczas jedzenia azotanów organizm przekształca je w tlenek azotu, co powoduje rozluźnienie i rozszerzenie naczyń krwionośnych. Dzięki temu krew płynie znacznie szybciej.  – Tlenek azotu rozluźnia naczynia krwionośne i powoduje ich rozszerzanie. W konsekwencji mięśnie otrzymują odpowiednią dawkę tlenu – powiedział dr Niket Sonpal, internista i gastoenterolog z Nowego Jorku. Dodał, że „mięśnie potrzebują więcej tlenu podczas wysiłku i do późniejszej regeneracji”.

Uczestnicy badania, którzy spożywali najwięcej zielonych warzyw liściastych, wykazali o 11 proc. większą aktywację mięśni nóg w trakcie treningu. Do tego również zwiększyli tempo w tracie sesji szybkiego marszu. Naukowcy wysunęli także ciekawą tezę, że zielone warzywa liściaste zwiększają siłę mięśni niezależnie od uprawiania sportu. To wszystko za sprawą diety warzywnej, która pozwala mięśniom działać optymalnie dzięki dostarczeniu im prawidłowej dawki tlenu. Dodatkowa może ona pomóc w leczeniu chorób układu krążenia.

Jakie zielone warzywa liściaste warto jeść?

Według naukowców spośród zielonych warzyw liściastych mają najwięcej właściwości prozdrowotnych: sałata, szpinak, jarmuż i buraki. Innymi bogatymi warzywami w azotany są koper włoski, rzodkiewka, natka pietruszki, kapusta i rukola. Badacze zalecają, aby codziennie jeść filiżankę zielonych warzyw liściastych. – Są one tańszym zamiennikiem suplementów i zapewnią zdecydowanie więcej składników odżywczych – zaznaczył dr Caset Kelley, lekarz medycyny rodzinnej.

Mając na uwadze budowanie ogólnej siły mięśniowej, warto postawić na zdrową dietę i aktywność fizyczną. – Utrzymanie mięśni zapewni prawidłowe i wydajne działanie całego organizmu – podsumował dr Caset Kelley.

Źródło: Healthline

Aktywność fizyczna przy cukrzycy typu 2
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE