Koenzym Q10 - właściwości i działanie. Źródła koenzymu Q10 w jedzeniu

2013-11-19 14:46
Koenzym Q10 - właściwości i działanie. Źródła koenzymu Q10 w jedzeniu
Autor: thinkstockphotos.com

Koenzym Q10, zwany też ubichinonem, to substancja niezbędna do funkcjonowania każdej naszej komórki. Koenzym Q10 bierze udział w procesie wytwarzania energii w komórkach, poprawia ich dotlenienie, chroni przed niszczącym wpływem wolnych rodników. Jego niedobór można w łatwy sposób uzupełnić jedząc m.in. ryby, szpinak i brokuły.

Koenzym Q10 konieczny jest zwłaszcza do prawidłowej pracy tych organów, które do funkcjonowania potrzebują dużo energii, czyli dla serca i mięśni szkieletowych.

Właściwości koenzymu Q10

Jako antyoksydant koenzym Q10 ma właściwości antynowotworowe. Przeciwdziała powstawaniu złogów cholesterolowych w tętnicach. Niezwykłą właściwością Q10 są jego zdolności naprawcze – nie tylko przeciwdziała on negatywnym zmianom, ale też jest w stanie je niwelować.

Działanie koenzymu Q10

Składnik ten wspomaga leczenie wielu poważnych chorób:

  • niewydolności krążenia,
  • choroby niedokrwiennej serca,
  • nadciśnienia tętniczego,
  • miażdżycy,
  • parodontozy,
  • niektórych chorób mięśni,
  • cukrzycy typu II,
  • choroby Parkinsona,
  • choroby Alzheimera.

U osób ze zbyt wysokim ciśnieniem obniża je, ale nie wykazuje takiego działania, gdy ciśnienie jest prawidłowe lub zbyt niskie.

Zbyt niski poziom koenzymu Q10 w organizmie - przyczyny

Gdy koenzymu Q10 zaczyna w organizmie brakować, pojawia się zespół przewlekłego zmęczenia, spadek odporności i wydolności fizycznej, a także objawy ze strony narządów, w których najbardziej odczuwalny jest deficyt, np. zmniejszenie wydolności serca i zaburzenia jego pracy.

Organizm wytwarza pewną ilość koenzymu, ale produkcja ta zmniejsza się po 35. roku życia. Niedobory powstają też u osób intensywnie trenujących sport, pracujących fizycznie (im intensywniej pracuje organizm, tym więcej zużywa tego składnika), schorowanych, żyjących w zanieczyszczonym środowisku.

Dlatego trzeba organizmowi dostarczać Q10.

Produkty zawierające koenzym Q10

Znajdziesz go w rybach, podrobach, olejach, szpinaku, brokułach i produktach pełnoziarnistych.

Składnik ten jest wrażliwy na wysoką temperaturę, dlatego jego zawartość zmniejsza się podczas gotowania, a także długiego przechowywania. Przyswaja się tylko w obecności tłuszczów.

miesięcznik "Zdrowie"

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.