Tygodniowy jadłospis dla kobiet w ciąży

2009-05-15 13:16 Jadłospis opracowała Milena Nosek, dietetyk

Ciąża nie oznacza, że możesz jeść do woli wszystko to, na co masz ochotę. Liczy się jakość, a nie ilość. Oto menu na cały tydzień opracowane na podstawie zasad piramidy zdrowego odżywiania, a zatem złożone ze zbilansowanych posiłków, które zawierają niezbędne składniki odżywcze, witaminy i mikroelementy.

Jadłospis dla przyszłej mamy uwzględnia wszystkie składniki odżywcze niezbędne dla wzmocnienia organizmu kobiety w ciąży i prawidłowego rozwoju płodu. Posiłki są sycące i dostarczą tak potrzebnych przyszłej mamie i jej dziecku witamin i mikroelementów.

Jadłospis dla kobiet w ciąży - dzień 1.

Śniadanie:
2 kromki chleba pełnoziarnistego z masłem, wędliną, sałatą i 1/2 pomidora, kubek jogurtu naturalnego z łyżką otrębów pszennych i łyżką pestek dyni, szklanka herbaty owocowej
Drugie śniadanie:
banan, szklanka wody mineralnej
Obiad:
talerz zupy jarzynowej, szklanka makaronu z sosem pomidorowym ze świeżych pomidorów zmiksowanych z bazylią i łyżką oliwy z oliwek, szklanka herbaty imbirowej
Podwieczorek:
szklanka kefiru, jabłko, szklanka wody mineralnej z cytryną
Kolacja:
miseczka sałatki z kiełków soczewicy, sałaty, prażonych pestek słonecznika, pomarańczy, 2 łyżek sera feta, kilku kropli oliwy z oliwek

Czytaj też:

USG w ciąży: najważniejsze pytania o badanie USG w ciąży

Dieta w ciąży - jedz dla dwojga, a nie za dwoje

Dieta w ciąży: nie pij słodkich i gazowanych napojów w trakcie ciąży!

Jadłospis dla kobiet w ciąży - dzień 2.

Śniadanie:
owsianka z orzechami włoskimi na mleku 2 proc. tłuszczu, sucharek z konfiturą malinową, szklanka słabej herbaty
Drugie śniadanie:
morela, szklanka maślanki naturalnej
Obiad:
talerz zupy kalafiorowej, risotto z brązowego ryżu z gotowaną piersią kurczaka, gotowanymi brokułami i łyżką kukurydzy, szklanka soku z czarnej porzeczki
Podwieczorek:
salaterka świeżego ananasa z garstką rodzynek, szklanka wody mineralnej
Kolacja:
2 kromki chleba graham z masłem, listkami sałaty, żółtym serem, plasterkami świeżego ogórka, posypane koperkiem, szklanka herbaty z melisy

Kawa - czy można pić w ciąży?

Jadłospis dla kobiet w ciąży - dzień 3.

Śniadanie:
bułka orkiszowa z masłem, wędliną, listkami cykorii i plastrami pomidora, jajko na twardo, filiżanka kawy zbożowej
l Drugie śniadanie:
koktajl: 1/2 kubka jogurtu zmiksowanego z bananem, łyżeczką otrębów pszennych i łyżeczką natki pietruszki, szklanka słabej herbaty
Obiad:
talerz barszczu czerwonego z ziemniakami, risotto z wołowiną i warzywami, szklanka soku z pomarańczy
Podwieczorek:
nektarynka, szklanka wody mineralnej
Kolacja:
kubek jogurtu naturalnego z łyżką pestek słonecznika i łyżką orzechów włoskich, brzoskwinia, szklanka herbaty rumiankowej

Jadłospis dla kobiet w ciąży - dzień 4.

Śniadanie:
2 kromki chleba mieszanego z serkiem kanapkowym, schabem pieczonym, surówka z papryki i pomidorów z posiekaną natką pietruszki i szczyptą pieprzu, szklanka herbaty owocowej
Drugie śniadanie:
kubek kefiru 2 proc., 4 figi suszone
Obiad:
zupa śródziemnomorska z rybą, 2 grzanki chleba pełnoziarnistego, szklanka soku z grejpfruta
Podwieczorek:
miseczka galaretki wiśniowej, owoc kiwi, szklanka wody mineralnej
Kolacja:
makaron pełnoziarnisty z chudym serem twarogowym, łyżką jogurtu naturalnego, startym jabłkiem i cynamonem, szklanka herbaty owocowej

Jadłospis dla kobiet w ciąży - dzień 5.

