Kalkulator kalorii: oblicz dzienne zapotrzebowanie kaloryczne

Kalkulator kalorii to narzędzie, za pomocą którego można w szybki i wygodny sposób obliczyć dziennie zapotrzebowanie na kalorie. Skorzystaj z naszego licznika kalorii za darmo i sprawdź, ile możesz jeść w ciągu dnia, aby utrzymać stałą wagę. Nie zwlekaj, wypróbuj już teraz!

Spis treści

  1. Kalkulator kalorii: oblicz dzienne zapotrzebowanie na kalorie
  2. Czym jest zapotrzebowanie kaloryczne? 
  3. Po co jest potrzebny kalkulator kalorii ?
  4. Jak działa kalkulator kalorii?
  5. Kalkulator kalorii: co to jest kaloria?
  6. Kalkulator kalorii: co daje liczenie kalorii?

Kalkulator kalorii jest całkowicie darmowy, więc tym bardziej warto go użyć. Zanim przejdziemy jednak do teorii, najpierw poznaj swoje dziennie zapotrzebowanie na kalorie i wskaźnik BMR tzw. wskaźnik podstawowej przemiany materii.

Kalkulator kalorii: oblicz dzienne zapotrzebowanie na kalorie

Poniżej znajduje się prosty, ale bardzo dokładny kalkulator kalorii. Wpisz swoje dane w licznik kalorii i naciśnij oblicz zapotrzebowanie na kalorie. Następnie sprawdź, ile kalorii powinieneś jeść dziennie w celu zredukowania lub utrzymania wagi.

Czym jest zapotrzebowanie kaloryczne? 

Zapotrzebowanie kaloryczne inaczej nazywane zapotrzebowanie kalorii lub zapotrzebowanie kcal. Są to wydatki energetyczne naszego organizmu w ciągu dnia.

Średnie zapotrzebowanie na kalorie dla osoby dorosłej wynosi od 1600 do 3000 kalorii dziennie. Zależy ono od wielu czynników, m.in. wieku, wagi, wzrostu i poziom aktywności fizycznej. Kobiety powinny jeść mniej niż mężczyźni ze względu na to, że ich ciała są mniejsze i potrzebują mniej kalorii.  

Po co jest potrzebny kalkulator kalorii ?

Kalkulator kalorii to niezwykle pomocne narzędzie, z którego powinna korzystać tylko osoba dorosła. W każdej chwili możesz poznać wskaźnik przemiany materii (BMR), korzystając z naszego darmowego kalkulatora kalorii. Oblicz sobie dziennie zapotrzebowanie kaloryczne, jeśli chcesz: 

  • zredukować wagę - przyjmuj mniej kalorii dziennie,
  • nabrać masy - zwiększ dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, 
  • utrzymać całkowitą liczbę kalorii - spożywaj taką samą liczbę kalorii. 

Dzięki sprawdzeniu wskaźnika BMR będzie ci łatwiej zaplanować jadłospis i utrzymać kontrolę nad zdrowym żywieniem. Chcąc tracić 1 kilogram tygodniowo, zmniejsz dziennie spożycie o 1000 kalorii. Gdy natomiast planujesz zgubić 0,5 kilograma na tydzień, obniż spożycie kalorii o 500 kalorii. W celu utraty 1 kilograma tkanki tłuszczowej musisz spalić 7000 kalorii.

Śledzenie spożycia kalorii pomaga lepiej zrozumieć, ile kalorii potrzebuje organizm do utraty, przybrania lub utrzymania określonej wagi. Niezależnie od celu, wiedza o tym, ile kalorii jesz, jest kluczem do uzyskania pożądanego efektu. Jednym ze sposobów liczenia kalorii jest prowadzenie dziennika żywności i zapisywanie wszystkiego, co jesz, a następnie sprawdzanie liczby kalorii każdego produktu. Ważnymi nawykami są również kontrola porcji i wybór pokarmów bogatych w składniki odżywcze.

Polecamy też: Wzory na idealną masę ciała

Jak działa kalkulator kalorii?

Wystarczy podać podstawowe dane (m.in. płeć, wiek, wzrost, wagę, poziom aktywności fizycznej. Na podstawie tych danych kalkulator kalorii określa minimalne dziennie zapotrzebowanie na kalorie, które jest niezbędne do podtrzymania procesów życiowych. Oznacza to, ile organizm potrzebuje kalorii do funkcjonowania w ciągu dnia.

U osób dorosłych wskaźnik masy ciała BMI (ang. Body Mass Index) mieści się w zakresie od 18,5 do 24,9 kg/m2. To nie koniec. Ten wynik trzeba pomnożyć przez współczynnik aktywności fizycznej (ang. Physical Activity Level). Poniżej przedstawiamy wykaz dla poszczególnych aktywności:

  • niska aktywność fizyczna: 1,4;
  • umiarkowana aktywność fizyczna: 1,6;
  • aktywny tryb życia: 1,75;
  • bardzo aktywny tryb życia: 2;
  • wyczynowe uprawianie sportu: 2,2-2,4.

Dopiero wtedy można uzyskać współczynnik Całkowitej Przemiany Materii (CPM).

Zdaniem eksperta: Czy warto liczyć kalorie?

Kalkulator kalorii: co to jest kaloria?

Kaloria w dietetyce to ilość energii, jaką organizm może przyswoić z pożywienia. Niezależnie od tego, czy są to tłuszcze, białka, węglowodany czy cukry, są one ważnym źródłem kalorii, których ludzie potrzebują do życia i funkcjonowania. Każda komórka naszego ciała  wymaga energii, aby funkcjonować w optymalnym stanie. Dlatego też warto dobrze odżywiać ciało i mózg. Jeśli ilość składników odżywczych, które dostarczają kalorie, nie będzie wystarczająca, wpłynie to na samopoczucie czy na brak energii i koncentracji. 

Pamiętaj, że wartość energetyczna żywności podawana jest w kilokaloriach, a nie w kaloriach! Używając słowa kaloria, popełnia się zasadniczy błąd.

Polecamy też: Zdrowe odżywianie - 10 najważniejszych zasad

Kalkulator kalorii: co daje liczenie kalorii?

  • Zwracasz uwagę na to, co jesz.
  • Wyrabiasz zdrowe nawyki żywieniowe.
  • Układasz lepiej jadłospis.
  • Stawiasz na jakość produktów i odpowiedni skład posiłków.

Czytaj też: 

Zdrowe odchudzanie
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
KOMENTARZE