Chcesz uniknąć bólu związanego ze starzeniem się? Zacznij ciężej ćwiczyć

2022-02-02 11:51

Proces starzenia się związany jest nierozerwalnie z rozwojem różnego rodzaju schorzeń. Jednym z nich jest przewlekły ból szkieletowo-mięśniowy. Ci, którzy mają nadzieję uniknąć bólu kości, stawów i mięśni, który nie ustępuje, mogą potrzebować dużo cięższych i częstszych ćwiczeń, niż wcześniej sądzono.

ćwiczenia
Autor: Getty Images

Ból przewlekły jest poważnym problemem społecznym i stanowi jedną z głównych przyczyn nieobecności w pracy i wizyt na izbie przyjęć. Aktywność fizyczna wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia dolegliwości bólowych układu mięśniowo-szkieletowego. 

Nowe badanie sugeruje, że jedynie wysoki poziom aktywności fizycznej przynajmniej raz w tygodniu — gra w tenisa, bieganie, pływanie, kopanie łopatą lub ciężka praca fizyczna — wydaje się pomagać w zapobieganiu przewlekłemu bólowi mięśniowo-szkieletowemu.

W badaniu prowadzonym przez dr Nilsa Niederstrassera z University of Portsmouth przeanalizowano dane 5802 osób po 50 r.ż. w okresie czasu wynoszącym 10 lat. Wykorzystano do niego dane z English Longitudinal Study of Aging. Wyniki opublikowano w PLOS ONE.

Według doktora Niederstrassera, przewlekły ból jest ogromnym problemem w każdym wieku, który prowadzi w wielu przypadkach do cierpienia, obniżenia jakości życia i pogorszenia samopoczucia.

Jak wiadomo, ból przewlekły staje się powszechny wraz z wiekiem, dlatego ważne jest, aby przyjrzeć się temu, co może pomóc w jego zapobieganiu i łagodzeniu.

Eksperci w trakcie analiz odkryli, że każda aktywność pomagała zmniejszyć ryzyko odczuwania bólu, ale z biegiem czasu tylko wysoki poziom aktywności fizycznej wydawał się być najbardziej skuteczny w obniżeniu ryzyka wystąpienia bólu mięśniowo-szkieletowego.

Badacze mają nadzieję, że ich odkrycia zachęcą tych, którzy pragną uniknąć przewlekłego bólu do włączenia regularnej, energicznej aktywności fizycznej i programów odchudzania.

W badaniu umiarkowane ćwiczenia obejmowały czynności takie jak taniec, chodzenie, rozciąganie i ogrodnictwo. Łagodna aktywność obejmowała czynności takie jak pranie, odkurzanie i majsterkowanie.

Dr Niederstrasser twierdzi, że każda aktywność pomaga ludziom pozostać zdrowym i czuć się lepiej niż niećwiczenie, ale łagodne ćwiczenia nie wydają się mieć długoterminowego wpływu na rozwój przewlekłego bólu. Aktywność musi być nie tylko energiczna, ale należy ją także wykonywać przynajmniej raz w tygodniu - osoba, która jeździ na rowerze raz w miesiącu i której jedyną inną czynnością były lekkie prace domowe, nadal byłaby zaklasyfikowana do grupy prowadzącej siedzący tryb życia.

W formie 24: czy metabolizm zwalnia wraz z wiekiem?