Śniadanie:
owsianka na mleku 2 proc., grahamka z masłem, pastą z tuńczyka, chudego sera twarogowego i natki pietruszki, szklanka herbaty rumiankowej
Drugie śniadanie:
3 biszkopty, mała kiść ciemnych winogron, szklanka wody mineralnej z cytryną
Obiad:
talerz żurku (bez jajka), 2 bitki wołowe z ziemniakami i sałatką z ugotowanych buraczków z cykorią, 1/2 pomarańczy, szklanka kompotu wieloowocowego
Podwieczorek:
szklanka maślanki, szklanka słabej herbaty
Kolacja:
kromka chleba żytniego z masłem, szklanka chudego sera twarogowego wymieszanego z łyżką posiekanej natki pietruszki, szczyptą estragonu i pieprzu, zawiniętego w świeże liście szpinaku, szklanka soku pomidorowego

Jadłospis dla kobiet w ciąży - dzień 6.

Śniadanie:
kubek jogurtu naturalnego z łyżką otrębów żytnich, łyżką rodzynek i 3 suszonymi śliwkami, kromka chleba ze słonecznikiem z łyżeczką masła, listkiem sałaty, plastrem polędwicy, 1/2 świeżego ogórka, szklanka zielonej herbaty
Drugie śniadanie:
kilka migdałów, grejpfrut
Obiad:
talerz zupy-krem z zielonego groszku, miks warzywny: 3 łyżki ugotowanej kaszy gryczanej ze szklanką ugotowanej ciecierzycy i pokrojoną ugotowaną marchwią, 3 łyżkami sosu z pomidorów zmiksowanych ze śmietaną i łyżeczką posiekanej świeżej kolendry, 2 łyżki surówki z selera, szklanka kompotu z jabłek
Podwieczorek:
koktajl truskawkowy z kubka kefiru zmiksowanego z kilkoma truskawkami, sucharek
Kolacja:
kromka chleba graham z masłem i łososiem w sosie własnym, 1/2 pomidora, pomarańcza

Jadłospis dla kobiet w ciąży - dzień 7.

Śniadanie:
2 kromki razowego żytniego chleba z masłem, plastrami gotowanego schabu, listkami sałaty, 1/4 strąka czerwonej papryki, szklanka soku wielowarzywnego
Drugie śniadanie:
kubek maślanki naturalnej, 5 moreli suszonych, szklanka wody mineralnej
Obiad:
talerz zupy ziemniaczanej; naleśnik z chudym twarogiem polany 2 łyżkami jogurtu naturalnego, szklanka owoców sezonowych (np. truskawki), łyżeczka wiórków kokosowych, szklanka herbaty
Podwieczorek:
koktajl z kefiru i 1/2 szklanki czarnych porzeczek, 2 sucharki, szklanka wody mineralnej z cytryną
Kolacja:
bułka pełnoziarnista, 1/2 ugotowanego kalafiora z łyżeczką masła, szklanka zielonej herbaty

miesięcznik "M jak mama"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.

NOWY NUMER

Czytaj e-wydanie cenie 1,00 zł i zyskaj dostęp do numerów archiwalnych! W nr 6/2020 "Zdrowia" m.in.: jak działają jelita, 10 pytań o wazektomię, uzależnienia a płeć, dłonie pod ochroną, ćwiczenia na smukłe nogi. "Zdrowie" to 76 stron rzetelnej wiedzy!

Dowiedz się więcej
Miesięcznik Zdrowie  6/2020
KOMENTARZE
Maggie
|

Boże baby czy wy musicie tak jęczeć ?
Normalny jadłospis, wcale nie taki zły. a pod jadłospisem już pełno negatywnych komentarzy. Nikt Wam nie każe tak jeść, to przykładowy jadłospis. Ja jestem w drugiej ciąży i powiem tak. Jem normalnie. Jak wcześniej. Niektóre kobiety już od początku wymyślają jakieś super diety z Bóg wie czym.. i myślicie że urodzicie przez to lepsze dzieci ? Wystarczy jeść w miarę zdrowo. W pierwszym trymestrze dziecko ma tak małe zapotrzebowania ( bo ile może pochłaniać fasolka ) że jeśli mama przed ciążą się zdrowo odżywiała to ma w sobie odpowiedni zapas dobrych składników i nie musi wariować z musem jeść po kilkanaście posiłków i wszystko maks zdrowe itp. Więcej luzu kobity bo zwariować można czytając Was, a nie jadłospisy :) Pozdrawiam

Magda
|

To nie jest dieta dla ciężarnych, byłam niedawno u diabetologa dostałam specjalną książeczkę co mam jeść a to co tu piszą to jakieś bzdury, tylko krzywdę dziecku zrobicie odzywiając się tak

gość
|

jak to??? przecież nie można jeść kiełków w ciąży. Kto pisze takie rzeczy - a niektóre ciężarne przecież tymi informacjami się kierują. DZIEWCZYNY INFORMACJE ZDOBYWAJCIE Z ZAUFANYCH ŹRÓDEŁ _ POŁOŻNA, DIETETYK, MĄDRE KSIĄŻKI - nie głupie strony w necie.

