Bankowość internetowa dla seniora

2019-10-07 19:52

Konta dla seniorów ma w ofercie niewiele banków, a konta internetowe dedykowane osobom w starszym wieku - jeszcze mniej. Mimo to nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystać z bankowości internetowej.

Bankowość internetowa dla seniora
Autor: Getty images

Spis treści

  1. Konto internetowe: zalety
  2. Konto internetowe: wady
  3. Konto internetowe: jak założyć?
  4. Konto internetowe: jak korzystać?
  5. Konto internetowe: zasady bezpieczeństwa

Emerytura, która trafia bezpośrednio na konto i nie trzeba co miesiąc chodzić po nią na pocztę, czy czekać w domu na listonosza, to bardzo wygodne rozwiązanie. Zwłaszcza, że pieniądze z konta łatwo wypłacić w bankomacie. Taką możliwość oferują również wszystkie urzędy pocztowe i wiele sklepów. Dlatego coraz więcej osób w wieku emerytalnym ma konto w banku. Może warto pójść krok dalej i zdecydować się na uruchomienie opcji bankowości elektronicznej, a jeśli konto nie daje takiej możliwości, zmianę go na inny rachunek?

Spis treści:

  1. Konto internetowe: zalety
  2. Konto internetowe: wady
  3. Konto internetowe: jak założyć?
  4. Konto internetowe: jak korzystać?
  5. Konto internetowe: zasady bezpieczeństwa

Konto internetowe: zalety

Zacznijmy od tego, jakie korzyści można odnieść z posiadania konta internetowego.

Konto internetowe to przede wszystkim wygoda. Mając taki rachunek, wszelkich operacji bankowych, również płacenia comiesięcznych rachunków można dokonywać nie wychodząc z domu. Jest to bardzo wygodne dla osób, które z powodów zdrowotnych lub z racji wieku mają problem z dotarciem do banku czy na pocztę, a także wtedy, gdy pogoda nie sprzyja - jest za gorąco lub za zimno na takie spacery.

Przelewy internetowe to także oszczędność: w wielu bankach są one darmowe lub kosztują kilkadziesiąt groszy (za te realizowane w placówce pocztowej lub bankowej trzeba natomiast zapłacić od 3,5 do 5 zł, a nawet więcej, gdy kwota przelewu jest duża).

O comiesięcznych opłatach nie trzeba zresztą pamiętać: jeśli są stałe (np. w przypadku opłat za telewizję satelitarną) można ustawić zlecenie automatycznej zapłaty.

Właściciel rachunku może dokonywać operacji czy sprawdzać stan konta w dowolnej chwili - nawet w środku nocy - nie jest bowiem zależny od godzin otwarcia placówki, a dzięki temu, że potrzebuje do tego jedynie internetu, może to robić również w dowolnym miejscu.Pozwala to na bieżąco monitorować stan swoich finansów - w każdej chwili można zajrzeć do historii rachunku, sprawdzić, na co poszło najwięcej pieniędzy, a dzięki narzędziom, jakie oferują niektóre banki, można również korzystać z analizy własnego budżetu domowego, grupując wydatki w różne kategorie - łatwiej jest wtedy zdecydować, na czym można zaoszczędzić.

Warto też podkreślić, że koszty obsługi takiego rachunku są zwykle niższe, niż w przypadku kont tradycyjnych (co jednak zależy od banku) - zwykle niższe są prowizje i opłaty za prowadzenie konta, kartę itp.

Konto internetowe: wady

Takie konto ma również wady. Pierwszą z nich jest to, że osoby żyjące samotnie w pewnym stopniu pozbawia kontaktu z innymi ludźmi, choćby byli to tylko pracownicy banku lub poczty. Druga - to mnogość nowinek technicznych, w których nie każdy łatwo się odnajduje, a które trzeba poznać, by w pełni wykorzystać możliwości, jakie oferuje takie konto. Wreszcie - kwestie bezpieczeństwa. Słabym punktem bankowości internetowej jest zwykle komputer użytkownika, niedostatecznie zabezpieczony przed atakami hakerskimi. Brak oprogramowania antywirusowego lub nieuwaga użytkownika może kosztować utratę zgromadzonych na rachunku środków.

Konto internetowe: jak założyć?

