Wystarczy kilkanaście minut. Power nap postawi cię na nogi lepiej niż kawa

2022-11-15 11:32

Doskwiera ci zmęczenie, ale nie chcesz już pić kolejnej kawy? Ten prosty sposób w kilkanaście minut postawi cię na nogi. Power nap to świetny patent na szybki odpoczynek i "odświeżenie" układu nerwowego. Dzięki niemu szybko się zregenerujesz i zyskasz siłę do dalszego działania.

Wystarczy kilkanaście minut. Power nap postawi cię na nogi lepiej niż kawa
Autor: Getty Images

Drzemka pozwoli chwilę odpocząć i znacznie zwiększyć naszą wydajność na resztę dnia. Trzeba jednak pamiętać, że power nap to bardzo krótka drzemka - nie należy spać dłużej niż pół godziny. Wszystko dlatego, by nie dopuścić do pojawienia się fazy głębokiego snu. Jeśli będziemy spać kilkadziesiąt minut, po przebudzeniu poczujemy się rozleniwieni i możemy mieć trudności z powrotem do swoich obowiązków. A to efekt odwrotny od zamierzonego.

Poradnik Zdrowie: bezsenność - co zrobić, aby zasnąć?

Korzyści zdrowotne power nap

Celem power nap jest skorzystanie z zalet drzemki poprzez osiągnięcie jedynie fazy zasypiania i fazy lekkiego snu.

Zdrowotne korzyści krótkiej drzemki opisał Brice Faraut, neurobiolog specjalizujący się w badaniach snu i autor książki „Sauvés par la sieste” (Ocaleni przez drzemkę). Zalety te zostały wskazane przez niego na podstawie badań na Uniwersytecie w Brukseli i Paris Descartes.

Według badacza power nap pozwoli:

  • Zaradzić zmęczeniu poznawczemu (senność, zmniejszona wydajność, trudności z koncentracją itp.)
  • Zwiększyć produktywność
  • Zredukować stres
  • Poprawić pamięć
  • Wspomóc walkę z bezsennością
  • Wzmocnić układ odpornościowy
  • Zapobiegać zaburzeniom takim jak nadwaga, otyłość oraz choroby układu krążenia
  • Zmniejszyć hiperalgezję (wrażliwość na ból)
  • Natychmiastowo poprawić samopoczucie.

Co ciekawe, jest to jedyny rodzaj drzemki polecany osobom cierpiącym na bezsenność. Tak krótki sen nie będzie miał wpływu na problem z zaśnięciem w nocy, a jednocześnie pozwoli zregenerować zmęczony organizm.

Badacze podkreślają, że najkorzystniejszym czasem na ucięcie sobie tej krótkiej drzemki są godziny 14-16. Jeśli zrobimy sobie power nap zbyt późno, może ona nieznacznie wpłynąć na nasz rytm dobowy.