Śpisz przy włączonym świetle? Grożą ci te trzy poważne schorzenia

2022-06-23 12:43

Zaciągnij zasłony i wyłącz wszystkie światła przed snem. Ekspozycja na nawet umiarkowane oświetlenie otoczenia w nocy poważnie szkodzi twojemu zdrowiu - twierdzą naukowcy. Sprawdź, na co jesteś narażony.

lampka nocna
Autor: Getty Images

Śpisz przy włączonym świetle? Sprawdź, co na to nauka

Nowe badanie wykazało, że nawet słabe światło może zakłócać sen, zwiększając ryzyko poważnych problemów zdrowotnych u osób starszych. 

- Ekspozycja na jakąkolwiek ilość światła podczas snu była skorelowana z częstszym występowaniem cukrzycy, otyłości i nadciśnienia tętniczego zarówno u starszych mężczyzn, jak i kobiet - twierdzi starsza autorka badania Phyllis Zee, z Northwestern University Feinberg School of Medicine w Chicago.

- Ludzie powinni dołożyć wszelkich starań, aby całkowicie uniknąć lub zminimalizować ilość światła, na które są narażeni podczas snu - dodała w rozmowie z CNN.

Wzrost tętna i poziomu cukru we krwi

W badaniu opublikowanym na początku tego roku zbadano wpływ światła na sen u zdrowych dorosłych w wieku 20 lat. Spanie tylko przez jedną noc przy słabym świetle, takim jak telewizor z wyłączonym dźwiękiem, podniosło poziom cukru we krwi i tętno młodych ludzi.

We wcześniejszych badaniach wykazano, że podwyższone tętno w nocy jest czynnikiem ryzyka przyszłych chorób serca i wczesnej śmierci, podczas gdy wyższy poziom cukru we krwi jest oznaką insulinooporności, która może ostatecznie prowadzić do cukrzycy typu 2.

Światło w nocy uniemożliwia regenerację komórek

Okazuje się, że nawet słabe światło może zakłócać sen - tak też było w przypadku młodych dorosłych biorących udział w badaniu, mimo że uczestnicy spali z zamkniętymi oczami. Niewielka ilość światła powodowała deficyt snu wolnofalowego i szybkiego ruchu gałek ocznych, czyli etapów snu, w których następuje większość odnowy komórkowej.

Cukrzyca i choroby serca

Z kolei w nowym badaniu, które zostało opublikowane w czasopiśmie Sleep, eksperci skupili się na starszej grupie osób. Byli to seniorzy narażeni na cukrzycę i choroby sercowo-naczyniowe.

Naukowcy chcieli sprawdzić, czy istnieje różnica w częstości występowania tych chorób związanych z ekspozycją na światło w nocy. Weryfikację umożliwiło małe urządzenie noszone jak zegarek na rękę, które mierzyło cykle snu, ekspozycję na światło i inne niezbędne do oceny parametry.

... a do tego otyłość

Mniej niż połowa mężczyzn i kobiet biorących udział w badaniu konsekwentnie sypiała w ciemności przez co najmniej pięć godzin każdej nocy.

Ponad 53 proc. osób biorących udział w badaniu miało trochę światła w nocy w pokoju. Analizy wykazały, że byli oni bardziej narażeni na cukrzycę, otyłość lub nadciśnienie. Ponadto ludzie, którzy spali przy większym strumieniu światła, częściej późno kładli się spać i wstawali później, a to zwiększa ryzyko zaburzeń sercowo-naczyniowych i metabolicznych.

Jak ograniczyć ilość światła w sypialni?

Strategie zmniejszania poziomu światła w sypialni obejmują ustawienie łóżka z dala od okien lub stosowanie rolet blokujących światło. Ponadto, należy pozbyć się urządzeń elektronicznych z pomieszczenia, w którym śpimy. Laptopy i telefony komórkowe powinny ładować się poza sypialnią.  Jeśli musisz wstać w nocy, nie zapalaj światła.

Starsi dorośli często muszą wstawać w nocy, aby odwiedzić łazienkę z powodu problemów zdrowotnych lub skutków ubocznych leków. W przypadku tych osób poruszanie się w ciemności może zwiększyć ryzyko potknięcia czy upadku. W takim przypadku zalecane jest użycie lamp nocnych umieszczonych bardzo nisko nad ziemią. Ich światło powinno być w odcieniach czerwieni, bowiem to spektrum światła ma dłuższą długość fali i mniej ingeruje w nasz rytm dobowy lub zegar biologiczny niż fale krótsze, takie jak światło niebieskie.

Poradnik Zdrowie: higiena snu