W pierwszej kolejności warto sprawdzić, co oferuje bank, w którym masz już konto - być może wystarczy złożyć dostęp do bankowości internetowej, by w pełni korzystać z możliwości swojego rachunku. Gdy nie masz konta, lub twój rachunek nie pozwala na dostęp przez internet, do wyboru są dwie opcje: można zmienić konto na takie, które ma dostęp do internetu lub założyć konto wyłącznie internetowe (ale prowadzone przez realnie istniejący bank - np. Inteligo w banku PKO BP). Przed podjęciem ostatecznej decyzji dobrze jest sprawdzić ofertę każdego rachunku: porównać prowizje i opłaty, a także benefity. Konta często bowiem mają dodatkowe profity w postaci np. ubezpieczenia assistance i medycznego, rabatów na zakupy w aptekach czy sklepach spożywczych, itp.

Konto internetowe to nie tylko niezależność i wygoda, ale również oszczędności

Konto internetowe: jak korzystać?

Z konta internetowego można korzystać na dwa sposoby: za pomocą strony internetowej, logując się na niej z domowego komputera, bądź za pośrednictwem aplikacji instalowanej na smartfonie.

To pierwsze rozwiązanie jest dużo wygodniejsze choćby ze względu na przejrzystość informacji - strona w aplikacji mobilnej ma dużo mniejszy rozmiar, a część opcji, które widoczne są na klasycznej stronie www, w telefonie jest dostępna wyłącznie po rozwinięciu menu, co nie zawsze jest wygodne.

Aby dostać się do systemu niezbędne są dane do logowania. Zazwyczaj każdy klient dostaje od banku login oraz hasło, które umożliwia pierwsze logowanie, i które trzeba zmienić ze względów bezpieczeństwa. Ważne, by nowe hasło było silne – powinno zawierać duże i małe litery oraz cyfry, wtedy trudniej je złamać.

To, jak wygląda strona bankowości elektronicznej, i jakie oferuje możliwości, zależy od banku – zazwyczaj obsługa jest dość intuicyjna, tym niemniej warto zapoznać się z samouczkiem, a także zajrzeć do działu FAQ – najczęściej zadawane pytania, w którym znajdują się wszystkie ważne informacje.

Konto internetowe: zasady bezpieczeństwa

Warto pamiętać, że internet pełen jest oszustów, którzy tylko czyhają na okazję, by kogoś okraść. Dlatego korzystając z bankowości internetowej trzeba przestrzegać pewnych zasad, dzięki którym ryzyko utraty zgromadzonych na koncie środków znacząco maleje. Oto one:

  • Komputer czy telefon, za których pośrednictwem logujesz się do banku, musi posiadać legalne i na bieżąco aktualizowane oprogramowanie antywirusowe z opcją ochrony przed atakiem hakerskim oraz opcją antymalware – chroni ono przez programami szyfrującymi dane i żądającymi okupu za ich odblokowanie.
  • Aplikacji bankowych nie ściągaj ze źródeł, które nie są w pełni legalne – podobna zasada dotyczy również innych aplikacji (mogą być w nich ukryte wirusy, które wykradną hasła logowania do banku).
  • Nie korzystaj z otwartych sieci WI-FI – loguj się do banku wyłącznie z sieci domowej.
  • Nikomu nie podawaj loginu i hasła do bankowości internetowej, nie przechowuj ich również w sposób, który pozwoliłby zalogować się osobie nieupoważnionej. Żadna instytucja, w tym również bank, nigdy nie poprosi klienta o podanie takich danych – jeśli otrzymasz takie pismo lub mail, natychmiast powiadom o tym bank.
  • Zanim zalogujesz się na stronę banku upewnij się, że nie zostałaś przekierowana na stronę, która jest łudząco co niej podobna – ta prawdziwa powinna mieć w lewym górnym rogu (tam, gdzie jest adres strony www) charakterystyczną kłódeczkę – to certyfikat bezpieczeństwa. Na początku adresu strony musi być „https” – oznacza to, że połączenie jest szyfrowane.
  • Nie klikaj w maile od nieznanych nadawców i nie otwieraj załączników, na które nie czekasz – nawet, jeśli przesłała ci je osoba, którą znasz. Jej komputer mógł zostać zainfekowany i załącznik może zawierać wirusa.
  • Nie loguj się do konta, klikając w załącznik przesłany mailem – zawsze korzystaj z bezpośredniego adresu logowania.
  • Zapisuj, kiedy logowałaś się do banku i sprawdzaj, czy zgadza się z tym, co wyświetla się na stronie – jeśli nie, natychmiast zmień hasło logowania i powiadom bank, że ktoś niepowołany korzystał z twojego rachunku.
  • Gdy transakcje zatwierdzasz kodem sms, dokładnie czytaj takie wiadomości i sprawdzaj, czy kwota operacji i numer rachunku odbiorcy jest zgodny z przelewem, jaki planujesz wykonać.