Jak organiczyć szkodliwe działanie KOMPUTERA na OCZY

2007-05-22 2:33 Magdalena Próchnicka | Konsultacja: lek. med. Renata Siwicka, okulista, gabinet Poly-Lens w Warszawie

Miliony osób na całym świecie spędzają kilka, a nawet kilkanaście godzin dziennie przy komputerze. Często mają kłopoty ze wzrokiem. Oczy łzawią, pieką, swędzą, a nawet bolą, pojawiają się problemy z wyraźnym widzeniem. Czy na pewno komputer jest winowajcą?

Statystyki wykazują, że aż 95 na 100 osób pracujących przy komputerze ma dolegliwości okulistyczne. Specjaliści zastanawiają się, na ile jest to skutek wpływu samego urządzenia, jakim jest komputer, a na ile lekceważenia zasad jego użytkowania i organizowania pracy. Jakich reguł należy przestrzegać, jeśli się chce na długo zachować dobry wzrok?

Jak komputer działa na oczy?

Komputer emituje stosunkowo dużo ciepła, co nie tylko zwiększa temperaturę powietrza, ale i zmniejsza wilgotność. Jeżeli pracujemy wiele godzin przy komputerze w pomieszczeniu z klimatyzacją, prowadzi to do tzw. zespołu suchego oka, który objawia się przez świąd, pieczenie, zaczerwienienie i ból oczu. Pomaga na to nawilżanie powietrza i stosowanie kropli, tzw. sztucznych łez.Innym zagrożeniem dla naszych oczu jest emitowane przez komputer pole elektrostatyczne. Twarz, podobnie jak ekran, przyciąga naładowane cząsteczki kurzu, pyłki roślinne, bakterie, cząsteczki substancji chemicznych itp. Może to być powodem alergicznego podrażnienia, a nawet zapalenia oczu. Objawia się ono obrzękiem spojówek i powiek, zbieraniem się wydzieliny. Towarzyszy temu światłowstręt, pieczenie, łzawienie. Pole elektrostatyczne jest najintensywniejsze przez pierwsze 15 minut pracy monitora. Dlatego warto włączać komputer kilkanaście minut przed rozpoczęciem pracy.

Ważne

Kobiety w ciąży nie powinny pracować przy komputerze dłużej niż 4 godziny dziennie ( Dz.U. z 1996 r., nr 114, poz. 545).

Częste kłopoty z oczami

  • swędzenie, łzawienie, pieczenie, także ból oczu,
  • pogarszająca się ostrość widzenia już nawet po kilku godzinach pracy,
  • bóle głowy,
  • zamglone widzenie przy patrzeniu w dal,
  • zamglone widzenie z bliska (np. obrazu na ekranie monitora, w gazecie),
  • podwójne widzenie obrazu na ekranie,
  • mrużenie oczu, aby lepiej widzieć,
  • opuszczanie lub mylenie wierszy przy czytaniu,
  • mieszanie kolumn w tabelach, zmiana słów lub liczb.

Dbaj o oczy - zapewnij sobie maksymalne pole widzenia poza ekranem

Komputer ustaw tak, aby móc patrzeć w dal poza ekranem, najlepiej za okno. Jeśli okna nie ma, nie siedź w kącie ani twarzą do ściany. Najkorzystniej jest siedzieć twarzą w kierunku drzwi, aby po ich otwarciu sięgnąć wzrokiem w głąb korytarza lub innych pomieszczeń.

materiał partnera
Wypróbuj

Nawilżające krople do oczu HYLO CARE® odbudowują naturalny film łzowy, zapewniają długotrwałe nawilżenie i przywracają naturalną barierę chroniącą oko przed drobnoustrojami. Połączenie wysokiej jakości kwasu hialuronowego i dekspantenolu w HYLO CARE® idealnie spełnia potrzeby suchych i nadwyrężonych oczu. Krople służą do nawilżania i pielęgnacji powierzchni oka, a także wspomagają gojenie uszkodzeń rogówki i spojówki. HYLO CARE® dzięki zawartości dekspantenolu są szczególnie polecane osobom noszącym soczewki kontaktowe.

  • Nie zawierają fosforanów ani konserwantów;
  • Bardzo proste zakraplanie dzięki systemowi COMOD®;
  • Można je stosować przez 6 miesięcy od pierwszego użycia.

Wyeliminuj odblask

Jeśli na wyłączonym monitorze widzisz jakieś obrazy lub odbicia światła, to znaczy, że jest on źle ustawiony. Odblask zmusza do odwracania głowy, pochylania ciała. Napinasz mięśnie szyi, pleców, rąk. Oczy mają kłopot z wyraźnym odczytaniem informacji na ekranie. To je męczy. Można zmieniać kąt ustawienia ekranu, zasłonić okna, wyłączyć jaskrawe oświetlenie itp. Najlepiej jednak umieścić na monitorze przeciwodblaskowy ekran, który zwiększa kontrast między znakami a tłem. Nowoczesne komputery mają już fabrycznie wmontowane ekrany przeciwodblaskowe.

