Pijesz wystarczająco dużo wody? Te dwa szybkie testy dadzą odpowiedź

2022-07-19 11:57

Sięgasz po wodę dopiero, gdy czujesz pragnienie? To błąd - odczuwamy je, gdy już doszło do odwodnienia. Istnieją jednak sposoby, dzięki którym można szybko sprawdzić, czy wypijamy dostatecznie dużo wody. To dwa proste testy - test skóry oraz test paznokcia.

Pijesz wystarczająco dużo wody? Te dwa szybkie testy dadzą odpowiedź
Autor: Getty Images

Każdy z nas powinien wypijać codziennie przynajmniej dwa litry wody - a w upały nawet więcej (co zależy m.in. od wieku, wagi oraz rodzaju codziennej aktywności). Inaczej może dojść do odwodnienia, które w pewnych sytuacjach może nawet zagrażać życiu.

Nie wszystkie objawy odwodnienia są widoczne od razu - pojawiają się i nasilają stopniowo, wraz z ubytkiem wody. Ale jeśli pijesz zbyt mało wody, z pewnością się pojawią.

Testy sprawdzą, czy pijesz odpowiednią ilość wody  

O odwodnieniu świadczą różne objawy - opisujemy je poniżej. Test na odwodnienie, który znamy chyba wszyscy, polega na tym, by sprawdzić kolor moczu - im ciemniejszy, tym więcej wody nam brakuje. Jednak dużo szybsze są dwa inne testy - test skóry i test paznokcia.

Test paznokcia

  • palcem wskazującym i kciukiem jednej ręki chwyć paznokieć palca wskazującego drugiej ręki
  • uciskaj go dość mocno przez kilka sekund
  • gdy zauważysz, że jest biały, zwolnij ucisk

Kolor paznokcia powinien wrócić do normy po 1-2 sekundach. Jeśli trwa to dłużej, to znak, że musisz pić więcej wody.

Test skóry

Inaczej to test napięcia skóry, który pokaże, czy jesteś odwodniony:

  • chwyć skórę na grzbiecie dłoni kciukiem i palcem wskazującym
  • przytrzymaj przez pięć sekund, a następnie puść

Skóra od razu powinna wrócić do normalnego kształtu. Jeśli tak nie jest i zmarszczka utrzymuje się przez chwilę, to znak, że pijesz zbyt mało.

Odwodnienie organizmu: objawy i postępowanie

Jak rozpoznać odwodnienie?

Objawy odwodnienia u dorosłych to:

  • uczucie zmęczenia, problemy z koncentracją
  • apatia
  • suchość w ustach
  • pragnienie
  • suche, piekące oczy (zmniejszone wydzielanie łez)
  • rzadsze wizyty w toalecie i ciemny mocz
  • przyspieszone bicie serca
  • sucha skóra
  • ból i zawroty głowy
  • zaparcia
  • szybki oddech
  • blada, zimna skóra
  • spadek zdolności poznawczych

Utrata wody rzędu 3 proc. powoduje - zdaniem ekspertów - spadek wydajności fizycznej nawet o 20 proc. By nawodnić organizm, najlepiej pić wodę mineralną, rozcieńczone soki, ewentualnie ziołowe herbatki - niewskazana jest kawa, czy słodkie napoje gazowane. W przypadku ostrego odwodnienia konieczna jest hospitalizacja i nawadnianie za pomocą kroplówek oraz elektrolitów.