Twoje prawa w rejestracji czyli jak zapisać się do lekarza

Zarejestrowanie się do lekarza, chociaż wydaje się prostą czynnością, nie zawsze przebiega bez komplikacji. Często z niezrozumiałych dla nas powodów odchodzimy od okienka z kwitkiem. Warto zatem wiedzieć, jakie prawa przy okienku ma pacjent, który chce skorzystać z porady lekarskiej.

Chcesz zarejestrować się do lekarza, ale po raz kolejny odchodzisz od okienka rejestracji z niczym? Rejestratorka zadaje ci intymne pytania lub ogranicza możliwość zapisania się na wizytę tylko do kilku dni/godzin? Sprawdź, czy twoje prawa pacjenta nie są właśnie łamane.

  • Przy udzielaniu świadczeń powoływanie się na rejonizację jest niedopuszczalne

Pacjent nie może być odesłany do miejsca zameldowania, jeżeli dokonał wyboru lekarza i wypełnił stosowną deklarację. Osoba ubezpieczona może swobodnie wybrać lekarza POZ, pielęgniarkę i położną, jednak pod warunkiem, że osoby te podpisały kontrakt z NFZ. Pacjentów nie obowiązuje rejonizacja, co oznacza, że możemy się leczyć tam, gdzie chcemy. W przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia ubezpieczony ma prawo bezpłatnie skorzystać z porady innego lekarza niż ten, którego wcześniej wybrał.

  • Pracownik rejestracji nie powinien zadawać pacjentowi szczegółowych pytań dotyczących choroby, jej przyczyn i przebiegu

Pytania mogą dotyczyć jedynie danych ułatwiających zarejestrowanie do lekarza: imię i nazwisko, nr PESEL, adres zamieszkania, ewentualnie numer telefonu w celu potwierdzenia wizyty.

  • Ustalanie przez świadczeniodawcę (przychodnię, poradnię) konkretnego dnia lub wyznaczenie godzin zapisów do lekarza jest niezgodne z prawem
  • Na wizytę u lekarza pacjent ma prawo zapisać się dowolnie wybranego dnia, w godzinach pracy rejestracji. Pacjent nie może być zmuszany do osobistego rejestrowania się do lekarza. Zarejestrować się na wizytę lekarską możemy osobiście, telefonicznie, w wielu przychodniach mailowo lub też za pośrednictwem osoby trzeciej. Pracownik rejestracji natomiast ma obowiązek podać datę i godzinę wizyty.

  • Termin wizyty kontrolnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza
  • Jeżeli lekarz specjalista wyznaczył termin następnej wizyty, pacjent powinien być na nią zapisany w terminie ustalonym przez lekarza. W przypadku jakichkolwiek trudności dotyczących wskazanego terminu pracownik rejestracji powinien skontaktować się z lekarzem w celu ustalenia terminu kolejnej wizyty. Pacjent już leczony musi być przyjęty (zapisany na kolejną wizytę) przed pacjentami, którzy czekają na pierwszą wizytę u specjalisty i jeszcze nie rozpoczęli leczenia.

  • Żądanie od pacjenta aktualizacji skierowania jest nieuzasadnione
  • Skierowanie wystawione do lekarza specjalisty związane jest z określoną chorobą i jest ważne w trakcie całego procesu leczenia tej choroby. Nie ma więc konieczności odnawiania skierowania co rok, chyba że zmianie pegnie rozpoznanie. W przypadku zakończenia leczenia szpitalnego karta informacyjna ze szpitala nie stanowi skierowania do dalszego leczenia specjalistycznego. Lekarz kierujący pacjenta do specjalisty dołącza do skierowania wyniki niezbędnych badań diagnostycznych, umożliwiających potwierdzenie wstępnego rozpoznania.

  • Pracownik przychodni (świadczeniodawca) powinien poinformować pacjenta o ewentualnej zmianie terminu udzielenia porady
  • Natomiast pacjent, gdy nie może stawić się na wizytę w umówionym terminie, również powinien poinformować o tym przychodnię, biorąc pod uwagę dobro innych osób oczekujących na świadczenie.

    Ważne

    Gdzie złożyć skargę?

