Kalkulator kalorii: oblicz dzienne zapotrzebowanie kaloryczne

Kalkulator kalorii to narzędzie, za pomocą którego można w szybki i wygodny sposób obliczyć dziennie zapotrzebowanie na kalorie. Skorzystaj z naszego kalkulatora za darmo i sprawdź, ile możesz jeść w ciągu dnia, aby utrzymać lub zredukować wagę.

Spis treści

  1. Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego
  2. Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?
  3. Obliczanie zapotrzebowania kalorycznego
  4. Kalkulator kalorii - po co jest potrzebny?
  5. Kalkulator kalorii - jak działa?
  6. Kalkulator kalorii - co to jest kaloria?
  7. Kalkulator kalorii - co daje liczenie kalorii?

Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego

Każdy z nas ma indywidualne dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, zależne m.in. od wieku, wagi, wzrostu i aktywności fizycznej. Pomijanie tych czynników jest częstym błędem osób przechodzących na dietę i może mieć wpływ na jej rezultaty.

Niezależnie od tego, czy chcesz schudnąć, czy utrzymać stałą wagę, najpierw poznaj swoje dziennie zapotrzebowanie na kalorie oraz wskaźnik BMR, czyli tzw. wskaźnik podstawowej przemiany materii. Dzięki temu osiągniesz założone efekty w sposób bezpieczny, nie narażając się na niedobory pokarmowe.

Jak obliczyć zapotrzebowanie kaloryczne?

Poniżej znajduje się prosty, ale dokładny kalkulator, dzięki któremu sprawdzisz, ile kalorii powinieneś jeść dziennie dla zredukowania lub utrzymania wagi. Wystarczy uzupełnić pola danymi i nacisnąć "OBLICZ".

Zdaniem eksperta: Czy warto liczyć kalorie?

Obliczanie zapotrzebowania kalorycznego

Zapotrzebowanie kaloryczne (nazywane zapotrzebowaniem kalorii lub zapotrzebowaniem kcal) to inaczej wydatki energetyczne naszego organizmu w ciągu dnia.

Dzienne zapotrzebowanie kaloryczne

Średnie zapotrzebowanie kaloryczne dla osoby dorosłej wynosi od 1600 do 3000 kalorii dziennie. 

Kalkulator kalorii - po co jest potrzebny?

Z Kalkulatora kalorii powinny korzystać tylko osoby dorosłe. Oblicz swoje indywidualne dziennie zapotrzebowanie kaloryczne, jeśli chcesz: 

  • zredukować wagę - przyjmuj mniej kalorii dziennie,
  • nabrać masy - zwiększ dzienne zapotrzebowanie kaloryczne, 
  • utrzymać całkowitą liczbę kalorii - spożywaj taką samą liczbę kalorii. 

Kalkulator zapotrzebowania kalorycznego aby schudnąć

Dzięki wskaźnikowi BMR będzie ci łatwiej zaplanować jadłospis i utrzymać kontrolę nad zdrowym żywieniem. Chcąc tracić 1 kilogram tygodniowo, zmniejsz dziennie spożycie o 1000 kalorii. Gdy planujesz zgubić 0,5 kilograma na tydzień, obniż spożycie kalorii o 500 kalorii. W celu utraty 1 kilograma tkanki tłuszczowej musisz spalić 7000 kalorii.

Śledzenie spożycia kalorii pomaga lepiej zrozumieć, ile kalorii potrzebuje organizm do utraty, przybrania lub utrzymania określonej wagi. Niezależnie od celu, wiedza o tym, ile kalorii jesz, jest kluczem do uzyskania pożądanego efektu. Jednym ze sposobów liczenia kalorii jest prowadzenie dziennika żywności i zapisywanie wszystkiego, co jesz, a następnie sprawdzanie liczby kalorii każdego produktu. Ważnymi nawykami są również kontrola porcji i wybór pokarmów bogatych w składniki odżywcze.

Polecamy też: Wzory na idealną masę ciała

Kalkulator kalorii - jak działa?

Na podstawie wpisanych danych kalkulator kalorii określa minimalne dziennie zapotrzebowanie na kalorie, które jest niezbędne do podtrzymania procesów życiowych. Oznacza to, ile organizm potrzebuje kalorii do funkcjonowania w ciągu dnia.

U osób dorosłych wskaźnik masy ciała BMI (ang. Body Mass Index) mieści się w zakresie od 18,5 do 24,9 kg/m2. To nie koniec. Ten wynik trzeba pomnożyć przez współczynnik aktywności fizycznej (ang. Physical Activity Level). Poniżej przedstawiamy wykaz dla poszczególnych aktywności:

  • niska aktywność fizyczna: 1,4;
  • umiarkowana aktywność fizyczna: 1,6;
  • aktywny tryb życia: 1,75;
  • bardzo aktywny tryb życia: 2;
  • wyczynowe uprawianie sportu: 2,2-2,4.

Dopiero wtedy można uzyskać współczynnik Całkowitej Przemiany Materii (CPM).

Kalkulator kalorii - co to jest kaloria?

Kaloria w dietetyce to ilość energii, jaką organizm może przyswoić z pożywienia. Niezależnie od tego, czy są to tłuszcze, białka, węglowodany czy cukry, są one ważnym źródłem kalorii, których ludzie potrzebują do życia i funkcjonowania.

Każda komórka naszego ciała  wymaga energii, aby funkcjonować w optymalnym stanie. Dlatego też warto dobrze odżywiać ciało i mózg. Jeśli ilość składników odżywczych, które dostarczają kalorie, nie będzie wystarczająca, wpłynie to na samopoczucie czy na brak energii i koncentracji. 

Pamiętaj, że wartość energetyczna żywności podawana jest w kilokaloriach, a nie w kaloriach! Używając słowa kaloria, popełnia się zasadniczy błąd.

Polecamy też: Zdrowe odżywianie - 10 najważniejszych zasad

Kalkulator kalorii - co daje liczenie kalorii?

  • Zwracasz uwagę na to, co jesz.
  • Wyrabiasz zdrowe nawyki żywieniowe.
  • Układasz lepiej jadłospis.
  • Stawiasz na jakość produktów i odpowiedni skład posiłków.

Czytaj też: 

Zdrowe odchudzanie
O autorze
Anna Tłustochowicz

Lubi bawić się słowem oraz prowadzić gry słowne zarówno podczas pisania, jak i rozmów z innymi. Świat widzi w pozytywnych kolorach, a do ludzi podchodzi z uśmiechem. Studiowała filozofię na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie i skończyła Laboratorium Reportażu na Uniwersytecie Warszawskim. Zdobyła doświadczenie zawodowe w redakcjach m.in. Wprost, Onet, Migrelo czy Oh!sokiddy. Jej zainteresowania koncentrują się wokół psychologii społecznej, macierzyństwa, zdrowego stylu życia oraz historii poruszających serce i umysł.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.