Zosia
|

Proszę o dwa trzy komentarze kogoś kto ma pojęcie na temat diety np dietetyków, psychodietetyka? a nie Pań, które nie mają pojęcia na temat diety ( juz nie mówię o zdrowej diecie) nie chce czytać komentarzy osób, które faszerują się słodyczami, fast foodami itp.

magda
|

cos mi sie wydaje ze po kazdym posilku przytulalabym kibelek. byc moze tylko ja tak mam ale u mnie 5 posilkow dziennie to za malo, a po zjedzeniu wiekszych porcji niestety ale wszystko zwracam, moja siostra jest juz mama i przestrzega mnie ze to dopiero poczatek ze najlepiej jakbym co chwile cos przegryzala ale w minimalnych ilosciach. na ta chwile obiad swoj zjadam na trzy razy, ilosciowo na caly dziej jem tyle samo co przed ciaza, ale pewnie apetyt sie dopiero pojawi. lekarz zalecil mi jedzenie 8 posilkow dziennie. poczatkow ciazy nie przetrwalabym bez paluszkow i coli (oczywiscie po kilka lykow dziennie). ogolnie z rana do kuchni wejsc nie moge bo strasznie mi smierdzi, cebula, czosnek, bazylia i smazone odpada, odrazu jest pawik, nawet swiezo mielony pieprz smierdzi mi moczem. nie mam ciagotek do slodkiego i smieciowego jedzenia, i od nabialu mnie odpycha, ale za to ciagnie mnie do gokabkow, kotletow mielonych pieczonych w piekarniku, gulaszu z kasza gryczana, zupy ogorkowej, botwinki, jazynowej i kapusniaku. pomimo tego ze pracuje to staram sie gotowac na kilka dni. za dwa tygodnie jade do mamy, juz miesac temu wyslalam jej dluga liste co ma mi gotowac:) najwazniejsze zeby przetrwac ten pierwszy trymestr, nie zdawalam sobie sprawy z tego ze bedzie tak ciezko...

sxsz
|

Wink: Widzisz gdzieś informację w artykule, że to dieta, dla kobiet z cukrzycą ciążową? Zniesmaczona możesz być wyłącznie swoim nieadekwatnym komentarzem.

Wink
|

Jak patrzę na ten tygodniowy jadłospis to już cukier sam podskakuje do góry.. Nie wiem kto to układał, ale chyba nie osoba, która ma cukrzycę ciążowa. Rano nabiał i pieczywo? Owoce późno? Feta?? Max można nabiał do 2% tłuszczu! Warzywa konserwowe?(tam jest cukier!) Ogólnie groszek, marchew, fasolka itd itd odpadają zupelnie. Chciałabym móc sobie tak zjeść , A nie stosować rygorystyczna dietę i jeszcze brać insulinę (bez chleba, mąki, wszystko gotowane lub pieczone, tylko drób, ).
Zniesmaczona..

Momo
|

Fete można jeść w ciąży pod warunkiem że jest z mleka pasteryzowanego....

Ania
|

Ja się staram jeść dużo więcej warzyw i owoców. Plus kaszę jaglaną, amarantus i komosę ryżową, mięsko raczej chude. Niczego nie smażę tylko gotuję i piekę. To już ostatni miesiąc, więc warto wytrzymać na zdrowej diecie.

mru
|

Fetę można jeść w ciąży, bo w Polsce obecnie nie można jej produkować- jak kiedyś- z mleka niepasteryzowanego. Co do orzechów, owoców to nie ma przeciwwskazań. Trzeba drogie Panie porozmawiać z dietetykiem, a nie czytać na pierwszej, lepszej stronie internetowej. A te komentarze o ilości kalorii, to rozumiem, że Panie policzyły kalorie i do tego wzięły pod uwagę, że to dieta przykładowa i zapotrzebowanie kobiety o różnym wzroście i wadze będzie różne, wiec ilości trzeba by odpowiednio podnieść.