    Jeżeli twoje prawa zostały naruszone, złóż skargę:

    • do przełożonego rejestratorki – kierownika przychodni;
    • do biura Rzecznika Praw Pacjenta – bezpłatna infolinia: 800 190 590, czynna od poniedziałku do piątku między 9 a 21. Biuro Rzecznika mieści się w Warszawie (01-171) przy ul. Młynarskiej 46, tel. 22 532 82 50, sekretariat@bpp.gov.pl czynne od poniedziałku do piątku od 9 do 15;
    • do biura wojewódzkiego oddziału NFZ.
    miesięcznik "Zdrowie"
    Czy artykuł był przydatny?
    Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

    NOWY NUMER

    Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

    Dowiedz się więcej
    Miesięcznik Zdrowie  6/2020
    KOMENTARZE
    Paweł
    |

    Oto moja historia
    Skręciłam staw skokowy udzielono mi pomocy w szpitalu wszystko ok potem ustaliłam termin do ortopedy ,na wizycie pan doktor zbadał przepisał lęki zdjął gips wypisał L4 do 15.01 następny termin ustalił na 18.01 pytam więc co z L4 lekarz odpowiada że wypisze wstecz mówię ok i pytam czy mam gdzieś jeszcze potwierdzić ustalony termin on odpowiada że nie że zapisał w kartotece więc dziękuję i wychodzę. Jakiesz było moje zdziwienie gdy przyszedłem 18 .01 na USTALONĄ wizytę o pan doktorek mówi mi że mnie dzisiaj nie przyjmie bo nie ustaliłam terminu w rejestracji .Pytam się go grzecznie że sam pan mi powiedział że nigdzie już ni muszę chodzić by ten ustalony z panem termin potwierdzić on na to że wszędzie są wywieszone kartki z taką informacją rozglądam się i niestety nie widzę pytam się go więc czy przyjmie mnie dzisiaj i że mogę poczekać on na to że ma dzisiaj dużo pacjentów( gabinet pusty i przed gabinetem pusto) zadaje pytanie co w takim razie z L4 może szybko wypisze za te dni o badaniu nic już nie mówię by go nie drażnić a on na to żebym poszedł sobie do lekarza pierwszego kontaktu to mi może wypisze .I tak musiałem wziąć sobie urlop bo pan doktorek tak jak połowa służby zdrowia ma pacjentów głęboko w d...e.

    Ewa
    |

    Popieram! Pacjenci się boją. Złożyłam skarge do nfz ponieważ rejestracja odmówiła mi rejestracji telefonicznej udzielając informacji "skierowan pilnych nie rejestrujemy telefonicznie". Podczas wizyty na mojej karcie widniała adnotacją "pacjentka zlozyla skarge do nfz" a lekarz przyjął mnie jako ostatnia.

    Magda
    |

    Ludzie trzeba masowo pisać skargi ! bo im się wydaje, że wszystko il wolno!

    babcia Ula
    |

    Moja 92 letnia mama z orzeczeniem o całkowitej niepełnosprawności bardzo rzadko choruje, i to ja Ją wożę do lekarzy.Tym razem moja córka i zięć zachorowali na grypę. Mamie zaczęło grać w piersiach więc w czwartek córka poszła do przychodni zamówić wizytę do mamy. co się okazało, że na wizytę domową trzeba czekać aż do wtorku. To zakrawa na kpinę. Przecież my nie jesteśmy lekarzami, żeby wiedzieć czy to jest zapalenie płuc / groźne w tym wieku/, czy grypa /przychodnia załadowana chorymi/? Ostatnio ponieważ mieszkamy 17 km od przychodni lekarz miał wątpliwości, czy musi przyjeżdżać do nas, bo mieszkamy w innej gminie

    Pacjentka
    |

    U mnie w przychodni słuchawka telefonu jest odłożona rano do około godziny 11, do czasu zarejestrowania pacjentów zgłaszających się osobiście, potem gdy już można się dodzwonić to nie ma miejsc na dany dzień.

    aka
    |

    A co w przypadku, gdy rejestracja telefoniczna jest w mojej przychodni dopiero od godz 8ej, osobista od 7ej. W rezultacie kiedy wreszcie uda się dodzwonić -miejsc brak. Ponieważ można umawiać wizytę TYLKO w dniu jej realizacji pozostaje z gorączką 39 st gnać bladym świtem pod przychodnię i czekać w kolejce do jej otwarcia, żeby móc do lekarza się zapisać.Pani w rejestracji proszona o zapisanie na dzień następny z uwagi na ciężką chorobę (zapalenie płuc) oburzona odparła "trudno, to sobie proszę jutro przyjść wcześniej, może o 6:30". Nadmienię jeszcze, że lekarz przyjmuje od 10-ej. Zastanawiam się, jak się ta sytuacja ma do rzekomych praw jakie pacjent posiada, tak pięknie tu opisanych. Może autor artykułu zechce odpowiedzieć.

    Jan
    |

    Ja swoim pacjentom zapewniam swobodny dostęp do rejestracji telefonicznej w godz. 6:00-22:00 dzięki usłudze Medyczna Rejestracja https://www.medycznarejestr...