Szybko podnoszą cholesterol do niebezpiecznego poziomu. Wiele osób pije je codziennie

2022-12-30 10:08

Na poziom cholesterolu wpływ ma nie tylko to co jesz, ale również to, co pijesz. Okazuje się, że niektóre napoje, powszechnie uważane za zdrowe, mogą podnosić cholesterol do niebezpiecznie wysokiego poziomu, zwiększając w ten sposób ryzyko udaru mózgu lub zawału serca.

Szybko podnoszą cholesterol do niebezpiecznego poziomu. Wiele osób pije je codziennie
Autor: Getty Images Szybko podnoszą cholesterol do niebezpiecznego poziomu. Wiele osób pije je codziennie

Wysoki cholesterol to ogromne zagrożenie - jego nadmiar odkłada się bowiem w ściankach tętnic, tworząc blaszki miażdżycowe. Gdy fragment takiej struktury oderwie się od tętnicy, może zmniejszyć lub zablokować przepływ krwi, doprowadzając do zawału serca lub udaru mózgu.

Dlatego każdy powyżej 40. roku życia raz na rok powinien wykonać lipidogram, czyli badanie określające poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Osoby, które mają podwyższony wynik cholesterolu powinny zmodyfikować dietę zgodnie z zaleceniem lekarza, usuwając z niej m.in. produkty wysoko przetworzone i czerwone mięso.

Do tych zaleceń warto dołączyć kolejne i wyeliminować, albo przynajmniej ograniczyć, spożycie dwóch rodzajów popularnych napojów. Badania dowiodły bowiem, że one również mogą podnosić cholesterol.

Poradnik Zdrowie: miażdżyca

Ryzyko dyslipidemii zwiększają słodkie napoje

Pierwszym z nich są napoje bezalkoholowe słodzone cukrem takie jak napoje gazowane i o smaku owocowym, nektary owocowe, napoje dla sportowców czy wstępnie słodzone gotowe kawy w puszkach i granulowane herbaty. Dowody z dużego badania obserwacyjnego (każdy z jego uczestników obserwowany był średnio przez 12,5 roku) wskazują, że ich regularne picie może szybko doprowadzić do dyslipidemii.

W badaniu tym naukowcy analizowali zarówno codzienne zwyczaje dietetyczne uczestników, jak i próbki ich krwi. Wyniki wykazały, że regularne spożywanie napojów słodzonych cukrem, w tym napojów gazowanych i owocowych, wiązało się z niekorzystnymi zmianami stężenia lipoprotein i zwiększoną częstością dyslipidemii, czyli zaburzeń gospodarki lipidowej. Podobnego związku nie obserwowano natomiast w przypadku spożywania niewielkich ilości soku owocowego (do 1,5 porcji dziennie).  

"Nasze wyniki potwierdzają zalecenia dotyczące ograniczenia spożycia napojów słodzonych cukrem i sugerują, że dyslipidemia może być jednym ze szlaków mechanistycznych, w którym spożycie napojów słodzonych cukrem może zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych." napisali badacze w podsumowaniu.

Lepiej uważać też na kawę

Cholesterol może podnosić również kawa, a tego jak bardzo, dowiedli badacze z Norwegii, analizując to, w jaki sposób picie różnych rodzajów kawy może wpływać na cholesterol. Badanie prowadzono w ramach Tromsø Study - projektu, który trwa od 1974 r i obejmuje mieszkańców norweskiego miasta Tromsø.

Naukowcy przeanalizowali zwyczaje i wyniki badań ponad 21 tys. osób, uwzględniając w analizie inne czynniki mogące mieć wpływ na poziom cholesterolu. Wykazali, że to, o ile wzrośnie cholesterol po wypiciu kawy, zależy zarówno od płci, jak i od sposobu parzenia tego napoju. Wyniki pokazały, że:

  • 3-5 filiżanek espresso dziennie istotnie zwiększa cholesterol całkowitego przede wszystkim u mężczyzn. W przypadku kobiet wypijanie 4-5 filiżanek espresso dziennie podnosiło poziom cholesterolu o o 0,09 mmol/l, zaś w przypadku mężczyzn o 0,16 mmol/l.
  • 6 lub więcej filiżanek kawy filtrowanej podnosiło u kobiet cholesterol o 0,11 mmol/l, nie wpływało jednak na jego poziom u mężczyzn.
  • kawa parzona w liczbie 6 lub więcej filiżanek dziennie u obu płci podnosiła poziom cholesterolu mniej więcej jednakowo (średnio o 0,23 u mężczyzn i 0,30 mml/l u kobiet).
  • Kawa rozpuszczalna podnosiła poziom cholesterolu u obu płci, przy czym nie miała znaczenia ilość wypijanego napoju.

"Kawa podnosi poziom cholesterolu w surowicy ze względu na zawarte w niej diterpeny, kafestol i kahweol, a efekt zależy od metody parzenia." - podkreślili badacze.