Zadbaj o właściwe oświetlenie

Najlepsze górne oświetlenie to lampy, które można regulować, tak aby nie rzucały światła bezpośrednio na komputer - stojące, skierowane ku sufitowi. Warto zaopatrzyć je albo w przygaszacz, albo w przełącznik z trzema poziomami intensywności światła, aby móc dostosować jego natężenie do własnych potrzeb. Jeśli światło górne i boczne nie jest odpowiednie do pracy przy komputerze, to postaw na biurku lampę, najlepiej biurową z regulowanym ramieniem i stuwatową żarówką. To pomoże również oświetlić tekst, nad którym pracujesz. Kartkę z tekstem umieść pionowo, równolegle do ekranu, w specjalnym uchwycie. Wodzenie oczami od prawej do lewej strony kartki jest korzystniejsze dla wzroku niż nieustanne przenoszenie go w dół na tekst i w górę - na ekran.

Naucz się patrzeć

Wiele osób ma zły nawyk nadmiernej koncentracji wzroku na monitorze i zbyt rzadkiego mrugania, co prowadzi do napięcia fizycznego i psychicznego oraz szybkiego męczenia oczu. Dlatego trzeba nauczyć się techniki patrzenia w komputer.    Brak króciutkich przerw na patrzenie w dal jest jednym z głównych czynników prowadzących do krótkowzroczności osób pracujących przy komputerze. Jak patrzeć w dal?

  • Unieś wzrok lekko ponad ekran lub obok niego i skoncentruj go na najdalszym obiekcie.
  • Przenieś wzrok na kolejne dwa przedmioty.
  • Zamrugaj kilka razy.
  • Po krótkiej chwili przenieś wzrok z powrotem na ekran.
Zrób to koniecznie

Mruganie nawilża i oczyszcza oczy, rozluźnia mięśnie twarzy i czoła, zapobiega marszczeniu brwi. Zbyt rzadkie mruganie powoduje zaczerwienienie, pieczenie oczu.

  • Oczy zamknij delikatnie - górna i dolna powieka niech lekko stykają się ze sobą. Nie zaciskaj ich.
  • Czoło, brwi, reszta twarzy niech pozostaną nieruchome - poruszaj tylko powiekami.
  • Otwieraj oczy co 3-5 sekund.
  • Powtórz 15 razy.Trzepotanie powiekami pomaga w rozluźnieniu mięśni otaczających oczy, które bywają zbyt napięte po dłuższej pracy.
  • Połóż końce palców delikatnie na skroniach. Zamrugaj 10 razy lekko i tak szybko, jak potrafisz. Pod palcami nie powinno się odczuwać żadnego ruchu. Jeśli go czujesz, to znaczy, że mrugasz za mocno.
  • Zamknij lekko oczy (nie zaciskaj powiek) i odpocznij. Weź trzy głębokie oddechy. Rozluźnij brwi.
  • Powtórz to dwa razy.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE
makronek
|

z oczami nie ma żartów. mamy je jedne i ciężko je naprawić. dlatego trzeba o nie dbać. ja przy pracy z komputerem zawsze daje odpocząć oczom i daję im czas na regenerację.

na dodatek
|

na dodatek artykuł kilkalrotnie mówi o monitorze CRT których praktycznie nie ma już na rynku. OBecnie lą LEDOwe które nie przyciągają żadnych cząsterzek kurzu.

Barbados
|

Misiaczeq spróbuj tych kropelek, o których wspomina Haba. Są fajne bo można je stosować 3-5 razy na dobę, a z własnego doświadczenia wiem, z e szybko przynoszą ulgę.

misiaczeq
|

Właśnie szukam czegoś na bolące oczy, tylko wiem, ze ten ból nie pochodzi z jakiejś choroba, a bardziej z warunków środowiskowch.

Adamo
|

Wszystko fajnie tylko uzywacie słowa komputer, a chodzi chyba o monitor

anonim
|

a okulary

abbey
|

Faktycznie tetryzolina jest skuteczna na przemęczone oczy. Niedawno kupiłam krople i jestem w szoku, jak bardzo łagodzi dolegliwości oczu. Po jednym zakropleniu zniknęło uczucie suchości, piasku pod powiekami. Naprawdę bardzo dobre krople

makka
|

Też uważam, że jak się pracuje przy komputerze, to najważniejsze jest porządne nawilżanie oczu.

azerta
|

Moje oczy niestety wyjątkowo źle znoszą pracę przed komputerem. Do tego jeszcze biuro jest klimatyzowane, więc często są okropnie wysuszone, zaczerwienione i podrażnione. Jedyne co mi wtedy przynosi ulgę, to krople, które nawilżają oko, dzięki czemu wszystkie nieprzyjemne objawy znikają.

mikołaj
|

Najważniejsze, aby monitor był nowszej generacji, najzdrowsze dla oczu będą np. monitory LED-owe lub z matrycą IPS, przy tych monitorach oczy tak się nie męczą.